alternativ köp&sälj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Efter att ha läst daniels o tony's inlägg så låter det faktiskt inte helt fel med en sådan köp o sälj avd.
    Kanske dax att använda pollen till något vettigt o höra vad medlemmarna i stort tycker. (Om det går att ordna så att man bara kan rösta en gång vill säga)
    Det går ju också att ändra tillbaks det om det inte funkar.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Vi har något liknande på Jönköpings Akvarieförenings webforum (http://och.nu/jaf/). Ett rent diskussionsforum och en separat Köp/Sälj-avdelning som ändå är integrerad i forumet. När man presenterar aktiva ämnen tas inte annonserna med. De senaste inläggen resp. annonserna presenteras separat. Rent tekniskt är det samma databas som hanterar alltihopa, men man har valt att skilja på dem i presentationen mot användarna.

Inga större problem där, men så är ju mängden annonser försvinnande liten jämfört med t.ex. ciklid.se och andra stora akvariesiter. Inga problem där att moderera, även om det faktiskt aldrig behövts... hittills.

/Hasse

Kommentar

• TroffeMicke
        Användare
        • February 2004
        • 412

Hej alla glada Ciklidioter.

Jag förstår att mitt inlägg om Tr.Bulu Point i Troffetråden är orsaken till denna nya debatt.Min tanke var inte alls att försöka sälja fisk här igenom (det klarar jag på annat sätt.) utan bara att på ett enkelt och direkt sätt hjälpa till.
        Ber allra ödmjukast om ursäkt om så uppfattades.

Vill bara göra ett litet påpekande.

Gå gärna in på den Danska Cichlids.dk och titta.
        Där fungerar just detta "ämne" jättebra.
        Även att dom också har en köp/sälj/bytes sida.
        Civiliserat ,hjälpsamt och vänligt i alla lägen.
        Där hjälps alla åt med att rekommendera/visa vart och hos vem du hittar en viss sorts fisk , utrustning eller vad du nu söker.

Men Danskarna är ju ett gemytligt folk. ,så det är kanske därför det fungerar så bra på deras sida.

Det diskuteras färger,priser,storlekar,samköp mm. på/utav fisk och akvarium samt tillbehör utan att det någon gång har urartat.

Visserligen är deras Cichlids.dk mindre än Nordiska ciklidsällskapet,så det är troligtvis lättare att hålla koll på läget hos dem.

Men vad jag har sett och läst här består "Vår klubb" av civilicerade och logiska medlemmar som har mycket att tillföra oss alla,även "gamla rävar" som mig.
        Visst hettar det till ibland ,så är spelets regler ,men det måste man vara man/kvinna och kunna ta.

Försvårar och krånglar vi inte till det hela, kanske gör vi en höna av en fjäder.

Är det den Svenska folksjukdomen som sätter in???

Har det testats här ngn.gång ,eller är det bara en massa förutfattade meningar som exponeras??????????

Micke.
        Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

citat:Försvårar och krånglar vi inte till det hela, kanske gör vi en höna av en fjäder.
          Efter att ha varit en av modertorerna för "köp & sälj" under ett par års tid tycker i alla fall jag att inte att vi gör en höna av en fjäder. På senare tid har det funkar relativt bra men tidigare har det krävt mycket moderering.

citat:Är det den Svenska folksjukdomen som sätter in???
          Orsaken till varför folk har så svårt att hålla sig inom ramarna kan jag inte svara på.

citat:Har det testats här ngn.gång ,eller är det bara en massa förutfattade meningar som exponeras??????????
          Jag tror inte det har testats men jag är lite osäker på den punkten. Jag talar av erfarenhet hur det fungerar idag. Det har också hänt vid flera tillfällen att hetsiga diskussioner om annonser har blossat upp i forumet. En sak är säker - med möjlighet att kommentera annoneser kommer antalet inlägg i "köp & sälj" att öka. Därmed ökar också arbetsbördan för moderatorerna eftersom dom då får mer att hålla koll på.
          Dessutom anser jag att risken är betydligt större för olämpliga inlägg i ett annonsforum än ett diskussionsforum (se mina exempel ovan som jag har sett i andra annonsforum för ciklider).

Eftersom styrelsen har beslutat att NCS-medlemmar ska ges möjlighet att lägga in foton i annonser har vi diskuterat att tillsätta en moderator med särskilt ansvar för "köp & sälj", eftersom den funktionen gör att det kommer att krävas mycket mer moderering. Detta ger kanske också större möjlighet att testa ert förslag.
          Själv är jag fortfarande motsåndare till idén, mycket för att jag inte förstår poängen varför andra ska sitta och läsa en diskussion mellan två parter, säljare och köpare. Men jag är ju inte ensam i styrelsen så ni får väl sätta igång med lobbyverksamhet , eller komma på årsmötet och ta upp frågan till diskussion!
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

skaffa fler moderatorer, låt det få en chans innan det sägs nej. de finns folk som vill ta lite mer ansvar, ge dem en chans att bli moderator, känns återigen som det är många bra förslag som aldrig får gehör.

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

skaffa fler moderatorer, låt det få en chans innan det sägs nej. de finns folk som vill ta lite mer ansvar, ge dem en chans att bli moderator, känns återigen som det är många bra förslag som aldrig får gehör.
              citat:Ursprungligen skickat av Micke

Eftersom styrelsen har beslutat att NCS-medlemmar ska ges möjlighet att lägga in foton i annonser har vi diskuterat att tillsätta en moderator med särskilt ansvar för "köp & sälj", eftersom den funktionen gör att det kommer att krävas mycket mer moderering.

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

okej, såg inte det. men om det ska till moderatorer för det , varför inte ge det oxå en chans att testa köp sälj forum. funkar det inte..så ta bort det .

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

okej, såg inte det. men om det ska till moderatorer för det , varför inte ge det oxå en chans att testa köp sälj forum. funkar det inte..så ta bort det .
                  Om du läser mitt inlägg ovan så får du svaret på det också.

Kommentar

• roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

Måste hålla med Johan och Micke.

En Köp och Säljtråd hade varit väldigt trevlig. Kanske uppdelad på likn. sätt som forumet är idag. Helt skilda åt kanske men ett forum istället för annonsprylen som finns idag hade varit väldigt uppskattat (tror jag).

Titta på www.gmf.se som säljer musikprylar. De har ett annonsforum och det verkar funka kanon (sålde min rigg där eftersom akvaristiken kostar en del). Vet inte vad som skulle gå åt pipan med ett här.
                    MVH

/ Richard
                    http://www.ornemark.com

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

Eftersom styrelsen har beslutat att NCS-medlemmar ska ges möjlighet att lägga in foton i annonser har vi diskuterat att tillsätta en moderator med särskilt ansvar för "köp & sälj", eftersom den funktionen gör att det kommer att krävas mycket mer moderering.

i denna texten står det väl inte om att ni bestämt att det ska vara i ett forum ,eller?

om ni inte vill ha det här kan man då inte i värsta fall länka upp en tråd till ett forum som någon annan tillhanda håller

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Johan:
                        Om du läser en mening till i mitt inlägg så hittar du följande;
                        -"Detta ger kanske också större möjlighet att testa ert förslag".

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Efter att ha läst hela tråden och känner mig väl insatt så vill jag säga att jag tycker det vore kanon med ett annonsforum. Hur många gånger undrar man inte någonting innan man vill köpa? och var man kanske borde köpa.. och av vem.
                          Jag tror att om man bara får chansen att använda sig av ett annonsforum skulle användandet öka och medlemmarna skulle känna sig nöjda som får vara med att påverka. I alla fall jag!
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Alla verkar väldigt positiva till ett "annonsforum". Då är det bara att hoppas vi hittar någon som är lika positiv till att moderera det om vi beslutar att testa det.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

Hmm när jag tog upp detta senast tyckte dom som skrev då att det var bland det dummaste dom hört...[:0]

Förövrigt tycker jag det är en mycket bra idé fortfarande..

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

jag är inte superhajast på datorer men om jag kan vara till hjälp för att utöka o förbättre det här så lär mig eller så hjäper jag så gott jag kan. så nu har jag erbjudit min hjälp, ni andra som vill hjälpa o vara snälla o göra detta forum bättre. kan ju posta här o säga till att de vill hjälpa till så får vi se hur många det blir.

Kommentar

Arbetssätt...