alternativ köp&sälj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    alternativ köp&sälj

    Vad jag förstår så får inte försäljnings-relaterad text finnas på forumet-en regel är en regel och det vore trist ifall forumet skulle urarta till ett annonsjippo-men samtidigt saknar iaf jag ett alternativ till köp&sälj som endast är ett annonsplakat-dessutom ganska dåligt ordnat tycker jag-om man vill kommentera/disskutera sina köp el försäljning eller eventuella vilja till att köpa/sälja eller kanske ta reda på hur privatmarknaden ser ut för en viss produkt(som många verkar vilja) så saknas ett sådant alternativ-men det kan kanske skapas nånting sånt...
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag gillar idén. Jag tycker att öppna diskussioner på "köp&sälj" skulle vara perfekt för både köpare, säljare och eventuelle kritiker. Det skulle dessutom vara riktat enbart till de som vill delta i den sortens diskussioner.

    Jag vet att det har varit på tapeten att lägga in köp&sälj som en avdelning i forumet men jag minns inte vad det kan ha varit som föranledde misstänksamhet till det den gången.??
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      Grattulerar Fredrik ! Jag är alldeles för dum för att förstå vad "karln" menar !!!! - den korkade fisken -

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #4
        Vi tog faktiskt upp frågan på senaste styrelsemötet, om att ha ett separat forum-kategori för att kunna diskutera köp&sälj-poster.

        Idén röstade ned, eftersom den skulle innebära en hel del bevakning av att allt skedde på ett korrekt sett, dvs annonserna i annonsavdelningen och diskussionen om desamma i forumsdelen.

        Tror istället att vi på sikt skall kolla över köp&sälj avdelningen och där kanske möjliggöra kommentarer från presumtiva köpare, samt annonsören. Men det finns också en risk med detta, då man kan komma att få se kommentarer som anser att en annonsör försöker få ut för mycket för varan han/hon säljer.

        Vårt mål från styrelsen är att vid ALLA tillfällen försöka hålla forumet rent från all slags annonsering.

        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          citat:Vårt mål från styrelsen är att vid ALLA tillfällen försöka hålla forumet rent från all slags annonsering.
          Bra. Det gillar iaf jag.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Jag håller med om att forumet helst skall vara fritt ifrån annonser, men jag förstår att det ibland kan vara svårt att se allt eller att tolka det som en annons som förekommer mitt i en diskussion. En speciell forumtråd eller avdelning ämnad för detta skulle med största sannolikhet ge moderatorerna onödigt extra arbete när det redan finns en köp/sälj avdelning som fungerar.

            Vill man sälja eller köpa så kan man antingen annonsera eller kontakta personer via email.

            Den policy som finns nu fungerar bra tycker jag...

            Folk som vistas på forumet kollar ju med jämna mellanrum köp/sälj avdelningen (iallafall gör jag det frekvent). En annons inlagd med syfte att finna odlare eller säljare av en specifik art torde få svar ganska snabbt såvida det inte handlar om en udda art som väldigt få har.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Joakim Draktoft


              Idén röstade ned, eftersom den skulle innebära en hel del bevakning av att allt skedde på ett korrekt sett, dvs annonserna i annonsavdelningen och diskussionen om desamma i forumsdelen.
              Jag tänkte mig att man kunde installera ett separat forum i köp och sälj avdelningen. Man lägger in sin annons som ett nytt ämne i själva forumet och någon frågar öppet osv...Man kan till och med auktionera saker på det viset.

              Det borde väl inte vara så svårt att moderera ett sånt?
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • spec_mats

                #8
                ett separat/alternativt forum för detta tror tror jag kan vara en lösning-nånting där vi "privatister" förhoppningsvisvis kan ha en kommunikation med ett ett visst affärsintresse,visserligen tror jag att moderatorns uppgift att förhindra felaktiga/kommerciella texter kan bli svårt som exempelvis vara att som synonym reklamera olika saker och det är ett problem, men som eventuellt kan bromsas..ja vet inte riktigt hur men iaf jag skulle ibland vilja ställa frågan:ex, Vem Har odlade tropheus körsbär?? och få respons-och inte bli bortredigerad.

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #9
                  "Vem har odlade körsbär" kan man ju fråga via annons visserligen men jag tycker att det hade varit kul med en ÖPPEN diskussion typ:

                  -Du kan väl inte ta 30 kronor för dem om de bara är 2 cm?

                  -Jasså inte? Vet du hur mycket maten de har ätit fram till idag har kostat?

                  -Det är väl inte mitt problem att du ger fisken dyr mat?

                  -Nej men det blir till din fördel i slutändan.

                  -OK, du får 100 spänn för fyra.

                  -Nej

                  -Ursäkta att jag lägger mig i...jag heter Sune och bor i Bjärred...jag tar dem för 30.

                  -Jag var ju först....??

                  -Hej, Sune här igen...Jag kan betala 40 styck om jag kan hämta dem om tre veckor...Har inte fått igång karet ännu...

                  osv.....Detta helt utan att folk som inte vill se det i forumet behöver se det. Det skulle alltså vara ett helt separat forum och inte dyka upp som "aktiva ämnen" eller så.

                  Om ni tror att jag talar i egen sak så kan jag meddela att jag köper minst lika mycket som jag säljer...(tyvärr).
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #10
                    Det låter inget bra. Däremot kul o bra skrivet som vanligt.
                    Men för min del så vill jag på ett enkelt sätt kunna sätta in en annons och svara på en. Och slippa hålla på o ge bud osv.
                    Eller är tanken att vi ska ha två köp o sälj avd?
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #11
                      citat:"Det borde väl inte vara så svårt att moderera ett sånt?"
                      Ämnet har varit uppe flera gånger både här i forumet och på styrelsemöten.
                      "Köp & Sälj" har genom åren visat att annonsering kräver mycket moderering. Om man skulle lägga till möjlighet att kommentera annonser skulle inte bara antalet inlägg öka lavinartat utan även andelen olämpliga inlägg.
                      De exempel jag har sett har mest gett kommentarer som "-Tror du att du får 50:- för en rödzebra, är du dum i huvet?" eller "-Varför skulle jag köpa ett begagnat filter av dig för 750:- när jag kan besälla ett nytt från Tyskland för 800:-" osv osv.
                      Jag förstår fortfarande inte varför man ska diskutera annonser öppet, det är ju en diskussion mellan säljare och köpare som jag anser bör skötas via mail eller telefon.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jo, det kanske skulle bli jobbigt faktiskt.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

                          #13
                          många andra fiskforum har ju en köp/sälj avdelning i forumet just för att som mats å fredrik säger, kunna diskutera sina affärer på ett bekvämt sett. jag modererar ett forum med köp å sälj och jag tycker det fungerar bra. vi har hafft problem med en handfull oseriösa försäljare men efter negativ feedback från köpare så har de stängts av.

                          de där negativa och ifrågasättande kommentarerna har jag inte sett mycket av där alls, men som jag skrivit om tidigare så upplever jag ju en viss skillnad i kultur på fiskforumen här och i staterna
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

                            #14
                            Håller med om att det vore en trevlig funktion. Att det lätt kan hända att det spårar ur är en risk man får ta, men för köpare och säljare ger det ju mängder av fördelar.

                            Kikar man på saltvattensguidens köp&sälj (nu har jag ju inte kollat där på några månader iofs) så brukar ju affärer kunna lösas ganska smidigt. Exempel: En säljare vill sälja en massa prylar, men allt eller inget gäller. Om flera personer visar intresse för vissa av prylarna kan det ju medföra att de kan köpa gemensamt.

                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #15
                              Man kanske skulle hålla "köp/sälj" forumets trådar borta från aktiva ämnen... i ett eget fönster vid köp å sälj?
                              Annras kan det bli lite irriterande om köp/sälj trådar toppar listan hela tiden.
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...