ny akvariebutik på söder!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:När jag är i din ålder planerar jag att inte jobba alls!
    Elakhet 1: []En del är drömmare - andra förverkligar sina drömmar
    Elakhet 2: []Du ser redan nu ut att vara äldre än mig, inte så konstigt så som du får slita för brödfödan.

citat:Haha, sikken fajt!
    Men å andra sidan så blev ju på så sätt en himla massa reklam för den nya affären eftersom det blev en livlig diskussion. För att var lite konspiratorisk så var det kanske3 det som var syftet när Gosatta skrev som han skrev - kanske är han den smartaste marknadsföraren av oss alla och t.o.m. anställd av Janne

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

citat:Ola: Den rockklubb som marknadsför sig genom att säga att den inte spelar Britney Spears skulle jag vilja ha ett snack med. Det verkar inte vara den coolaste klubben
      Har jag påstått det? Det är snarare en klubb som inriktar sig på 40+ åringa kostymnissar som tror att en rockklubb ska ha den typen av slogan.

På åttitalet innehöll varannan skiva den klatschiga sloganen "garanterat synthfri" vilket var ohyggligt tramsigt, men det tyckte inte de som ansåg att synth var en dödssynd (och som inte förstod hur mycket synthar Judas Priest använde).

Jag har på intet sätt försökt marknadsföra någonting. Jag har bara beskrivit vad Janne har tänkt att ha i akvarierna. Är det någon som tvivlar på vad det är?

Ps. Jag raderade just en bit i det här inlägget som inte var så genomtänkt. Sedan har jag aldrig skrivit att det bästa sättet att marknadsföra sig är att skriva vad man inte har. Bara att den typen av marknadsföring/policyinriktning existerar.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

Ola och Kjell kanske kan fortsätta sin disskussionen via mail istället?
        Den tillför inte så mycket till tråden...O.B.S inget illa menat!

Spännande med en ny affär bara att hoppas att det blir ett hyfsat utbud med CA ciklider:-)
        Någon som hört något öppningsdatum?

Mvh
        Danne

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citatpännande med en ny affär bara att hoppas att det blir ett hyfsat utbud med CA ciklider:-)
          Någon som hört något öppningsdatum?
          Jag trodde som sagt att den skulle öppna i oktober + att det "riktiga" fullskaliga öppnandet skulle bli i januari. Jag tror inte att det blir ett hyffsat utbud med CA, snarare inget utbud alls (och jag skriver det här som information, inte reklam) utan snarare ett hyffsat utbud med ovanliga barber, tetror, killies små ciklider från västafrika och sydamerika. Sedan sa Janne att han skulle försöka ha "allt" utom... och det var inte menat som den stora fina feta reklamsloganen utan som information till mig. Det är självklart möjligt att jag har helt fel (Janne kan ha ändrat sig t ex) men det får vi troligen reda på inom kort.

Från hemsidan "Här kommer du att finna allt för den seriöse akvaristen, men inga guldfiskskålar". Jag ser inte det som dålig marknadsföring (here we go again - som man brukar skriva )
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Flytta nu inte över snacket till mail. Det är högst underhållande med en bra tungviktsmatch =)

Tony Englund

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Är det fredag redan?
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • July 2004
                • 428

citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret

Är det fredag redan?
                Haha,, Ja man skulle kunna tro det, men jag tycker det är Rätt kul
                /Lasse

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:Från hemsidan "Här kommer du att finna allt för den seriöse akvaristen, men inga guldfiskskålar". Jag ser inte det som dålig marknadsföring (here we go again - som man brukar skriva )
                  Jag tycker inte att det är fel i den slogan. Helt rätt att avstå från att sälja prylar som inte är bra för fiskar...jag hoppas att fler butiker tog efter det.
                  Det är ändå inte direkt det som ni diskuterat här och jag måste säga att jag håller med Kjell lite här. Jag tycker det är bättre att göra reklam för det man säljer än det man INTE säljer. Å andra sidan så har det blivit någon slags mindervärdesslogan att kasta skit på Malawi och Tropheus istället för att ägna sig åt sitt egna intresseområde...
                  Så länge hobbyn gynnas i det stora hela så bryr jag mig inte om vad andra människor har för arter i sina burkar...bara de har dom i burkar som ger fiskarna ett drägligt liv.

Trevligt med en "tungviktsmatch" som det ryker om men som ändå har en röd tråd om sakfrågan...

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Bli pastor i Knutby
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • July 2004
                      • 428

citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret

Bli pastor i Knutby
                      !! Jag håller på dig. Föresten fisken jag köpte senast var kanon[8D]..
                      /Lasse

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citat:Bli pastor i Knutby
                        Eller så kan man bli butiksföreståndare på Akvarielagret...det är väl samma sak va?

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

citat:Jag tycker det är bättre att göra reklam för det man säljer än det man INTE säljer. Å andra sidan så har det blivit någon slags mindervärdesslogan att kasta skit på Malawi och Tropheus istället för att ägna sig åt sitt egna intresseområde...
                          Det är inte det det handlar om. Jag försökte beskriva vad som skulle finnas i affären utifrån vad Janne sagt. När 70 % av försäljningen i affärer är odlingsformer så är det solklart vad det innebär om man skriver att det inte ska satsas på dessa odingsformer. Kjell slänger i en brandfackla i form av ett relativt otrevlig inlägg och drar iväg det hela till en diskussion om bästa sättet att marknadsföra något, missförstår med flit och sluggar på på vanligt manér, troligen endast för att kunna säga Ha Ha HA, den där diskussionen vann jag, nästa gång vi träffas. Jag försöker bara bli förstådd. [B)]

Ps. 1. Jag vet att det är Gosatta som det påstås handla om men det är endast mina svar som citeras.

Ps. 2. att inte hålla malawi pga. att de andra affärerna gör det så bra kan väl knappast kallas för "kasta skit på Malawi" om det var det du antydde.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

Det ska bli superkul när butiken öppnar iallafall. En alternativ akvariebutik för alternativa människor kanske? En sån butik man drömt om, en butik med inriktning oddballs som låter andra ta hand om mainstreamutbudet. Det är iallafall vad jag hoppas på, hur utbudet sen kommer se ut vet ingen annan än Janne.

vad är en mindervärdesslogan?
                            fish r friend

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

citat:Från hemsidan "Här kommer du att finna allt för den seriöse akvaristen, men inga guldfiskskålar". Jag ser inte det som dålig marknadsföring (here we go again - som man brukar skriva )
                              citat:Jag tycker inte att det är fel i den slogan. Helt rätt att avstå från att sälja prylar som inte är bra för fiskar...jag hoppas att fler butiker tog efter det.
                              Frågan man snarare måste ställa sig är om det säljs mindre med guldfiskskålar bara för att vissa enstaka butiker avstår från att sälja sådana. Det låter kanske självklart att det är så, men kanske är inte verkligheten alltid så enkel.

Jag tänker ge ett exempel.
                              När jag startade akvarieaffär i början av 80-talet så sålde jag av princip inga guldfiskskålar. De allra flesta som köper dessa skålar ringer först runt till affärerna och kollar om de har sådana inne och vad de kostar.
                              Jag svarade då alltid att jag inte säljer dom och detta pga att....(de vanliga argumenten) och att man istället skulle köpa ett akvarium (drog argumenten för detta). Dessa kunder hörde jag nästan aldrig av igen - några avstod sannolikt helt från att köpa "akvarium", men de allra flesta (säkert 70-80%) köpte kupan i en "mer tillmötegående affär".
                              Jag konstaterade därför till slut helt krasst att mina råd ur ekonomisk synpunkt var vansinninga, samt att råden dessutom faktiskt inte innebar att folk slutade köpa kupor.

Därför bestämde jag mig istället för att börja sälja kupor och det till nettopris (sålde för övrigt också akvarium till nettopris). När de sedan ringde och frågade om kupor och jag var så billig så innebar det nästan alltid att de kom till mig för att köpa sin kupa.
                              När kunden väl var i affären så fanns det alla möjligheter i världen att börja påverka dom - först genom att visa på alla prylar de behövde för att en skål skulle funka samt hur mycket skötsel en skål behövde som dagliga vattenbyten vilket självklart då också innebar vattenberedningspreparat dagligen.
                              Kunden kom då ofta själv på hur stor slutnotan skulle bli och man själv höll med och talade om att i det långa loppet så var det bra mycket billigare med ett akvarium, samtidigt som det krävde mindre med skötsel, samtidigt som det gav en åtskilligt bättre miljö för fiskarna.
                              Jag skulle nog vilja påstå att med rätt övertalning så slutade det med att åtminstone 8 av 10 kunder istället valde ett akvarium.

Detta ledde till att
                              1/ min plånbok blev tjockare
                              2/ betydligt fler började med akvarium
                              3/ betydligt färre började med en kupa

Så en akavrieaffär som här på ciklid framställs som en moraliskt föredöme genom att inte sälja kupor kanske istället i själva verket orsakar att fler kupor säljs.
                              Medan en moraliskt förkastlig guldfiskekupesäljande affär mycket väl kan jobba på ett sådant sätt att färre kupor säljs.

Nu säger jag definitivt inte att det alltid är så utan jag vill bara peka på att frågeställningen inte alltid är så enkel i svart och vitt.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Kjell, jag vet att du tror att det är miljörörelsens fel att torsken är utfiskad. Hade de bara hållit tyst så skulle ingen äta torsk. Samma sak gäller sexualundervisning och tonårsaborter och allt annat otrevligt i världen. Hade bara förståsigpåarna hållit tyst så skulle det inte finnas några problem.

Även jag kan en "rolig" historia: Det röks, dricks och knarkas mer efter att skolor haft sin SANT undervisning (sex-alkohol-narkotika-tobak). Om de har mer sex vet jag inte. Betyder det här att SANT undervisningen är meningslös? Jag har inte svaret.

Jag tycker visst att man ska ha rätten att ta ställning mot saker man inte gillar t ex färgade och stympade fiskar OCH guldfiskskålar (som för övrigt bryter mot jordbruksverkets regler om jag inte missminner mig).

Ps. med flit ignorerade jag "Nu säger jag definitivt inte att det alltid är så utan jag vill bara peka på att frågeställningen inte alltid är så enkel i svart och vitt" eftersom att det skulle ta udden av mitt inlägg.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...