Hur lägger jag ut film ? ? ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

    Hur lägger jag ut film ? ? ?

    [u]HEJ!</u>


    (jag har ändrat till normal storlek då min första version av denna text med större text ansågs som "gapig". Ber om ursäkt men samtidigt så vill jag fortfarande ha ett svvar på frågan...)

    Jag har lånat en digitalkamera och filmat lite. Formatet blir Quick Time Movie. Hur gör ja gom jag vill lägga upp detta? Kan man på ngn sida lägga upp film precs som man exv. på zoonen kan lägga upp bilder..? Hur gör man[?] [:0]
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    #2
    Snälla, SKRIK inte...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Man skaffar sig ett konto på en lämplig webserver där du får lite webutrymme. Ofta har man några megabyte tillgängligt redan genom sin internetleverantör. Har man Telia bredband så har man t.ex. 5x10 MB att "slösa" med. Utan extra kostnad.

      /Hasse

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Niklas Olsson

        Snälla, SKRIK inte...
        Måste bara fråga. Hur vet du att han skriker? Är det förbjudet att ha stor text med färg eller?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • May 2002
          • 180

          #5
          Har inte fixat hemsidan så den fungerar i Windows miljö än jag vet inte vad det är Internet explorer läser den på Mac lika så i Safari men varken Netscape eller IE läser den i Windows miljö ??? tror det har att göra med css i frames.

          Men här är kodsnutten jag använder.

          &lt;OBJECT CLASSID="clsid:02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B" WIDTH="240" HEIGHT="200" CODEBASE="http://www.apple.com/qtactivex/qtplugin.cab"&gt;
          &lt;PARAM NAME="src" VALUE="Movieclips/Mahtavaa.mov"&gt;
          &lt;PARAM NAME="target" VALUE="_blank"&gt;
          &lt;PARAM NAME="autoplay" VALUE="false"&gt;
          &lt;PARAM NAME="loop" VALUE="false"&gt;
          &lt;PARAM NAME="controller" VALUE="true"&gt;
          &lt;PARAM NAME="kioskmode" VALUE="true"&gt;
          &lt;EMBED SRC="Movieclips/Mahtavaa.mov" TARGET="_blank" AUTOPLAY="false" LOOP="false" CONTROLLER="true" KIOSKMODE="true" PLUGINSPAGE="http://www.apple.com/quicktime/download/"&gt;
          &lt;/OBJECT&gt;

          Det är automat genererad kod från en html editor men du ser hur den ser ut.

          länken till filmen i denna kodnutt är "Movieclips/Mahtavaa.mov"

          Där finns parametrar för auto play, loop, mm och komihåg storleken.
          juanito

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • May 2002
            • 180

            #6
            Och denna fungerar i Windows det är bara siten som inte funkar så jag länkar inte till den.
            juanito

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #7
              det där verkar väldigt overkill för att lägga ut en filmsnutt

              Ricard: din isp, altså dem du köper bredband av, brukar tillhandahålla webutrymme. använd en FTP-kient (file transter protocoll) för att ladda upp filmsnutten på din websida, tillhandahållen av din internetleverantör. Länka sedan till filen. ... brukar bli typ såhär: http://www.mininternetleverantör.se/...mn/filnamn.mov
              fish r friend

              Kommentar

              • Juanito
                Användare
                • May 2002
                • 180

                #8
                Jo viss men detta är hur det är tänkt att en QuickTime Movie ska läggas upp men viss kan det fungera på enklare sätt. Detta ger också designer mera kontroll över hur det beter sig.
                juanito

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                  citat:Ursprungligen skickat av Niklas Olsson

                  Snälla, SKRIK inte...
                  Måste bara fråga. Hur vet du att han skriker? Är det förbjudet att ha stor text med färg eller?
                  Om man normalt skriver med ett typsnitt och framförallt en textstorlek och då ngn kommer med en betydligt större storlek på sina bokstäver så är kutymen på internet att man då skriker, eller höjjer rösten. SKULLE JAG NU SKRIVA ENBART MED VERSALER så kommer dom flesta läsa det som om jag plötsligt halkade på volymratten..

                  Eftersom vi inte pratar med varandra, vi ser inte heller varandras ansiktsuttryck, så används smilysar, versaler och annat att på det sättet få "liv" i den annars så stela och tråkiga tyexten på bildskärmen.

                  Därför "känns" det som om Ricard skriker i hans första inlägg!

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Juanito

                    Jo viss men detta är hur det är tänkt att en QuickTime Movie ska läggas upp men viss kan det fungera på enklare sätt. Detta ger också designer mera kontroll över hur det beter sig.
                    bara om man tänker sig att en plugin ska spela moven direkt i webläsaren.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 476

                      #11
                      Juanito: TACK för att du engagerar dig. Jag förstår inte ett smack av din text men tackar för ditt engagemang. Mitt fel, ej kunnig... []

                      Daniel: jag har glocalnet och får helt enkelt ta och ringa dem. Jag har filmat lite när mina Red Head från F. Hagblom äter tillsammans med heckelii och sterbaii i mitt 720:e... Tack för hjälpen...

                      ps. Torsten och ni andra, jag har ändrat inledningen och hoppas det är ok. Förstår er poäng då jag så sent som i går kväll berättade på min mor hur hennes TEXT PÅ MSN UPPFATTAS!!! [B)] ds.
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

                        #12
                        Hur stor är din filmsnutt?
                        Det utrymmet som är gratis brukar inte vara så himla mycket, men 10MB brukar det ju iaf. vara (vet inte vad Glocalnet har)


                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Fabbo
                          Användare
                          • September 2003
                          • 210

                          #13
                          Jag tror att min kod är aningen enklare än Juanitos.[:p]

                          &lt;li&gt;&lt;a href="movies/frontosor.avi" target="_top"&gt;Frontosor&lt;/a&gt; (4.60 MB)&lt;/li&gt;

                          Det är direkt från min hemsida. Texten referar till en viss fil
                          och anger målet. På slutet har jag bara skrivit ca hur stor fil det
                          är.

                          För att ladda upp till min sida använder jag SSH Secure File Transfer,
                          som exempel ifall du inte har ett liknande program.

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

                            #14
                            Men det är fortfarande kod. Ricard vill bara ha en plats att lägga upp sin film på, det Daniel skrev ovan gör jobbet utan att man behöver skriva en gnutta kod.

                            Ricard, Glocalnet har samma som Telia, dvs 5 st websidor á 10 MB. Inloggningsuppgifter ska framgå av dina handlingar du fått från dem. Kanske du har nån webinloggning där du kan hitta just dina uppgifter för inloggning via FTP.

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

                              Men det är fortfarande kod. Ricard vill bara ha en plats att lägga upp sin film på, det Daniel skrev ovan gör jobbet utan att man behöver skriva en gnutta kod.

                              Ricard, Glocalnet har samma som Telia, dvs 5 st websidor á 10 MB. Inloggningsuppgifter ska framgå av dina handlingar du fått från dem. Kanske du har nån webinloggning där du kan hitta just dina uppgifter för inloggning via FTP.
                              TACK HASSE!

                              Skall kolla upp det i lmorgon, lördag...

                              [:0]
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...