Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Här är mina pytte-påffar! Inne i hörnfiltret finns vad som är kvar av minst två kullar. Nu ska jag definitivt skaffa ett yngelkar och försöka dra upp några!
    På bilden syns tydligt storleksskillnad på yngel från två olika kullar. De hade en ny kull idag som jag dock tror skingrades lite för tidigt.

//Kaj

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag föreslår att ni diskuterar detta i en annan tråd om ni finner det intressant. Kjell har tydligt och definitivt dementerat ryktet och det finns inget att tillägga när det gäller just påfåglar. Det finns inga som helst planer eller ens diskussioner om få affärer eller grossister att avstå från påfågelciklid.
      Aha ja då är det bara ett missförstånd så då är i alla fall jag nöjd

Sen kan jag inte låta bli att sticka ut huvudet och påpeka att det är irriterande att gulliga påfågelsyngel ibland finns i affärer som främst riktar sig till barnfamiljer, men förhoppningsvis har regeln om att det måste finns information om arten hjälpt. Står det att firren blir 35 cm, äter fisk och kräver et akvarium på minst 375 liter så kanske man inte blir övetalad av sin åttaåring att köpa en till guppyna och platyna.
      Jag håller delvis med, men utan små gulliga påfågelsyngel hade jag troligtvis inte varit medlem i NCS eller ens haft akvarium idag då det var så mitt akvarieintresse och speciellt ciklidintresse vaknade på allvar. Så jag kan inte vara helt emot detta, och jag misstänker att jag inte är ensam om att ha gått just den vägen. Det är ju inte för inte som fiskarna plockas hem till sällskapskar av misstag, som små är de verkligen i en klass för sig på så många sätt jämfört med andra SA och CA-ciklider, de sticker verkligen ut då man ser dem i akvariebutikerna, båda pga beteendet och utseendet.

Men men. Tillbaka till dessa fantastiska fiskar. Jag börjar fundera på VF-påffar!
      Det låter bra det, inte mycket att fundera på!
      Mina VF är iofs lite tråkiga men det kan nog ha att göra med att de går tillsammans med odlade, de odlade är buffligare hos mig så VF-påffarna håller sig tyvärr undan väldigt mycket. Det hade varit intressant att ha en stor grupp VF helt för sig själva och jämföra beteende med odlade, utseendet vet vi ju att det skiljer men jag misstänker att det kan vara ganska stor skillnad även på beteendet.
      Senast redigerad av FI; 18 February 2012, 10:39.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av Kajjjan
        Här är mina pytte-påffar! Inne i hörnfiltret finns vad som är kvar av minst två kullar. Nu ska jag definitivt skaffa ett yngelkar och försöka dra upp några!
        På bilden syns tydligt storleksskillnad på yngel från två olika kullar. De hade en ny kull idag som jag dock tror skingrades lite för tidigt.

[ATTACH]35506[/ATTACH]

//Kaj
        Fy va coolt!! Jag kan knappt ens tänka mig hur skoj det måste vara att driva upp minipåffar! Du får hålla oss uppdaterade i hur de växer och utvecklas
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av FI
          Fy va coolt!! Jag kan knappt ens tänka mig hur skoj det måste vara att driva upp minipåffar! Du får hålla oss uppdaterade i hur de växer och utvecklas
          Absolut, det ska jag göra. Måste bara snabbt få tag på ett lämpligt kar att ha dem i....måste fixa det imorgon helt enkelt.
          (känns avlägset nu att göra om det här karet till salt, det måste jag erkänna...)
          //Kaj

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Astronotus orbiculatus, vad är det??
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

Systematiken på påfågelcichlider är ganska oklar. T ex så är det oklart vilken art som normalt finns i handeln. Det kan vara A. orbiculatus eller A. zebra eller en eller flera obeskrivna arter, men det är inte A. ocellatus. Men i avvaktan på en revision av släktet får ofta alla arter gå under det äldsta namnet även om man vet att det är felaktigt, alltså A. ocellatus. Detsamma gäller för många vanliga akvariefiskar t ex black ghost, "plecostomus" och många andra vanliga malar osv

Astronotus orbiculatus beskrevs 1911 från Santarém, alltså nedre Amazonas. A. cf. orbiculatus betyder troligen i det här sammanhanget att det är en vild art som kanske är A. orbiculatus eller nånting annat, men inte den vanliga påfågeln. Jag gissar att det finns mellan tre och åtta Astronotus-arter, kanske fler.

Kommentar

• Mreque
                Användare
                • June 2011
                • 348

Hehe du har läst mina kommentarer om påfåglar ser jag, "påffar" var smeknamnet jag och brorsan gav våra påfåglar då vi växte upp. En "påffe", flera "påffar". Inte så tokseriöst kanske men vi var ju små, kul att det har spridit sig i alla fall.

Vad menar du med att munnen inte är jämn? Kan du förklara närmare?

Det ska finnas en tråd om påfågelciklider som tog fart rätt bra, jag ska leta lite och se om jag hittar den.
                Jag är ledsen men har aldrig läst dina kommentarer och är ensam i min krets om att hålla på med akvaristik och jag kallar dem påffar..

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Mreque
                  Jag är ledsen men har aldrig läst dina kommentarer och är ensam i min krets om att hålla på med akvaristik och jag kallar dem påffar..
                  Oj det där inlägget är 8 år gammalt Nåja, då jag började hänga här för 10 år sedan så var det påfågelciklid eller oscar alla kallade dem, oavsett om det sedan var allt mitt pladder om påffar här eller att fler bara har vågat börja använda lite oseriösare smeknamn med tiden så är det ju kul att det har blivit så vanligt nu, man behöver inte vara tokseriös hela tiden.
                  Senast redigerad av FI; 18 February 2012, 18:23.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Systematiken på påfågelcichlider är ganska oklar. T ex så är det oklart vilken art som normalt finns i handeln. Det kan vara A. orbiculatus eller A. zebra eller en eller flera obeskrivna arter, men det är inte A. ocellatus. Men i avvaktan på en revision av släktet får ofta alla arter gå under det äldsta namnet även om man vet att det är felaktigt, alltså A. ocellatus. Detsamma gäller för många vanliga akvariefiskar t ex black ghost, "plecostomus" och många andra vanliga malar osv

Astronotus orbiculatus beskrevs 1911 från Santarém, alltså nedre Amazonas. A. cf. orbiculatus betyder troligen i det här sammanhanget att det är en vild art som kanske är A. orbiculatus eller nånting annat, men inte den vanliga påfågeln. Jag gissar att det finns mellan tre och åtta Astronotus-arter, kanske fler.
                    Apropå systematik. Vill minnas att någon för länge sedan sagt att det är ifrågasatt om Astronotus är ciklider. Hur ser det ut idag? Är de definitivt ciklider, eller är det ännu öppet? (Och har det någonsin varit öppet, eller var detta bara en legend?)
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Vad då varför skulle de inte vara ciklider? Har de inte alla drag ciklider ska ha?

Intressant hur som helst att det finns så många arter inom Astronotus-släktet. Kanske man har haft olika arter under åren och det är därför vissa beteenden är så varierande? Tänker på aggressivitet t.ex
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

varför skulle de inte vara ciklider?
                        Får vi svar på min fråga får vi sannolikt även svar på din.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Big_Sal
                          Användare
                          • May 2010
                          • 315

Cichlids share a single key trait: the fusion of the lower pharyngeal bones into a single tooth-bearing structure. A complex set of muscles allows the upper and lower pharyngeal bones to be used as a second set of jaws for processing food, allowing a division of labor between the "true jaws" (mandibles) and the "pharyngeal jaws".

saxat från wikipedia,
                          Nu återstår frågan om påfågelcikliderna har denna egenskapen eller ej... Men det låter jag någon mer kunnig svara på...

Kommentar

• Erik Åhlander
                            Användare
                            • September 2006
                            • 796

Jag började på ett långt svar, men vi tar ett kort: Jo, dom är cichlider, men i en del analyser har de hamnat nära de afrikanska cichliderna (och ibland har det afrikanska släktet Heterochromis hamnat bland sydamerikanerna). Men dom är närmast släkt med andra cichlider och därför ÄR dom cichlider.

Mikael ungefär hur långt tillbaks i tiden vill du gå?

När den första påfågelcichliden beskrevs vetenskapligt, 1831, fördes den till släktet Lobotes. I dag räknas Lobotes till familjen Lobotidae, en marin familj, och dom är ju inte cichlider. Släktet Astronotus beskrevs några år senare, 1839, ursprungligen som ett undersläkte till Crenilabrus, som tillhör familjen Labridae, läppfiskar, en annan marin familj.

Men det här löste sig redan under 1800-talet. Mikael, jag har alltid trott att du var yngre än så...

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8621

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Jag började på ett långt svar, men vi tar ett kort: Jo, dom är cichlider, men i en del analyser har de hamnat nära de afrikanska cichliderna (och ibland har det afrikanska släktet Heterochromis hamnat bland sydamerikanerna). Men dom är närmast släkt med andra cichlider och därför ÄR dom cichlider.

Mikael ungefär hur långt tillbaks i tiden vill du gå?

När den första påfågelcichliden beskrevs vetenskapligt, 1831, fördes den till släktet Lobotes. I dag räknas Lobotes till familjen Lobotidae, en marin familj, och dom är ju inte cichlider. Släktet Astronotus beskrevs några år senare, 1839, ursprungligen som ett undersläkte till Crenilabrus, som tillhör familjen Labridae, läppfiskar, en annan marin familj.

Men det här löste sig redan under 1800-talet. Mikael, jag har alltid trott att du var yngre än så...
                              Du har alldeles rätt Erich. Jag var inte född då ännu, så jag kan omöjligt komma ihåg det.

Tycker att det är bra att detta blev utrett i alla fall, även om det kanske bara var jag som var osäker.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Vet inte om dom har här att göra MEN Här är 2 odlingsvarianter som "räddades" från butiken, och som skulle vara som aggresionshämmare i mitt kar med C.Atromaculatus. Och det funkade precis som jag tänkt mig Först en Albino Tiger, och sen en Röd Oscar, båda är ca 30 cm. ( och som vanligt tvättar jag rutorna för dåligt!!!)
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...