Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Hahahaha !!!
    Ser att jag svarade på ett tre år gammalt inlägg.
    Men om du feb mot all förmodan läser detta, hur gick det?
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Ursprungligen postat av Lutt
      Det finns endel.

Albino
      Röd
      Röd albino
      Tigrerad
      Tigrerad albino
      Naturform "fläckig"

Sen är frågan om dessa avelsvarianter kommer från ocellatus.

det finns några arter i naturen som tex ocellatus, orbiculatus, crassipinnis...men sen så finns det ju en massa sp. "arter"
      Finns det bilder på Oscars enligt listan ovan.

samt vildformerna med fångstplatser! Det vore smaskens. Elle rom ni vet någon internationellt som tagit snygga foton så vore tips intressanta.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• martinrw
        Användare
        • May 2003
        • 58

For bild pa vildform se denna trad; http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=862258
        Massor av malawi

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Hehe jo jag vet, men det ser kanske lite udda ut med en spetsad firre i artregistret
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• martinrw
            Användare
            • May 2003
            • 58

Jo men precis .

Den Undre som halls av pojken ar ju inte punkterad ( dock dod ) sa att saga men bilden inte av basta kvalite.

Men mer vildfangat blir det inte
            Massor av malawi

Kommentar

• Barracudan
              Användare
              • April 2005
              • 453

Har nu 10 st påffar i ett 1.350 liters akvarie. Köpte dom i augusti, 7 cm, nu är de ca 18 cm.

Gillar dom skarpt, två är röda oscar, och lite större, har börjat småböka, spänna sig lite.

Vid matning får jag lura dom, annars skvätter de ner golvet.
              Frontosamarkus

Kommentar

• Jonny
                Användare
                • March 2010
                • 231

Ursprungligen postat av Barracudan
                Har nu 10 st påffar i ett 1.350 liters akvarie. Köpte dom i augusti, 7 cm, nu är de ca 18 cm.

Gillar dom skarpt, två är röda oscar, och lite större, har börjat småböka, spänna sig lite.

Vid matning får jag lura dom, annars skvätter de ner golvet.
                Nerskvättningen e ju en av d stora tjusningarna med oscars, e inte många ciklider som äter som dom

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Vad skulle ni säga är minimistorlek på akvariet för påfågelciklid om man tänker byta vatten max varannan vecka? Och hur många skulle man då ha?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jonny
                    Användare
                    • March 2010
                    • 231

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Vad skulle ni säga är minimistorlek på akvariet för påfågelciklid om man tänker byta vatten max varannan vecka? Och hur många skulle man då ha?
                    Vet inte riktigt, men jag hade 7st i ett 660L i många år o bytade då vatten ca varannan vecka. Hade sällan problem med dem då iaf. fick ngn ögonsjukdom på två av dom som slutade med att ögat tappades men annars inget. Matade måttligt skulle tippa på varannan dag. Mest för att hungern skulle vara där o inget skulle flyta kvar o hamna i filter osv. Hade två stora powerheads med filtermatta o ett ytterfilter (Neo, Kommer ej ihåg storleken på d) Detta funkade fint med många lekar ända till min stora hona hade ihjäl sin hane(Hon bara började terrorisera honom en dag o gav sig inte förän han var borta) o sen barkade det utför o hon slogs med de andra hela tiden. Tröttnade o sålde henne separat o dom andra i grupp.

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag har ett 910-liters, byter 1/3 var tredje vecka, ibland var fjärde vecka. Bytte varannan tidigare, men kände inte behov av det. Jag har en stor filterhörna på kanske 50 liter och 5000 lit/tim som pumpas igenom där.

Fullvuxna påfågelciklider tycker jag inte bör vara i kar under 720 liter. Det är bara min känsla. Beror ju naturligtvis också på hur många man har. Mina är ett lekpar och jag ser ingen anledning till att skaffa fler och riskera störa harmonin. Men 4-5 st stora påfåglar i ett 720-kar skulle jag kunna tänka mig. Kraftigt filter (typ Fluvals stora) och vattenbyte 30-50% vecka tror jag absolut skulle funka.

Det här är bara min känsla som sagt. Har inga vetenskapliga belägg alls.

//Kaj

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Det beror på hur stora de är, jag har 11st i ett 540 just nu... på hela 4 cm
                        Vi får se vad det blir av dem, det är blandad kompott med VF och odlade av varierande kvalitet. Söta små blivande monster
                        Senast redigerad av FI; 11 February 2012, 09:35.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Vilken långkörare till tråd insåg jag just
                          Och här ser man tydligt hur trist det är om man måste "hosta" bilderna själv, knappt någon bild från början fungerar :/

Men men, här är en bild från ikväll på min största påfågel just nu. Cirkus 1 år gammal, närmare 20cm, och en överlevare av rang som pallat med både extrem nitritförgiftning där alla utom två fiskar dog och som dessutom repat sig efter av ha blivit nästan helt fjällad på sidorna.
                          Bor "själv" i ett 300 liters tillsammans med en bamse till giraffnosmal och lite småkrafs som blivit över från andra kar.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Jonas_
                            Användare
                            • November 2011
                            • 101

Mäktig firre

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Typisk Oscar look! Finns det något att käka?
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Ursprungligen postat av FI
                                Vilken långkörare till tråd insåg jag just
                                Och här ser man tydligt hur trist det är om man måste "hosta" bilderna själv, knappt någon bild från början fungerar :/

Men men, här är en bild från ikväll på min största påfågel just nu. Cirkus 1 år gammal, närmare 20cm, och en överlevare av rang som pallat med både extrem nitritförgiftning där alla utom två fiskar dog och som dessutom repat sig efter av ha blivit nästan helt fjällad på sidorna.
                                Bor "själv" i ett 300 liters tillsammans med en bamse till giraffnosmal och lite småkrafs som blivit över från andra kar.
                                Riktigt fin!
                                Är lite sugen på att komplettera med några stora påfåglar till...men då blir det ju aldrig något salt i det karet...som åsnan mellan två hötappar!

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...