If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vad skulle ni säga är minimistorlek på akvariet för påfågelciklid om man tänker byta vatten max varannan vecka? Och hur många skulle man då ha?
Vet inte riktigt, men jag hade 7st i ett 660L i många år o bytade då vatten ca varannan vecka. Hade sällan problem med dem då iaf. fick ngn ögonsjukdom på två av dom som slutade med att ögat tappades men annars inget. Matade måttligt skulle tippa på varannan dag. Mest för att hungern skulle vara där o inget skulle flyta kvar o hamna i filter osv. Hade två stora powerheads med filtermatta o ett ytterfilter (Neo, Kommer ej ihåg storleken på d) Detta funkade fint med många lekar ända till min stora hona hade ihjäl sin hane(Hon bara började terrorisera honom en dag o gav sig inte förän han var borta) o sen barkade det utför o hon slogs med de andra hela tiden. Tröttnade o sålde henne separat o dom andra i grupp.
Vad skulle ni säga är minimistorlek på akvariet för påfågelciklid om man tänker byta vatten max varannan vecka? Och hur många skulle man då ha?
Jag har ett 910-liters, byter 1/3 var tredje vecka, ibland var fjärde vecka. Bytte varannan tidigare, men kände inte behov av det. Jag har en stor filterhörna på kanske 50 liter och 5000 lit/tim som pumpas igenom där.
Fullvuxna påfågelciklider tycker jag inte bör vara i kar under 720 liter. Det är bara min känsla. Beror ju naturligtvis också på hur många man har. Mina är ett lekpar och jag ser ingen anledning till att skaffa fler och riskera störa harmonin. Men 4-5 st stora påfåglar i ett 720-kar skulle jag kunna tänka mig. Kraftigt filter (typ Fluvals stora) och vattenbyte 30-50% vecka tror jag absolut skulle funka.
Det här är bara min känsla som sagt. Har inga vetenskapliga belägg alls.
Det beror på hur stora de är, jag har 11st i ett 540 just nu... på hela 4 cm
Vi får se vad det blir av dem, det är blandad kompott med VF och odlade av varierande kvalitet. Söta små blivande monster
Vilken långkörare till tråd insåg jag just
Och här ser man tydligt hur trist det är om man måste "hosta" bilderna själv, knappt någon bild från början fungerar :/
Men men, här är en bild från ikväll på min största påfågel just nu. Cirkus 1 år gammal, närmare 20cm, och en överlevare av rang som pallat med både extrem nitritförgiftning där alla utom två fiskar dog och som dessutom repat sig efter av ha blivit nästan helt fjällad på sidorna.
Bor "själv" i ett 300 liters tillsammans med en bamse till giraffnosmal och lite småkrafs som blivit över från andra kar.
Vilken långkörare till tråd insåg jag just
Och här ser man tydligt hur trist det är om man måste "hosta" bilderna själv, knappt någon bild från början fungerar :/
Men men, här är en bild från ikväll på min största påfågel just nu. Cirkus 1 år gammal, närmare 20cm, och en överlevare av rang som pallat med både extrem nitritförgiftning där alla utom två fiskar dog och som dessutom repat sig efter av ha blivit nästan helt fjällad på sidorna.
Bor "själv" i ett 300 liters tillsammans med en bamse till giraffnosmal och lite småkrafs som blivit över från andra kar.
Riktigt fin!
Är lite sugen på att komplettera med några stora påfåglar till...men då blir det ju aldrig något salt i det karet...som åsnan mellan två hötappar!
Kommentar