Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midas_Tom
    Användare
    • March 2005
    • 809

kommer nog inte bli några påffar :/ .. om jga hade haft så hade jag haft 1 röd oscar och 1 tiger oscar .. kanske blir nån vet inte riktigt ska i lite mer CA ciklider i
    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Redbullen
      Användare
      • February 2005
      • 734

Ursprungligen postat av malplacerad
      Redbullen, vad har du beställt för växter?

Matade med räkor igår, var ju oerhört populärt, de moffade i sig ordentligt och försökte sno varandras räkor, ibland bråkar de lite med varandra men det är bara lite smånafsande än så länge.

Gillar de här fiskarna skarpt
      Beställde 20 plantor Jättevallisneria och 5 plantor Anubias och 4 svärdplantor, tror de kommer se bra ut, annars är de bara att ta hem mer växter..
      Är lite på jakt efter en halvhäftig lite större grenig rot, men det är saftiga priser på dom
      Sen har jag en del i 222 växtkaret som kanske får flytta på sej vid ett senare tillfälle.

Ja räkor är alltid uppskattat, mina växte som bara den när jag matade dom med det.
      Gick väl som mest ett halvkilo frysta räkor på 2 månader när dom var i 20cm storleken

Mvh Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Redbullen
        Användare
        • February 2005
        • 734

hmm är lite rädd att jag gjort bort mej lite.

Fick ett impulsivt ryck igår och släppte ner mina Bolivianska Fjärilsciklider, dom är strax under max storlek så jag vet inte hur de går tillsammans med Oscar sen, kanske inte funkar alls.....men vi får väl se hur de går

Hur går de för er andra ?

Idag kommer troligen min beställning på växter *Hoppas*..... finnt när man kan beställa av kompisen lite som man vill

Mvh Peter

Kommentar

• Pfyrix
          Användare
          • February 2006
          • 15

Halloj alla glada.

Funderar på om jag kan ha såna i min tank? (eller om den blir för överfull med ett par såna (läs 1-2) )
          Har en 250L nu (120+cm lång), i den bor, silverdollar, praktbotier (går att flytta), kongotetror (fullsize)(går att förmodligen att flytta), 1 Channa aurantimaculata (fullsize), 1 Polypterus senegalus (fullsize) + ett par sugploppar (ganska små).
          Skulle egentligen ha haft 3 st uaru, men dessvärre dog dom av transporten [] (förmodligen) så nu letar jag nått nytt (då jag inte verkar få tag på några uaru i bra storlek).

Så tips och "ja/Nej" mottages varmt... *ler*
          Tokfan med minizoo:t

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

hmm är lite rädd att jag gjort bort mej lite.

Fick ett impulsivt ryck igår och släppte ner mina Bolivianska Fjärilsciklider, dom är strax under max storlek så jag vet inte hur de går tillsammans med Oscar sen, kanske inte funkar alls.....men vi får väl se hur de går
            vet hur det är kom ihåg när ja släppte ner mina guldfiskar till dom som var i det minsta laget vad deras munnar kunde ta in...
            det blev en riktig hetsjakt i akvariet ibörjan men nu är det lugnt dom fick iaf tag i en

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Funderar på om jag kan ha såna i min tank? (eller om den blir för överfull med ett par såna
              nja ditt akvarie tror ja är i minsta lagret...tycker mitt 540 är i minsta för tre ungdomar som dom flyger runt i karet...

men man vet aldrig påfåglar är personliga en del är lugna och andra inte

Kommentar

• Redbullen
                Användare
                • February 2005
                • 734

Hej på er

Idag blir det en tripp ner till handlarn för att shoppa påffar, få se om han har några kvar
                Sist jag var där hade de gått åt en del rätt så snabbt....

Återkommer med bilder på dom små liven !

Mvh Peter

Kommentar

• malplacerad
                  Användare
                  • May 2005
                  • 877

Ursprungligen postat av Redbullen
                  Hej på er

Idag blir det en tripp ner till handlarn för att shoppa påffar, få se om han har några kvar
                  Sist jag var där hade de gått åt en del rätt så snabbt....

Återkommer med bilder på dom små liven !

Mvh Peter
                  Kul Peter, synd att du inte bor nära västerås för en av butikerna i stan har c:a 15 småttingar inne just nu, grymt söta rackare

Igår kväll när jag läste i ciklidbladet så small det till utav bara den i akvariet, det plaskade som om gammelgäddan i vassen nypt en fet abborre, höll på och sk*ta ner mig, fan vad rädd jag blev.

Undrar vad det tog åt dem, kanske såg något som de trodde var mat
                  ||||

Kommentar

• Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

Kul Peter, synd att du inte bor nära västerås för en av butikerna i stan har c:a 15 småttingar inne just nu, grymt söta rackare

Igår kväll när jag läste i ciklidbladet så small det till utav bara den i akvariet, det plaskade som om gammelgäddan i vassen nypt en fet abborre, höll på och sk*ta ner mig, fan vad rädd jag blev.

Dom hade fiskar hemma nu, så det blev 3st Röd Tigrerade varav den minsta är 4cm och helt minst i gruppen
                    2st något större som kommer bli röda på hela sidan

Dom vart lite smått kalla när jag kom hem, fick vänta på bussen extra längre idag i massa minus....men dom piggnar snabbt till

Dom fick ett skrovmål nu också.... Mygglarver, räkor och aqua nature pellets MYCKET uppskattat..

Sen fick jag uppleva något tufft.
                    Lipplock mellan en oscar och min bolivianska hane med yngel.... det var kul att se helt klart

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Dom såg troligen något på ytan eller täckglaset som såg gott ut, jag vet själv hur mina två stora gjorde.

Därför kör jag med 4mm täckglas numera

Mvh Peter

Kommentar

• jmsredge

Hej
                        Hoppas det är ok att hoppa in i tråden med en fråga. Fick precis lek på mina påfåglar . Inte första gången. Under våren och sommaren lekte de nog tio gånger med fina äggkakor som resultat. De första åtta gångerna blev det dock inget utan efter några dagar var det en luden svampmatta. Trodde tillsist att hanen var steril. Men en vacker sommardag var där en mörk myllrande massa mellan ett par stenar. Gissa om man var glad!!!.
                        Vid tidpunkten var tyvärr karet fullt av 2 cm stora jaguarciklider (ca 35 st) så det tog inte lång tid innan alla yngel var borta .
                        Detta upprepades en gång till innan jag hade möjlighet att flytta jaguarerna. Andra gången hann jag dock slanga upp ett trettiotal som jag tog över till ett litet yngelkar (12 liter). Ingen större framgång dock. Efter en dryg vecka, inga som överlevt.
                        Är det någon som har ett råd att ge. Nu har jag en skifferplatta ( 20*20 cm) med 300-400 ägg i ett 720 liters kar med en salig blandning (malawi, tanganyika, malar m.m). Är det möjligt att flytta helt nya yngel till ett yngelkar (50 liter) och hur får man dom isåfall att klara sig? Hade ju kunnat flytta hela familjen om jag hade haft större kar men allt är upptaget.

Någon idé?

Kommentar

• Redbullen
                          Användare
                          • February 2005
                          • 734

Kul att du fått lek på Oscar

Svårt att säga, vad menar du med yngel, helt frisimmande?
                          Är dom det så ska de gå, men så länge dom fortfarande inte kan simma så ska föräldrarna sköta jobbet med att ständigt fläkta friskt vatten över dom och hålla dom på uppsikt
                          Jag skulle rekomendera att du skaffar en yngelkasse som du kan ha i ditt akvarium.
                          Då kommer ynglen att leva i samma vatten som dina andra fiskar
                          Påfågel yngel är relativt känsliga för (dåligt) och det är svårt att få en bra bakteriaflora i ett så litet kar.
                          Så skaffa en yngelkasse så ska det nog gå vägen skulle jag tro

Lycka till

Mvh Peter

Ursprungligen postat av jmsredge
                          Hej
                          Hoppas det är ok att hoppa in i tråden med en fråga. Fick precis lek på mina påfåglar . Inte första gången. Under våren och sommaren lekte de nog tio gånger med fina äggkakor som resultat. De första åtta gångerna blev det dock inget utan efter några dagar var det en luden svampmatta. Trodde tillsist att hanen var steril. Men en vacker sommardag var där en mörk myllrande massa mellan ett par stenar. Gissa om man var glad!!!.
                          Vid tidpunkten var tyvärr karet fullt av 2 cm stora jaguarciklider (ca 35 st) så det tog inte lång tid innan alla yngel var borta .
                          Detta upprepades en gång till innan jag hade möjlighet att flytta jaguarerna. Andra gången hann jag dock slanga upp ett trettiotal som jag tog över till ett litet yngelkar (12 liter). Ingen större framgång dock. Efter en dryg vecka, inga som överlevt.
                          Är det någon som har ett råd att ge. Nu har jag en skifferplatta ( 20*20 cm) med 300-400 ägg i ett 720 liters kar med en salig blandning (malawi, tanganyika, malar m.m). Är det möjligt att flytta helt nya yngel till ett yngelkar (50 liter) och hur får man dom isåfall att klara sig? Hade ju kunnat flytta hela familjen om jag hade haft större kar men allt är upptaget.

Någon idé?

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Dom såg troligen något på ytan eller täckglaset som såg gott ut, jag vet själv hur mina två stora gjorde.

Därför kör jag med 4mm täckglas numera
                            haha känner oxå igen det hade glömt kvar lite pellets kulor...så det blev lite dunka dunka...

Kommentar

• malplacerad
                              Användare
                              • May 2005
                              • 877

Hej jmsredge

Trevligt att fler påfågelägare gör sig hörda, tyvärr kan jag inte komma med några yngelvårdsråd då jag ej haft substratruvare någon längre tid.

Hoppas dock att du får behålla nästa kull så pass länge att du kan flytta över dem till ett eget yngelkar.
                              ||||

Kommentar

• malplacerad
                                Användare
                                • May 2005
                                • 877

Ursprungligen postat av Redbullen
                                Dom hade fiskar hemma nu, så det blev 3st Röd Tigrerade varav den minsta är 4cm och helt minst i gruppen
                                2st något större som kommer bli röda på hela sidan

Dom vart lite smått kalla när jag kom hem, fick vänta på bussen extra längre idag i massa minus....men dom piggnar snabbt till

Dom fick ett skrovmål nu också.... Mygglarver, räkor och aqua nature pellets MYCKET uppskattat..

Sen fick jag uppleva något tufft.
                                Lipplock mellan en oscar och min bolivianska hane med yngel.... det var kul att se helt klart

Mvh Peter
                                Hur går det med nykomlingarna, har du hunnit ta några bilder?
                                En bild på min största.
                                ||||

Kommentar

Arbetssätt...