Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

Ursprungligen postat av anli
    Det var en gratisfisk förstås! Sen har jag inte plats för att driva upp mer småfisk. Men förstår vad du menar, visst hade det varit cool! Men jag får väl följa den när den maxar ut till 40 cm, alltid nåt...
    skall du inte ta och skaffa någon till då, stora pråffar brukar ju inte vara omöjliga att få tag på pga problemet att många handlare säljer småfisk (till okunniga kunder) som sedan växer ju karet
    det hade ju varit coolt med en hel grupp, eller?
    Mvh Fredrik

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Funkar de som grupp/stimfisk? Är helt okunnig måste jag erkänna.
      Är mest van med fiskar som knappt tål att se varandra...
      Anders L

Kommentar

• Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

ja anli det funkar att ha i grupp! jag hade faktist 4st en gång men de var små! men hade dom från att de var ca 3cm till att de var runt 10cm kul fiskar iaf när dom är så små har inte haft större djur men var väldigt nära på att köpa ett jätte fint par i 25cm klassen!! ångrar nu väldigt mycket att jag inte gjorde det
        //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

Ursprungligen postat av anli
          Funkar de som grupp/stimfisk? Är helt okunnig måste jag erkänna.
          Är mest van med fiskar som knappt tål att se varandra...
          Dom mår bra av att gå tillsammans, lite fler kompisar liksom.
          Har själv haft dom största 2 tillsammans och hade ett 150 liters för ett tag sen med 6st 4cm oscar....dom trivdes iallafall

Men visst 6st 25cmare är svårt kanske hehe

Har man fler så ökar ju chansen att man hittar ett par som trivs ihop

Btw mitt hemmagjorda 140liters är igång nu.....här kommer en bild

Mvh Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

Lite orolig för mina oscar idag
            Dom är väldigt sega och ligger mest still
            Inget onormalt i karet heller så jag vet inet vad det är, men det är ju oscar så dom kanske har en slappedag

Mvh Peter

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Snygg inredning i 140-litrarn Redbullen. Jag har alltid velat ha feta runda och mer naturliga stenar, jag kör bara med kolsten nu och kolsten plus ljus sand är inte så överdrivet snyggt. De lär ju dock väga en del då stenarna blir så stora, är det ett krav med frigolit på botten eller är det lugnt så länge man placerar stenarna direkt på bottenglaset?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Ursprungligen postat av FI
                De lär ju dock väga en del då stenarna blir så stora, är det ett krav med frigolit på botten eller är det lugnt så länge man placerar stenarna direkt på bottenglaset?
                Ja, det är absolut ett krav tycker jag. Chansar aldrig med sten och glas!
                Anders L

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Skulle det gå att silikonera på en liten frigolitplatta under stenen som man sedan gräver ner så långt det går ner i sanden? Att fuska är sällan bra men det är ju värsta projektet att ta upp all sand för att lägga dit en frigolitskiva. :/
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

Snygg inredning i 140-litrarn Redbullen. Jag har alltid velat ha feta runda och mer naturliga stenar, jag kör bara med kolsten nu och kolsten plus ljus sand är inte så överdrivet snyggt. De lär ju dock väga en del då stenarna blir så stora, är det ett krav med frigolit på botten eller är det lugnt så länge man placerar stenarna direkt på bottenglaset?
                    ja jag tycker om dom runda, kör även med sprängsten i tjejens malawikar och de blev också bra..

Jag har 8mm bottenglas och stenarna ligger direkt på rutan så jag tror inte det är någon fara, dom större stenana är flata undertill så de är lungt..

Det tråkigaste är att jag får inte ut dom om jag inte tömmer karet och drar ut de lite hehe..

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Skulle det gå att silikonera på en liten frigolitplatta under stenen som man sedan gräver ner så långt det går ner i sanden? Att fuska är sällan bra men det är ju värsta projektet att ta upp all sand för att lägga dit en frigolitskiva. :/
                      Jag hade först tänkt att ha frigolit men hittade ingen så tunn som jag ville ha.
                      Men visst att silikonera dit en bit under en stor sten är ett mycket bra alternativ, eftersom jag inte hittade nån så tun så kör jag lite rebeliskt hehe

Kommer inte han några grävande fiskar ändå...

Mvh Peter

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Okej jag får testa nåt sånt om jag nu använder vanliga stenar, man kan ju slilkonera dit så stor frigolitbit som möjligt så det blir som en slags fot så stenarna står stadigt också om fiskarna nu skulle gräva.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                          Användare
                          • February 2005
                          • 734

Okej jag får testa nåt sånt om jag nu använder vanliga stenar, man kan ju slilkonera dit så stor frigolitbit som möjligt så det blir som en slags fot så stenarna står stadigt också om fiskarna nu skulle gräva.
                          Precis..

Så hur går de annars med fiskarna ?
                          Stormatade idag...en näve räkor och dom har grymma bulor på magen hehe, riktigt kul att se dom absolut mätta för en gångs skull...

Var nära att jag "råkade" köpa på mej några små oscar igår när jag vara nere i lokala butiken och kollade...men lyckades hålla mej hehe

Mvh Peter

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Jodå det går väl rätt bra, ingen lek eller så men de kommer fortfarande jättebra överens och ställer inte till med så mycket problem.

Men jag funderar på att flytta jaguarhanen till påfåglarna så vi får väl se vad som händer framöver, jaguarhanen behöver lite lugn och ro, han har tre snygga och villiga jäntor i karet så det börjar bli lite stressigt för han, honorna är på han hela tiden och flirtar och har sig, han får aldrig någon vila verkar det som.
                            Jag måste bara korrigera vattenvärdena först så blir det till att testa flytta han. Han är lugn som en filbunke så jag tror det ska gå bra. Men jag ska ändå vara försiktig, fiskarna har vuxit en del sedan sist de gick ihop så det blir till att göra flytten någon helg då jag inte har något annat för mig så jag kan övervaka allt ordentligt.

Hehe jag känner igen mig i att det ibland kliar i fingrarna att man vill plocka hem småttingar, påfåglar slår verkligen det mesta då de är små, själv vet jag då inga andra ciklider som är lika roliga som små. Men samtidigt är de imponerande då de är riktigt stora också så jag har nu börjat se fram emot den perioden istället, mina är nog närmare 20cm nu så de börjar bli rätt balla just pga storleken nu. De blir mer och mer personliga ju större de blir tycker jag, man börjar nästan kunna se hur de känner sig då de tittar på en, om de är glada, lekfulla, lite ledsna eller arga osv. "Hundbeteendet" börjar definitivt titta fram.

Mina har börjat banka huvudet i täckglaset. Hyfsat störigt. Jag vet inte säkert men jag tror nästan de gör så för att få min uppmärksamhet, de står i alla fall alltid och tokstirrar på mig då jag tittar dit efter att de har hoppat upp i täckglaset. Jobbigt, men samtidigt lite komiskt.
                            Undra om de gör så för att de är uttråkade eller om de bara tigger mat? Det bästa är nog att inte bry sig om dem då de kanske slutar då. Börjar jag ge dem mat så börjar de väl göra så dagarna i ända... Lite jobbigt kanske. Det smäller HÖGT!
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 734

Hehe jag känner igen mig i att det ibland kliar i fingrarna att man vill plocka hem småttingar, påfåglar slår verkligen det mesta då de är små, själv vet jag då inga andra ciklider som är lika roliga som små. Men samtidigt är de imponerande då de är riktigt stora också så jag har nu börjat se fram emot den perioden istället, mina är nog närmare 20cm nu så de börjar bli rätt balla just pga storleken nu. De blir mer och mer personliga ju större de blir tycker jag, man börjar nästan kunna se hur de känner sig då de tittar på en, om de är glada, lekfulla, lite ledsna eller arga osv. "Hundbeteendet" börjar definitivt titta fram.
                              Mina ligger strax under 20cm också och börjar få riktigt roliga saker för sej
                              kör jag ner handen får jag alltid....notera alltid ett litet bett i handen, sen händer inget mer.
                              Det är inget hungerbett heller, för hon simmar fram direkt och biter till och sen simmar hon därifrån...
                              Gjorde en fulldosering med räkor igår, en hel näve och slängde ner, jag har aldrig sett mina med så feta magar innan, det såg precis ut som dom hade en pingisboll i magen, sket gjorde dom ju något kopiöst också hehe

Hundbeteendet stämmer nog som du säger, en dag var jag lite orolig, dom var sega och gjore inte för mkt, låg stilla på botten och bara va där....tittade fram när de kom mat men inte samma hungriga som vanligt.
                              Idag har dom varit glada och leksugna verkar de som, puttade tillbaka lite sand som Geophagusarna flyttat och passade på att ändra lite på rötterna
                              Det gjorde susen för oscarsna har undersökt och provbitit några rötter och grävt sej en sovgrop

Mina har börjat banka huvudet i täckglaset. Hyfsat störigt. Jag vet inte säkert men jag tror nästan de gör så för att få min uppmärksamhet, de står i alla fall alltid och tokstirrar på mig då jag tittar dit efter att de har hoppat upp i täckglaset. Jobbigt, men samtidigt lite komiskt.
                              Undra om de gör så för att de är uttråkade eller om de bara tigger mat? Det bästa är nog att inte bry sig om dem då de kanske slutar då. Börjar jag ge dem mat så börjar de väl göra så dagarna i ända... Lite jobbigt kanske. Det smäller HÖGT!
                              Mina är också i täckglasen en hel del, trodde dom var cp skadade i början, men har märkt att det är vattendroppar dom biter efter
                              Har testat att lägga en räka på glaset en gång, fick byta det täckglaset hehe.
                              Både två dök rakt upp och det sprack direkt.

Min största som jag alltid trott varit en hane är som sagt innan en hona, men iaf...hon har som leksak att simma upp i utblåset på filtret och föras med i strömmen, hon slappnar av helt och ser helt död ut, och dom tycker den är kul att simma med skruvande stil, alltså dom snurrar runt och håller på, ibland skrattar man högt hela tiden.

Men det är jag gillar allra bäst är när dom ska sova, dom gräver en liten grop som dom sen landar i och ligger där, den första på plats lägger sej i sin grop, och den andra lägger sej gämte och lutar sej emot den första fisken.
                              Det tycker jag är helt otroligt att se på, ska försöka låna en IR kamera av någon och filma detta
                              Fruktansvärt fascinerande faktist

Och sen är det det här med morgonhumör, fruktansvärt sega, ser trötta ut, kan landa mitt i karet och ligga där i några minut, och sen vakan till....

FI tycker du ska kolla dina oscar precis när ljuset släcks och se om dina också har sin sovplats och hur dom gör, vore kul och se om dina ocks gjorde så..

men men nu är de iallafall film för mej

Ha de bra

Mvh Peter

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av Redbullen
                                Mina är också i täckglasen en hel del, trodde dom var cp skadade i början, men har märkt att det är vattendroppar dom biter efter
                                Jaha det kanske är så enkelt, tänkte inte på det, jag får undersöka lite nästa gång och se vad de biter efter.

Min största som jag alltid trott varit en hane är som sagt innan en hona, men iaf...hon har som leksak att simma upp i utblåset på filtret och föras med i strömmen, hon slappnar av helt och ser helt död ut, och dom tycker den är kul att simma med skruvande stil, alltså dom snurrar runt och håller på, ibland skrattar man högt hela tiden.
                                Haha Vilka härliga fiskar! Du borde nästan filma, dina verkar ju ha en mass roliga hyss för sig.

FI tycker du ska kolla dina oscar precis när ljuset släcks och se om dina också har sin sovplats och hur dom gör, vore kul och se om dina ocks gjorde så..
                                Jodå mina är också mycket märkliga då det är sovdags, först stannar de bara upp och står helt blickstilla och tomstirrar in i väggen eller nåt, sedan efter ett tag famlar de bara iväg ner på botten och ligger lite på sniskan och ser ut att vara helt borta. Ser rätt kul ut.

Och morgonhumöret känner jag också igen, att tända karet tidigt för att mata dem om man ska upp lite tidigare själv är ingen vits. De är HELT borta om man tänder karet tidigare än vanligt, de bara ligger där med buken mot botten och har fallit lite halvt åt sidan. De kan röra på ögonen och titta lite på en men det är allt, det är som om de bara ligger där och är irriterade och väntar på att man ska släcka igen
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...