Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Vackert. Ser att du har piffat dina påffar med en sandfrisyr på skallen ;-)
    Det är inte sandfrisyr.... det är oscar-mjäll
    Mina har det med men det är Jordätarnas fel....ALLTING ner nersandat * Grrr *

FI grymt fina bilder du fick på dom...
    Att vänta på dom är nog hela grejjen, det händer ibland att man ser dom hålla på och så tänker man " Nu händer ".... men inte då... revirmarkering bara ett nått ryck.

Händer ibland att man är lite trött på dom, det kan gå dagar när inget händer.
    Men som igår och idag blev dom helst plötsligt intressanta igen
    Igår grävde han en grop som den största ville sova i, höll på en timme med att skyffla sand, och samtidigt flyttade han hela tiden ett blad från en växt försiktigt, det var i vägen

Men bladet värgade att vara där han ville ha den... " Tjoff " sa de och sanden yrde och bladet var bortslitet hehe

Nyss när jag satte ner ett extra litet filter så fick jag mej ett j*vla bett på knogen.
    Glömde att jag var inne i hans "sovrum" och mojjsade

Så visst är dom som sagt underbara

Mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Redbullen
      Användare
      • February 2005
      • 734

Updaterar lite...
      Hemma är de lungt, men är lite knäckt.
      Den största oscarn jag har är ingen hanne som jag hela tiden trott, det är en hona

Dom börjar nli lite tuffade nu när de går Geophagus tillsammans med om
      Har fått mej ett och annat bett på handen och det känns lite

Hur går de för dej FI
      Händer de något kul ?

Mvh Peter

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Redbullen: Hur kom du fram till att det var en hona? Såg du äggläggningsröret eller vet du något annat sätt att könsbestämma dem på?

Det enda som har hänt här är att jag höll på att ta ihjäl fiskarna. Typ. Jag råkade glömma vattenbytarslangen i karet då jag rengjorde ett filter till ett annat kar, det var bara en dryg decimeter vatten kvar i påffekaret då jag upptäckte misstaget... Så det blev ett onödigt stort vattenbyte och det verkar de inte tycka om, de är rätt sega och hängiga nu.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Ursprungligen postat av FI

Det enda som har hänt här är att jag höll på att ta ihjäl fiskarna. Typ. Jag råkade glömma vattenbytarslangen i karet då jag rengjorde ett filter till ett annat kar, det var bara en dryg decimeter vatten kvar i påffekaret då jag upptäckte misstaget... Så det blev ett onödigt stort vattenbyte och det verkar de inte tycka om, de är rätt sega och hängiga nu.
          Jag gjorde samma misstag, fast tvärtom.[B)]
          Mvh Alex

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jo att överfylla är en klassiker, man upptäcker det i regel först då det börjar plaska lite underligt. ;P
            Tömning är dock lurigare insåg jag nu, vattenytan sjunker bara ljudlöst och har man då slangen långt ned så borde man nästan kunna tömma karet innan det börjar leva om då fiskarna blir oroliga. Farligt.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

Ursprungligen postat av FI
              Redbullen: Hur kom du fram till att det var en hona? Såg du äggläggningsröret eller vet du något annat sätt att könsbestämma dem på?

Skillnaden man ser på oscars kön är att honan har större "Vent" hål än anal och dom är lite mer isärdragna
              På hanen sitter dom tätt ihop och är lika stora.

Aj då..... höll på att ta dö på mina med för några veckor sen, bytte ut filterkammaren mot två st Ytterfilter. nystartade, och mycket mat

dagen efter tyckte jag dom tjippade allvarligt och testade nitrit, hade jag inte kollat efter de så hade dom garanterat dött över natten...*ibland har man tur*
              Så jag tror dina kommer repa sej av stort vattenbyte, när jag hade dödlig halt av nitrit
              Det är grymt tåliga fiskar alltså...

Det där när du byter vatten, jag kör med en böjt rör över karet som sticker ner lagom långt för en 1/3 av höjden, så när vattennivån kommer dit kommer det inte ut mer vatten
              Jag tycker det är smidigt så...

Mvh Peter

Kommentar

• Hoffa
                Användare
                • November 2002
                • 406

*Min påffar*

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                Senast redigerad av Hoffa; 28 October 2005, 23:14.
                Jimmy

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Vill bara meddela att även jag har blivit med "oscar". Min fru såg ett inlämnat exemplar i 25 cm storleken hos min lokale handlare och blev såld.
                  Själv blev jag tvungen att flytta mitt fina citrinellum-par till jobbet bara för att hon skall kunna titta på sin ögonsten till kvällskaffet! Plus att fisk måste flyttas därfrån och hem... värsta fiskrockarden!!
                  Nåja, en lugn och vacker fisk som kommer att passa bra i mitt, i framtiden altså, renodlade 900 L SA kar. Men just nu får den hållas med diverse mediumstora centralare i ett 400 L.
                  Senast redigerad av anli; 01 November 2005, 13:09.
                  Anders L

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Hoppsan... lite tjaffs direkt! Men det är ju inga mordmaskiner direkt
                    Anders L

Kommentar

• wofflan
                      NCS Medlem
                      • September 2003
                      • 660

vad nice den är, själv drömmer jag om att kunna ha "oscar" i ett riktigt stort kar någon gång i framtiden, det är en väldigt vacker fisk
                      Mvh Fredrik

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Ursprungligen postat av wofflan
                        vad nice den är, själv drömmer jag om att kunna ha "oscar" i ett riktigt stort kar någon gång i framtiden, det är en väldigt vacker fisk
                        Jo, men den var ändå finare i butiken... riktigt svart (var väl nojjig), men bleknade till mer lergrå teckning hemma. Men rätt ok ändå, fast lite mager i min smak [:-)]
                        Anders L

Kommentar

• Redbullen
                          Användare
                          • February 2005
                          • 734

Anli : Tyckte din fru gjorde rätt i att bli såld på dom.
                          Men att köpa redan 25cmare tycker jag är lite småtrist, men vill ju se den lilla fisken växa hela vägen upp till en stor, lugn och hungrig Oscar hehe

Tuff bild btw, mina ena och största har börjat moppsa sej på mej, ibland vågar jag faktist inte köra ner handen för hon hugger direkt om jag är borta vid hennes hörna.

Har svar på en liten undersökning jag kört under 1år nu, och det är att oscar, iallafall mina växer bäst av räkor..... har testat med räkmix, pellets ja allt, men just räkor är det som jag tycker dom växer mest och snabbast av.
                          Visst jag tillägger en del pellets för vitaminer och mineraler och sånt...
                          Det var allt ifrån min studie

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                            Användare
                            • February 2005
                            • 734

Ursprungligen postat av anli
                            Jo, men den var ändå finare i butiken... riktigt svart (var väl nojjig), men bleknade till mer lergrå teckning hemma. Men rätt ok ändå, fast lite mager i min smak [:-)]
                            Tuff fisk som är så ny i karet och redan visar krafter..
                            Som du sa ser hon/han något lergrå ut, men dom skiftar väldigt ofta tycker jag
                            När dom tex blir tryckta eller smått rädda brukar mina två bli lite "fula", för att inte snacka om när man väcker dom på morgonen, snacka om morgontrött fisk *hehe*
                            Men när det är matdax och dom är på humör är dom väldigt mörka och olivgröna och det röda skiner i grolux röret

Mv hPeter

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

Ursprungligen postat av Redbullen
                              Anli : Tyckte din fru gjorde rätt i att bli såld på dom.
                              Men att köpa redan 25cmare tycker jag är lite småtrist, men vill ju se den lilla fisken växa hela vägen upp till en stor, lugn och hungrig Oscar hehe
                              Det var en gratisfisk förstås! Sen har jag inte plats för att driva upp mer småfisk. Men förstår vad du menar, visst hade det varit cool! Men jag får väl följa den när den maxar ut till 40 cm, alltid nåt...
                              Anders L

Kommentar

• Redbullen
                                Användare
                                • February 2005
                                • 734

Ursprungligen postat av anli
                                Det var en gratisfisk förstås! Sen har jag inte plats för att driva upp mer småfisk. Men förstår vad du menar, visst hade det varit cool! Men jag får väl följa den när den maxar ut till 40 cm, alltid nåt...
                                Ahh gratis är gott förstås.
                                Haha ja iofs de blir kul de med då...

Måste snart shoppa på mej ett 720 eller större, börjar bli tryckta tillfällen mellan Geophagusarna och Oscar.
                                Jobbigt att bära upp ett 720 för 3 trappor, alternavit är ju att köpa ett 375-450l så länge och låta dom två sprätta där i ett tag

Mvh Peter

Kommentar

Arbetssätt...