Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

MickeA: Det låter ju som finfin mat det där, jag testar så får vi se, jag tvivlar att mina kan ta dem hela men de har överraskat mig förr så jag ska inte säga för mycket...

Midas Tom: De våldgästar nu en 222a som egentligen är tillägnad mina fengäddor, en temporär lösning som visade sig fungera oväntat bra förutom det där med maten.

Mina fick foderfisk idag, jag slängde i några små kvicka natalciklider och ni skulle ha sett vilka svallvågor det gick! Man tror inte påfåglarna kan brassa på så där då de är så lugna annars, de blir verkligen helt till sig då det finns något att jaga i karet, man blir nästan rädd att de ska skada sig som de plöjer fram. Säkert bra motionsträning. Kul kvällsnöje är det ju om inte annat.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

Och blött på golvet brukar det bli. Jag matade med elritsor en gång när jag hade mina i 500-literskaret. elritsor som ju är en snabb och uthållig liten strömfisk. Jag tror hälften av vattnet låg på golvet innan det var klart.

Kommentar

• Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

inget nytt som händer med era påffar? micke har du inga nya eller gamla bilder på ditt 3000L kar? kan inte hitta dom ... facinerande kar
        //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Här händer det inget nytt men bilder har jag alltid på lager att posta.

Ibland spänner sig den randiga för den röda och den röda har även grävt litegrann ett par gånger men annars verkar de väldigt tröga i starten om de nu är hona och hane. Jag börjar mer och mer tro att det är två av samma kön.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

fint! kul om det är ett par! den lokala handlaren här i halmstad hade inne ett par på ca25cm som lekte i ett långt 120L kar!! blev inget av leken.. men coolt ändå
            //tom

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

I mitt kar är det fullt ös
              Den största Påffen spänner sej och håller på att skyffla mängder med sand, inte nog med det, har två st jordätare i 15cm plus storleken som också skyfflar en del så det ser för j*vligt ut

Råkade skicka ner 6st pansarmalar för att dom skulle hålla rent men hade totalt glömt att mina Påffar blir som galna när mindre fisk kommer i.
              Alla malarna fick sen ordentliga bett så det knakade som pellets, men alla överlevde konstigt nog.

Har börjat mata med enbart räkor igen, mina växer inget på nått annat foder.

//Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

har du inga bilder att visa Peter?
                //tom

Kommentar

• Redbullen
                  Användare
                  • February 2005
                  • 734

Ursprungligen postat av Midas_Tom
                  har du inga bilder att visa Peter?
                  Inte just nu men kan försöka ta under morgon dagen.
                  Kameran jag äger är från 1963 så det blir inge bra bilder kan man säga hehe

Men ska fixa och se om han är lika "spänd" i morgon igen

Dom fick en ny växt idag också, dom dom laggt 2 timmar på att undersöka
                  Dom provbiter lite i den och simmar rakt på den och håller på

Det är väl de som är deras charm.... typ IQ badboll ibland

Annars når du mej på msn rätt lätt Midas..

//Peter

Kommentar

• Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

okej.. för det skulle vara kul att se lite bilder på karet..! okej!
                    //tom

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Ursprungligen postat av Midas_Tom
                      okej.. för det skulle vara kul att se lite bilder på karet..! okej!
                      Sorry Midas....kameran strejkar tydligen..
                      Ska mekka på den lite så kanske den hoppar igång

//Peter

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jag testade placera en stor skiffersten i karet idag och för en liten liten stund såg det ut som om de blev triggade till lek, de började båda putsa stenen och gräva och hålla på, som på beställning. Men sedan tröttnade de och nu är det som vanligt igen och fortfarande så blir jag inte klok på om det är en hane och hona eller två av samma kön. Jag tycker de borde vara stora nog att börja visa intresse för varanda om de var av olika kön, de börjar nog närma sig 20cm nu, nån enstaka centimeter kvar bara.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                          Användare
                          • February 2005
                          • 734

Ursprungligen postat av FI
                          Jag testade placera en stor skiffersten i karet idag och för en liten liten stund såg det ut som om de blev triggade till lek, de började båda putsa stenen och gräva och hålla på, som på beställning. Men sedan tröttnade de och nu är det som vanligt igen och fortfarande så blir jag inte klok på om det är en hane och hona eller två av samma kön. Jag tycker de borde vara stora nog att börja visa intresse för varanda om de var av olika kön, de börjar nog närma sig 20cm nu, nån enstaka centimeter kvar bara.
                          Mina är nog i samma storlek skulle jag tro
                          Tycker det häner oftare att dom visar lekbeteende, putsa en sten eller rot, spänner up sej, gräverd sånna grejjer..

Det enda man kan göra är bara att vänta och se...

Mvh Peter

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Ursprungligen postat av Redbullen
                            Det enda man kan göra är bara att vänta och se...
                            Jo det är väl så. Men det är lugnt, till skillnad från så många andra arter jag har testat så tycker jag det är helt okej att bara vänta med påfågelciklider i karet, de är skoj även om de inte leker.

Som det känns nu så ska det mycket till innan jag gör mig av med någon av de här krabaterna om det visade sig att de var av samma kön för att sedan köpa en annan av ett annat kön. Jag har haft fiskarna för länge. I och för sig inte ens ett år än, men de var pyttesmå då jag köpte dem och jag har helt klart fäst mig vid dem.

Men det var ett tag då jag tänkte att jag skulle sälja dem eftersom det blev så mycket problem med matningen av fengäddorna. Just nu funkar det dock rätt okej tycker jag, jag matar bara lite mer och byter lite mer vatten. Risken är väl att påfåglarna åker på hål-i-huvudet. Den ena har redan aningen djupare såna där ringar av känselporer eller vad det nu är, men det har inte blivit värre på ett tag så jag tror det är lugnt. Men jag får nog vara lite försiktig. Karet är bara på 222 liter så det finns inte så stor felmarginal om vattnet börjar bli dåligt.

Här är lite nya bilder i alla fall, tagna med solljus snett över karet.

Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3613

Vackert. Ser att du har piffat dina påffar med en sandfrisyr på skallen ;-)
                              Mvh Alex

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Haha jo en fengädda fick spatt då jag drog upp persiennerna och solljuset fläskade på rakt över karet. Det blev lite kaos ett tag hehe. ;D
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...