Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Är förbannat sugen på o pröva två stycken påfåglar i mitt 720 där festaeparet går. Ser ut som om mina är lite givmildare än andra festae. Typ två st påfåglar i 25 cm-30 cm klassen borde man pröva.

Kan gå åt pipan..eller så inte.
    Mvh Alex

Kommentar

• Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

det tycker jag faktist att du skulle göra..

jag tror att det skulle funka känns så iaf.. och det skulle ju vara riktigt läckert..
      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• jullen
        Användare
        • March 2005
        • 628

Prova och se alex!

Kommer att bli en döhäftig mix om den funkar!
        mvh ville.

375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• bucklan
          Användare
          • June 2005
          • 76

var och inhandlade 3 st småttingar i 5cm klassen idag. Det lär nog inte dröja så länge innan dom äter en ur huset Hade ett gäng i mitt 220 liters men jag var tvungen att sälja in dom igen till affären för dom växte ur det för fort och det fanns inga pengar då till ett större akvarium.
          180 liter SA i väntan på den stora baljan

www.umea.akvarieforening.se

www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

Kommentar

• Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

citat:var och inhandlade 3 st småttingar i 5cm klassen idag. Det lär nog inte dröja så länge innan dom äter en ur huset

har dom inte ätit dej ur huset än?

när jag hade 4st småttingar i den sizen så åt de som monster.!! dom gillade neontetror..=)
            //tom

Kommentar

• bucklan
              Användare
              • June 2005
              • 76

hehe, inte riktigt än. Men dom och salvinisarna delade istort sett på 2 kuber med röda mygglarver. Dom större fiskarna var för sega. Trots att dom är hyfsat runda om magarna så simmar dom ändå omkring å letar efter mer mat...
              180 liter SA i väntan på den stora baljan

www.umea.akvarieforening.se

www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

Kommentar

• wofflan
                NCS Medlem
                • September 2003
                • 660

FI borde det inte gå att skaffa ett rör som du för ner mot botten och matar fengäddorna genom, samtidigt som du matar påfåglarna uppe vid ytan?
                Mvh Fredrik

Kommentar

• Midas_Tom
                  Användare
                  • March 2005
                  • 809

så kan det gå bucklan.. ska kanske själv skaffa oscars när 720L kar kommer!!

wofflan: det var en smart ide
                  //tom

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av wofflan

FI borde det inte gå att skaffa ett rör som du för ner mot botten och matar fengäddorna genom, samtidigt som du matar påfåglarna uppe vid ytan?
                    Jo kanske, men jag misstänker att påfåglarna är för nyfikna, börjar jag peta ner ett rör så släpper de förmodligen allt för att kolla vad det är för ny leksak jag kommer med. Kikar väl upp i röret då jag börjar ploppa ner maten och står där och gapar som fågelungar nere på botten och glufsar i sig allt

Men skulle jag lirka ner maten precis där fengäddorna ligger så funkar det nog. Får kanske testa det om det krisar sig. Just nu kör jag i alla fall med stenhårda sjunkande pellets för stör och det fungerar hyfsat om man häller i rejält med pellets. Fengäddorna har börjat bli lite rund om magen igen så jag kör nog så här tills vidare.

Nåja, även om fengäddor och påfåglar inte är den bästa kombon just för matproblemen så blev det en väldigt lyckad flytt då jag flyttade påfåglarna från jaguarkaret där de var tidigare. Karet är hur lugnt som helst. Och påfåglarna kommer verkligen oerhört bra överens, antingen är de bästa polare eller också ett par som bara tar lite tid på sig innan de provar på lek.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• MickeA
                      Användare
                      • June 2003
                      • 456

Jag har samma problem som FI. Det är svårt att få ner mat till fiskarna på botten (iofs har jag bara en bottenfirre som käkar räkor) om man bara hivar i den uppe vid ytan, man får helt enkelt handmata dem allihop och se till så att alla får åtminstone varsin räka. det är inte så farligt som man tror, iaf mina är grymt duktiga på att skilja mellan hand och mat. Det är vansinnigt roligt att ge dem hela oskalade räkor och lyssna medans dom "krossar" dem. Det knaprar jättemysigt.

Och som sagt, det finns inget stopp i en påfågelciklid. När mina var mindre så testade jag en gång hur mycket räkmix dom kunde äta och dom åt tills det kom ut igen i andra ändan. :-D

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av MickeA

Det är vansinnigt roligt att ge dem hela oskalade räkor och lyssna medans dom "krossar" dem. Det knaprar jättemysigt.
                        Bra tips, borde ge fina färger. Hur gör du, skär du ner räkorna i bitar eller köper du små som du kan ge hela med huvud och allt?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                          Användare
                          • February 2005
                          • 734

En påfågel äter inte mer än man matar honom/henne.
                          Äter fisken en ur huset så får man skylla sej själv inte sant
                          Mina får mat varanann dag och dom växer fint ändå.
                          Då får dom räkor, räkmix och pellets som dom sällan äter.

Eller 10-15 neontetror när jag är snäll och ger dom lördagsgodis

Framtidsplanerna är ett 720 eller större för dessa två jag har kvar
                          Eller en grupp (8st) VF Frontosor som jag och en kompis ska få till lek..
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• MickeA
                            Användare
                            • June 2003
                            • 456

citat:Ursprungligen skickat av FI
                            Bra tips, borde ge fina färger. Hur gör du, skär du ner räkorna i bitar eller köper du små som du kan ge hela med huvud och allt?
                            Jag hivar i dem som dom är. Men jag har ganska stora poffar. Jag har i alla fall ännu inte sett den räka dom inte kan få in i munnen. vid den storleken byter dom namn till kräfta tror jag. Jag köper ICA:s vanliga för det mesta. dom brukar ha på extrapris här ibland.

Jag tror stora honan har rekoret med fyra hela räkor i munnen samtidigt. Hur det gick till förstår jag inte, för rent tekniskt borde det vara omöjligt.

Kommentar

• Midas_Tom
                              Användare
                              • March 2005
                              • 809

Fi vilket kar har du dina oscars i nu?
                              //tom

Kommentar

• Redbullen
                                Användare
                                • February 2005
                                • 734

citat:Jag tror stora honan har rekoret med fyra hela räkor i munnen samtidigt. Hur det gick till förstår jag inte, för rent tekniskt borde det vara omöjligt.
                                Känner igen det där...
                                Dom ser lite halvroliga ut när det sticker ut 1-2-3 räkor och dom försöker få in mer......sen simmar dom iväg till något säkert ställe och spottar ut dom och äter dom en och en i lugn och ro

//Peter
                                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

Arbetssätt...