If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Förr ett tag sen tog 2 av mina oscars ihjäl den 3:e sen hänger dom ihop hela tiden, gräver m.m men är det hona o hane eller bara kompisar. Dom har hållt på ett par veckor iallafall....
Jag lyckades komma över två påfåglar på ca 15cm till en billig peng nyligen, en är en röd oscar och den andra är en vanlig. De har i alla fall lite olika utseenden på käkpartiet, den ena har värsta underbettet och den andra ett betydligt mindre, kan detta vara någonslags könsskillnad eller är det bara ytterligare en skillnad mellan de två odlingsvarianterna?
Intressant, jag tittade precis på bilden jag postade ovan med de större påfåglarna, de måste nog ha varit närmare 20cm, de jag har nu är i alla fall över 15cm men tittar jag på bilderna och jämför så ser fiskarna ovan större ut. I alla fall den röda. Kraftigare kring huvudet.
Eller hinner inte käken och huvudet med att växa till sig ordentligt om fiskarna växer för snabbt? De jag har nu har vuxit väldigt snabbt.
Det är samma på mina två....den som är mindre röd har mer slankare kropp och huvud, den med mer rött är mer kompakt..
Jag tror inte dom växer ifrån sitt huvud, jag har sett en del bilder hit och dit och dom med mindre rött den vanliga oscarn och inte röd tigrerade oscar är mer slankare....
Tittar man lite på Albinon tycker jag av vad jag sett att den är ännu mer kompakt och nästan lite tjock, svullen haha
Kommer troligen ta bilder på mina småliv ikväll, så jag kommer att skicka upp bilder på dom varje månad så får vi dokumenterat hur snabbt dom växer....kanske vore kul.
kan ju bara säga en sak som var lite rolig: det var så här jag var hos den lokala handlaren för några dar sen och då såg jag små kulor som var mögliga, och det visar säg att det var rom! 2st pågåglar på ca25cm hade lekr i ett 125L kar!! funderar själv på att köpa paret och stoppa i dom i ett 400L kar...
Om äggen är mögliga kanske det betyder att det är fiskar av samma kön? Jag har bestämt för mig att jag har läst att honor av påfågelciklid ska kunna skenleka likt skalarer.
Om äggen är mögliga kanske det betyder att det är fiskar av samma kön? Jag har bestämt för mig att jag har läst att honor av påfågelciklid ska kunna skenleka likt skalarer.
citat:Ursprungligen skickat av FI
Det stämmer! Jag hade två påfågelhonor för ett par år sedan, ihyst i ett kar hos en handlare tillsammans med en bunt större dyrbara malawiciklider när jag var på semester i 3 veckor. När jag kom hem visade det sig att en av påffe-honorna (eller bägge?) lagt rom över hela karet samt tagit ihjäl varenda malawiciklid. Det såg tydligen ut som ett slakthus när butiksägaren kom dit på morgonen. En hel bunt med fiskar som flöt omkring och två ensamma påffar som gled runt i röran och såg nöjda ut
Kommentar