Kanske inte så stor skillad då... Tyckte bara att dem var hårdare än en fisk.
Påfågelciklid
Kollaps
X
-
-
Påfåglar är en cool fisk...snygga blir dom oxå.Tyvärr tyckte jag när jag hade dom att det var ena riktiga "grisar"....skiter o äter som bara den.Det som är lite kul är att dom mycket lätt går att få "handtama" speciellt daggmask var mina tokiga i..men räkor pellets..ja dom gillade allt tror jag..sket som elefanter gjorde dom med.Ola ! 5p för skalade räkan med lime ..kulig!Kommentar
-
Såg rätt kul ut när en utan de mista käfftade emot den största... Hur kommer det sig? Den minsta har inte gått förbi 10cm ens, när det största borde passera 15snart...
ola lindebergKommentar
-
-
Jag ar numera ocksa lycklig agare till 5 "paffar" mellan 7 och 12 cm. De simmar runt i en damm ca. 2,5 meter lang, en meter bred, och en meter djup. Fast nu ar det bara drygt 50 cm vattendjup.
de var mycket skygga i borjan, har blivit lite battre nu, men de haller sig oftast i skydd under flytvaxterna. Har bara haft dem i tva veckor. Tror ni de blir mindre skygga om man pytsar i lite ytlevande fiskar, sa att de ser att det inte ar nagon fara?
Bor i Laos, sa det ar ganska klent med fiskarter har. Guppies och guldfisk finns att valja pa, eller att fanga egna fiskar.
Funderar pa att pytsa i guppies, kanske de kan overleva med tillrackligt mycket flytvaxter? Annars sa far man val se lite intressant jakt i alla fall.Kommentar
-
Wooow, 2.5 kubik när den är full med vatten.
Har du bilder på bygget av dammen?
Mina vart lite små skygga ibörjan med. Men det har förbättrats. Eftersom dem är så hungriga hela tiden så gör dem vad som helst för en bit mat. När jag sätter mig vid karet så brukar den största simma till där jag sitter och stirra mig i ögonen=)
Synd att utbudet är så klent, annars hade nog Silverdollar varit den perfekta fisken... Den är för stor för dina Påffar skall kunna ta den men fortfarande en stimfisk.
Mvh Ola
ola lindebergKommentar
-
Nope, tyvärr inga bilder av dammbygget. Den fanns här i trädgården tillhörande huset vi hyr. Överdrev djupet en smula också, det går att ha cirka 70 cms vattendjup.
Mina Oscars är inte skygga längre heller, det ändrades när vi fick tjugo guppisar av grannen. Halva dammen är täckt av flytväxter, så jag trodde de kunde klara sig där, och att någon kanske skulle stryka med. Men icket. Efter två timmar fanns en guppy kvar, som gömde sig i en vattensamling på ovansidan av en vattenhyacint.
Och nu är de inte alls skygga länge, utan attackerar vattenytan när man slänger i mat.
Kommentar
-
Jag har ett 250l med idag 2 påfåglar och har fått förfrågan om att ta två till full växta. Har jag för litet bo eller?Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av yomagic
Jag har ett 250l med idag 2 påfåglar och har fått förfrågan om att ta två till full växta. Har jag för litet bo eller?
Enligt fiskarna,så har du säkert det.Det räcker med de du har.Kommentar
-
Påfåglar ä underbara fiskar(har haft dom i omgångar)
250 är nog gränsfall för 4 stora,satsa på de du har istället.
Kommentar
-
Jag har i ett 250l kar 6 st oscars (6-7cm) På uppväxt.
De fick i fredags 11 st neontetror som helg godis...oj va det uppskattadesMvh AlexKommentar
-
Hur fort växer de där rackarna egentligen?
Är väldigt sugen på oscars men kan just nu inte klämma in ett kar till. Dock kommer detta förhoppningsvis att ändras under våren och till dess är det bara att fortsätta drömma...Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Morellen
Hur fort växer de där rackarna egentligen?
Är väldigt sugen på oscars men kan just nu inte klämma in ett kar till. Dock kommer detta förhoppningsvis att ändras under våren och till dess är det bara att fortsätta drömma...
man brukar säja en cm per månad....ca...lite olika med de åxå,,,men ungefärKommentar
-
Jag fick lek på mina påffar när de var c:a 20cm, härliga fiskar, kan bli lite tama, hoppar och har sig. Har mina kvar är väl c:a 26-28cm nu, leker ofta fortfarande bara de har lite lugn och ro. Kika in på min zoon, finns mycket bilder där.Kommentar
-
Har haft mina 3 oscars i ca 7 månader och dom har nog växt ca 12 cm på den tiden, har alldrig sett maken till glupska rackare, visserligen har dom lugnat sig lite nu men när dom var små fick jag vara försiktig med att ge dom mat. dom tryckte i sig tex pellets så att jag trodde dom skulle kvävas, munnen var vid öppen fullproppad med mat.
Mina går i ett kar tillsammans med ett gäng zebra ciklider och det funkar bra har inte varit nått speciellt bråk än så längeKommentar
Kommentar