Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Nordic Oscar Society konkurera med Oscars galan

//Kaj

Kommentar

• Jonas_
      Användare
      • November 2011
      • 101

Gillar din Oskar skarpt FI .

Kommentar

• W-o
        Användare
        • February 2012
        • 5

En fråga till er som "föder upp" yngel. Vad gör ni med småfiskarna när de väl vuxit till sig. Säljer ni dem? Skänker ni bort dem?

Om nu en påffe kan få upp till 100 yngel per lek så blir det ju en massa fiskar att ta hand om

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ursprungligen postat av Kajjjan
          Det skulle ju vara katastrofalt tycker jag. Frågan är ju snarare hur stort akvariet ska vara för att det ska vara ok att hålla så stora fiskar. Annars hamnar vi ju där med i stort sett alla fiskar - det finns ju en minimigräns för varje art när det gäller storleken på akvariet. Paroonhajar är ju en helt annan sak, dubbelt så stora, kanske tre gånger så stora som en påfågel, och med ett helt annat rörelsemönster, ständigt simmande runt - klart att det är en olämplig akvariefisk för 99,99% av hobbyakvaristerna.
          Skulle det se ut att bli verklighet...ja, då skulle jag verkligen bli motiverad att anstränga mig för att dra upp yngel efter mina majestäter som idag producerar uppskattningsvis 100 yngel per vecka. Ja, jag vet att jag är lyckligt lottad att ha ett sådant par. Men jag tror inte det är så svårt egentligen. Man börjar med en kull ungdjur och därifrån kommer säkerligen något par att uppstå.
          [ATTACH]35481[/ATTACH]
          //Kaj
          Ja jag ogillar hela grejen att några få personer sitter och bestämmer vad alla vi andra ska ha i karen. Även om det kanske är bra om någon styr upp det lite som med paroonen.

I slutändan är det ju ändå pest eller kolera vi pratar om här. Vi tar fiskar som lever i stora floder och sjöar och bestämmer att fisk X behöver ett 150 liters, fisk Y ett 300 liters för att trivas, och fisk Z blir säger vi blir för stor för normala akvarier. Det är ju bara svammel egentligen, siffor och rekommendationer ryckta från tomma intet som snarare finns till för att lugna akvarister än se till fiskarnas bästa. För realiteten är nog att inget vi kan tillhandahålla är tillräckligt stort... Möjligtvis för killies. (Men jag vill minnas att jag såg en film där en killi som hade levt rätt länge i en pöl skuttade vidare från pöl till pöl och sedan ut i en stor sjö... Så jag vet inte.)

Och påfågelciklider, skulle ett 600 liters räcka för att hålla en påfågelciklid nöjd ända upp till fullvuxen storlek? "Nej, det måste vara ett 720 liters!" skriker säkert någon på nätet just nu. Humor. Tänk på vad de har i naturen.
          Nej jag tror det är en farlig väg att gå om man börjar fundera för mycket på vad fiskarna egentligen vill ha, går det för långt så ska vi nog vara glad att hobbyn över huvud taget får existera är min tanke. :/ För vad är ett 600, 720, 1200, 2000 liters jämfört med en flod eller sjö? Pest eller kolera som sagt. Med det menar jag givetvis inte att man inte ska bry sig över huvud taget, bara att 100 liter hit elelr dit nog egentligen är sak samma för fiskarna, de vill alltid ha mer.

Det man borde göra istället för att bannlysa fiskar och bestämma att vissa fiskar blir för stora eller för aggressiva är att istället informera hur fiskar ser ut då de mår bra eller dåligt, och säga hur viktigt det är att man som ägare tar även jobbiga beslut om det är nödvändigt. Vi har ju turen att det går att byta in fiskar i många akvariebutiker. Så går det rejält fel så finns det alternativet. Funkar inte det så går det att sälja fiskarna. Och funkar inte det så bör man även fixa att avliva fiskarna.

Nåja, det här blev lite långdraget nu, vi får hoppas att vi får ha kvar påfåglarna ett tag till i alla fall. Det här är fantastiska fiskar som åtminstone enligt mig förtjänar en hedersplats i hobbyn

Tack till alla som kommenterat bilderna för övrigt, det lär bli fler kan jag lova!
          Senast redigerad av FI; 15 February 2012, 20:26.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Fortfarande håller de på med vänslandes och mungnabbandes över lekplatsen, som är en skiffersten, men inte när kameran är i sikte! Fick nöja mig med dessa bilder!
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Grymma bilder!!

Någon som har ett gäng bilder på en albino??
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jonas_
                Användare
                • November 2011
                • 101

Bra bilder..Hur gamla är monstren?

Kommentar

• Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Fortfarande håller de på med vänslandes och mungnabbandes över lekplatsen, som är en skiffersten, men inte när kameran är i sikte! Fick nöja mig med dessa bilder!
                  Fina bilder på fina påfågelexemplar!

//Kaj

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Fina påfåglar! jag gillar att de fortfarande har kvar det ljusa slingrande basmönstret
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Tack för alla fina kommentarer! visst är de fina! Jag vet inte hur gamla de är. Jag har haft dem ett par år och de har haft ihjäl en röd oscar, för att den troligtvis inte passade in.
                      Vet inte vad som är konstigt med dessa. Kajjans oscar leker stup i kvarten och mina leker en gång i kvartalet! Nu verkar det som att de förbereder sig för lek. Bara att vänta o se!
                      Ska försöka ha kameran i beredskap för att ta lipplockingbilder!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av FI
                        Ja jag ogillar hela grejen att några få personer sitter och bestämmer vad alla vi andra ska ha i karen. Även om det kanske är bra om någon styr upp det lite som med paroonen.
                        Fast ingen annan är ju intresserad av att göra något och då är det väl bra att åtminstone någon gör något istället för att bara gnälla och klaga på när andra gör något.

Det finns för övrigt inte något förbud mot några fiskar.
                        Det finns en rekommendation i Sverige och Norge om att avstå från att sälja vissa fiskar som är "målade", vissa avelsformer eller blir väldigt stora men som är billiga och ofta säljs till småakvarier.
                        Så vad gäller påfågelscikliden så finns det på sin höjd en rekommenation om att man inte skall sälja målade påfågelciklider. Sådana anser inte jag har i handeln att göra

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Så vad gäller påfågelscikliden så finns det på sin höjd en rekommenation om att man inte skall sälja målade påfågelciklider. Sådana anser inte jag har i handeln att göra
                          Då skulle man kunna slopa 90% av alla diskusar och en bunt med dvärgciklider också.
                          Mvh Alex

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Då skulle man kunna slopa 90% av alla diskusar och en bunt med dvärgciklider också.
                            Struntprat - det är klart och tydligt definierat vad som avses med "målat" - dvs de som är injicerade eller doppade i färgbad och vad jag vet så är inte 90% av alla diskusar och dvärgciklider ¨målade på det sättet.
                            Om det är sådana fiskar du säljer i den affär du jobbar och du tycker det är OK så tycker jag att det inte är en seriös affär
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 February 2012, 18:32.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Jag föreslår att ni diskuterar detta i en annan tråd om ni finner det intressant. Kjell har tydligt och definitivt dementerat ryktet och det finns inget att tillägga när det gäller just påfåglar. Det finns inga som helst planer eller ens diskussioner om få affärer eller grossister att avstå från påfågelciklid.

Sen kan jag inte låta bli att sticka ut huvudet och påpeka att det är irriterande att gulliga påfågelsyngel ibland finns i affärer som främst riktar sig till barnfamiljer, men förhoppningsvis har regeln om att det måste finns information om arten hjälpt. Står det att firren blir 35 cm, äter fisk och kräver et akvarium på minst 375 liter så kanske man inte blir övetalad av sin åttaåring att köpa en till guppyna och platyna.

Men men. Tillbaka till dessa fantastiska fiskar. Jag börjar fundera på VF-påffar!
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Alexander Ylipää
                                Användare
                                • October 2003
                                • 3615

Ok. Då missförstod jag ditt uttryck "målade fiskar" då det inte ens varit på tal om just färgbadade påfåglar. Och eftersom folk har lagt upp bilder på bland annat framavlade färgvarianter av påfågelciklider så trodde jag att du menade dessa.
                                Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...