Riktigt snygg bild, man känner ett visst sug
Påfågelciklid
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Kommentar
-
-
Men men, en annan gång, nu är det påfåglar som gäller i åtminstone två kar.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Hmm, jag hörde precis om en lista på stora fiskar som tydligen skickas runt bland viktiga personer inom hobbyn där de diskuterar om vilka fiskar som ska få säljas eller som bör sluta säljas i Sverige. De går ihop och plockar bort fiskar från handeln helt enkelt, på eget bevåg som jag förstod. Paroonhajen har tydligen försvunnit i Sverige pga den listan, vilket kanske inte var så fel. Men nu hörde jag att det även pratas om påfågelcikliden i detta sammanhang. Alltså att påfågelcikliden kanske bör plockas bort från handeln. Har ni hört något om detta?? Jag blev helt chockad! Stor fisk, visst, men Cikliden med stort C som fick både mig, min bror, och säkert många andra att intressera sig för ciklider. Dags att bunkra upp och skaffa ännu fler påfåglar kanske...Senast redigerad av FI; 13 February 2012, 20:00.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Vore synd, Påfågeln tycker jag är lämpligare, trotts sin storlek, i jämförelse med tex stora ca ciklider, som vanligtvis är aggressivare, och förpestar tillvaron för sina medinnevånare.
Påfågeln är ju också mycket annpassningsbar. Felet är väl att de säljs som små, och hamnar i ett 150 liters akvarium, där de får leva i ett fängelse, när ägarna inte kan göra sig av med sin charmknutte.FrontosamarkusKommentar
-
Riktigt synd om påfåglarna skulle försvinna från handel. En fisk som alltid har intresserat mig ialla fall. Har man bara stort akvarium så är det inget problem, men många köper en söt fisk på 7cm och vet inte hur den växer...
Är det någon som brukar få lek på dessa fiskar och är det svårt? Något speciellt att tänka på?/ MariaKommentar
-
Enligt SARF-listan så är det guldmärke för dem, så det är väl inte helt lätt att få yngel av dessa. Då det nästan är omöjligt att skilja på könen så det krävs en massa tur att få ett par som trivs med varandra.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Vore synd, Påfågeln tycker jag är lämpligare, trotts sin storlek, i jämförelse med tex stora ca ciklider, som vanligtvis är aggressivare, och förpestar tillvaron för sina medinnevånare.
Påfågeln är ju också mycket annpassningsbar. Felet är väl att de säljs som små, och hamnar i ett 150 liters akvarium, där de får leva i ett fängelse, när ägarna inte kan göra sig av med sin charmknutte.
Vilket fall som helst så tycker jag det vore otroligt tråkigt och även negativt för hela ciklidhobbyn om påfågeln plockades bort ur handeln. Det är inte för inte som den är en av hobbyns mest populära ciklider.Senast redigerad av FI; 14 February 2012, 21:27.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
När jag ändå är i farten, här är två nya på den stora påfågeln och en bild på ett par av de blivande monstren. Småttingarna är redan handtama och simmar runt handen och mellan fingrarna och letar maten, faktiskt även en av de vildfångade som i övrigt har varit väldigt skeptiska.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
När jag ändå är i farten, här är två nya på den stora påfågeln och en bild på ett par av de blivande monstren. Småttingarna är redan handtama och simmar runt handen och mellan fingrarna och letar maten, faktiskt även en av de vildfångade som i övrigt har varit väldigt skeptiska.
//KajKommentar
-
Riktigt synd om påfåglarna skulle försvinna från handel. En fisk som alltid har intresserat mig ialla fall. Har man bara stort akvarium så är det inget problem, men många köper en söt fisk på 7cm och vet inte hur den växer...
Är det någon som brukar få lek på dessa fiskar och är det svårt? Något speciellt att tänka på?Enligt SARF-listan så är det guldmärke för dem, så det är väl inte helt lätt att få yngel av dessa. Då det nästan är omöjligt att skilja på könen så det krävs en massa tur att få ett par som trivs med varandra.Visst är det så, i pricncip alla stora CA borde väl plockas bort innan påfågeln. Sedan stämmer det ju att många fiskar hamnar i små kar, de växer ju dock långsammare och blir inte de 35cm man läser om i litteraturen, av diverse anledningar, och jag är inte så säker att en ensammen påfågel som hamnar i ett 150 liters känner sig överdrivet mer fängslad än en stor grupp mbunas som får stånga sig fram i ett 250 liters. I slutändan handlar det om att tvingas slåss för sin plats i karet utan att ha någon riktig möjlighet att dra sig undan, eller att simma runt som en kung och få allt serverat på silverfat till man så småningom har svårt att ta ut svängarna som man vill (vilket dock gäller alla fiskar, oavsett storlek om man tänker efter).
Vilket fall som helst så tycker jag det vore otroligt tråkigt och även negativt för hela ciklidhobbyn om påfågeln plockades bort ur handeln. Det är inte för inte som den är en av hobbyns mest populära ciklider.
Skulle det se ut att bli verklighet...ja, då skulle jag verkligen bli motiverad att anstränga mig för att dra upp yngel efter mina majestäter som idag producerar uppskattningsvis 100 yngel per vecka. Ja, jag vet att jag är lyckligt lottad att ha ett sådant par. Men jag tror inte det är så svårt egentligen. Man börjar med en kull ungdjur och därifrån kommer säkerligen något par att uppstå.
//KajKommentar
-
Nu har jag gjort rent rutan och kanske får jag bild på dem när de leker. De håller just nu på och "käftar" med varandra över en skifferplatta. Vänslas ska det nog vara!
Fredriks bild nr 2 är riktigt fin, synd bara att det är för mycket grönt.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
Kommentar
-
Nordic Oscar Society konkurera med Oscars galanmvh Wilhelm
Kommentar