Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
Påfågelciklid
Kollaps
X
-
-
hehe ja man vet aldrig....
det är svårt att se skillnad på dom om dom inte är mätta då brukar honans äggläggningsrör sticka utKommentar
-
Mina Oscar lekte häromdagen, rättare sagt försökte. Det går några Nicaraguaciklider där oxå och de sabbade hela tiden. Käkade rommen och lät inte påffarna vara ifred. Dessutom så var påffarna rädda för dom fastän Nicaraguacikliderna bara är 12-15cm mot påffarnas 25-28.
Så nu måste jag inreda en burk till för de små ligisterna.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ursprungligen postat av WilhelmMina Oscar lekte häromdagen, rättare sagt försökte. Det går några Nicaraguaciklider där oxå och de sabbade hela tiden. Käkade rommen och lät inte påffarna vara ifred. Dessutom så var påffarna rädda för dom fastän Nicaraguacikliderna bara är 12-15cm mot påffarnas 25-28.
Så nu måste jag inreda en burk till för de små ligisterna.Kommentar
-
Tar och ställer en liten fråga här så vi slipper en till post om oscars...
Har nu bestället ett 720l och har lite funderingar på vilka fiskar ska gå i vilket akvarium. Som det är nu sitter alla fiskar i ett mycket litet 540l.
4*Guldsöm runt 8-10cm
4*eldbukar runt 5-8cm
3*oscar runt 10-15cm
Så vitt jag vet och ser, mår fiskarna bra i ett så pass lite akvarium. Men det blir väll bara sämre och sämre när dom blir större.
Så nu till min fråga.
Vad skulle göra sig snyggast?
Oscar och guldsöm (720l)
Oscar och eldbuk (720l)
Oscar + annan fisk (720l)
Guldsöm och eldbuk (540l)
Eller förslag från er.Kommentar
-
hej
jag hade kört påffar och guldsöm i 720 karet och skaffat nån schysst ca att ha med eldbukarna i 540.Kommentar
-
Zikelskim:
Har du fått hem 720 karet ännu?
Jag hade nog kört på eriks variant, påffe och guldsöm i 720.
-----------------------------------------------------------
En fråga:
Ungefär vid vilken storlek blir påffar könsmogna?
Min stora hane (15cm) har de senaste veckorna börjat attackera 2 av de övriga 3 (12cm)påffarna i karet mer än vanligt, de får en del fula dock ytliga sår som läks på några dagar.
Men det fylls alltid på med nya sår.
Den 4:de påffen lämnas ifred nästan hela tiden utom vid något enstaka utfall och attackeras aldrig så hårt som de andra två, den tillåts till och med att nafsa lite på hanen ibland.
Den 4:de påffen attackerar också de övriga 2 när de kommer för nära "henne". Kan det vara parbildning på gång? En annan sak, de 2 mobbade påffarna bråkar även inbördes, förmodligen pga att de är förpassade till den bortre kortsidan i karet och därmed förösker hålla revir för tätt inpå varandra?
Hur det nu än är så är det spännande med lite händelser i karet.
Bild på hanen.||||Kommentar
-
Med mitt ögonmått så är mina påffar 25-28cm
För 3,5 veckor sedan (tror jag det var) lekte de för första gången, men det bidde inget då Nicaraguacikliderna störde dom o käka upp deras rom.
Så du får nog vänta 1dm till.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
Ursprungligen postat av WilhelmMed mitt ögonmått så är mina påffar 25-28cm
För 3,5 veckor sedan (tror jag det var) lekte de för första gången, men det bidde inget då Nicaraguacikliderna störde dom o käka upp deras rom.
Så du får nog vänta 1dm till.||||Kommentar
-
Ursprungligen postat av malplaceradJa, det låter som att det är några månader kvar. Om det ens blir något
Hemma blir de räkor 3ggr om dagen så dom har hela tiden " låda på magen "
Dax att se över filtret hemma med, tycker de pumpar lite segt nu hehe.
Mina Påffar har börjar boxas riktigt med LN stora Uaru, så jag tror inte dom kan gå tillsammans längre, från dag till dag är de skador på fiskarna och jag gillar det inte riktigt.
Hur stora dom är nu har jag inte tänkt så mycket på, men den största är strax under 20cm nu... men tanke på att han var 5cm i slutet på februari så tycker jag att den har växt på bra.
Tänkte köpa på mej lite oxhjärta för att få upp fjongen lite i växten nu...så de blir nog bra
Mvh PeterKommentar
-
Ursprungligen postat av RedbullenTänkte köpa på mej lite oxhjärta för att få upp fjongen lite i växten nu...så de blir nog bra
Mvh Peter
De har ju växt bra ändå från 5 till 20 cm på bara 3½ månad.mvh Wilhelm
-
Ursprungligen postat av WilhelmDet skulle jag inte göra, då oxhjärta inte är bra för fiskar.
Iallafall är de bättre än chilinötter Det var kul att se iallafall hehe..
Mvh PeterKommentar
-
Det har skrivits spaltkilometrar för och emot. Vill egentligen inte starta en till.
Men lite kort så har fiskar väldigt svårt att tillgodogöra sig fett från däggdjur.
För mycket sådant resulterar i fettlever och fisken går en säker död till mötes.
Det sker inte på en vecka eller månad utan tar en tid.
Tydligen så klarar fisk som är i väldigt varmt vatten > 30º det hyfsad bättre än andra.
För att skriva mer om detta måste jag leta fram min fusklapp. Men jag tror att det finns lite i forumet om man söker på oxhjärta.mvh Wilhelm
-
Ursprungligen postat av WilhelmDet har skrivits spaltkilometrar för och emot. Vill egentligen inte starta en till.
Men lite kort så har fiskar väldigt svårt att tillgodogöra sig fett från däggdjur.
För mycket sådant resulterar i fettlever och fisken går en säker död till mötes.
Det sker inte på en vecka eller månad utan tar en tid.
Tydligen så klarar fisk som är i väldigt varmt vatten > 30º det hyfsad bättre än andra.
För att skriva mer om detta måste jag leta fram min fusklapp. Men jag tror att det finns lite i forumet om man söker på oxhjärta.
passade på att snabbläsa lite innan när du postade det andra inlägget.
Som du sa, väldigt mycket fett fick jag som svar också.
Avstår nog och får väl blanda mej lite Superduper Räkmix eller nått
Mvh PeterKommentar
-
Låter vettigt! Daggmaskar gillar mina påffar och levande fisk, så får de lite motion när de jagar!mvh Wilhelm
Kommentar