kommer nog inte bli några påffar :/ .. om jga hade haft så hade jag haft 1 röd oscar och 1 tiger oscar .. kanske blir nån vet inte riktigt ska i lite mer CA ciklider i
Påfågelciklid
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av malplaceradRedbullen, vad har du beställt för växter?
Matade med räkor igår, var ju oerhört populärt, de moffade i sig ordentligt och försökte sno varandras räkor, ibland bråkar de lite med varandra men det är bara lite smånafsande än så länge.
Gillar de här fiskarna skarpt
Är lite på jakt efter en halvhäftig lite större grenig rot, men det är saftiga priser på dom
Sen har jag en del i 222 växtkaret som kanske får flytta på sej vid ett senare tillfälle.
Ja räkor är alltid uppskattat, mina växte som bara den när jag matade dom med det.
Gick väl som mest ett halvkilo frysta räkor på 2 månader när dom var i 20cm storleken
Mvh PeterKommentar
-
hmm är lite rädd att jag gjort bort mej lite.
Fick ett impulsivt ryck igår och släppte ner mina Bolivianska Fjärilsciklider, dom är strax under max storlek så jag vet inte hur de går tillsammans med Oscar sen, kanske inte funkar alls.....men vi får väl se hur de går
Hur går de för er andra ?
Idag kommer troligen min beställning på växter *Hoppas*..... finnt när man kan beställa av kompisen lite som man vill
Mvh PeterKommentar
-
Halloj alla glada.
Funderar på om jag kan ha såna i min tank? (eller om den blir för överfull med ett par såna (läs 1-2) )
Har en 250L nu (120+cm lång), i den bor, silverdollar, praktbotier (går att flytta), kongotetror (fullsize)(går att förmodligen att flytta), 1 Channa aurantimaculata (fullsize), 1 Polypterus senegalus (fullsize) + ett par sugploppar (ganska små).
Skulle egentligen ha haft 3 st uaru, men dessvärre dog dom av transporten [] (förmodligen) så nu letar jag nått nytt (då jag inte verkar få tag på några uaru i bra storlek).
Så tips och "ja/Nej" mottages varmt... *ler*Tokfan med minizoo:tKommentar
-
hmm är lite rädd att jag gjort bort mej lite.
Fick ett impulsivt ryck igår och släppte ner mina Bolivianska Fjärilsciklider, dom är strax under max storlek så jag vet inte hur de går tillsammans med Oscar sen, kanske inte funkar alls.....men vi får väl se hur de går
det blev en riktig hetsjakt i akvariet ibörjan men nu är det lugnt dom fick iaf tag i enKommentar
-
Funderar på om jag kan ha såna i min tank? (eller om den blir för överfull med ett par såna
men man vet aldrig påfåglar är personliga en del är lugna och andra inteKommentar
-
Hej på er
Idag blir det en tripp ner till handlarn för att shoppa påffar, få se om han har några kvar
Sist jag var där hade de gått åt en del rätt så snabbt....
Återkommer med bilder på dom små liven !
Mvh PeterKommentar
-
Ursprungligen postat av RedbullenHej på er
Idag blir det en tripp ner till handlarn för att shoppa påffar, få se om han har några kvar
Sist jag var där hade de gått åt en del rätt så snabbt....
Återkommer med bilder på dom små liven !
Mvh Peter
Igår kväll när jag läste i ciklidbladet så small det till utav bara den i akvariet, det plaskade som om gammelgäddan i vassen nypt en fet abborre, höll på och sk*ta ner mig, fan vad rädd jag blev.
Undrar vad det tog åt dem, kanske såg något som de trodde var mat||||Kommentar
-
Ursprungligen postat av malplaceradKul Peter, synd att du inte bor nära västerås för en av butikerna i stan har c:a 15 småttingar inne just nu, grymt söta rackare
Igår kväll när jag läste i ciklidbladet så small det till utav bara den i akvariet, det plaskade som om gammelgäddan i vassen nypt en fet abborre, höll på och sk*ta ner mig, fan vad rädd jag blev.
Undrar vad det tog åt dem, kanske såg något som de trodde var mat
Dom hade fiskar hemma nu, så det blev 3st Röd Tigrerade varav den minsta är 4cm och helt minst i gruppen
2st något större som kommer bli röda på hela sidan
Dom vart lite smått kalla när jag kom hem, fick vänta på bussen extra längre idag i massa minus....men dom piggnar snabbt till
Dom fick ett skrovmål nu också.... Mygglarver, räkor och aqua nature pellets MYCKET uppskattat..
Sen fick jag uppleva något tufft.
Lipplock mellan en oscar och min bolivianska hane med yngel.... det var kul att se helt klart
Mvh PeterKommentar
-
Ursprungligen postat av malplaceradIgår kväll när jag läste i ciklidbladet så small det till utav bara den i akvariet, det plaskade som om gammelgäddan i vassen nypt en fet abborre, höll på och sk*ta ner mig, fan vad rädd jag blev.
Undrar vad det tog åt dem, kanske såg något som de trodde var mat
Därför kör jag med 4mm täckglas numera
Mvh PeterKommentar
-
Hej
Hoppas det är ok att hoppa in i tråden med en fråga. Fick precis lek på mina påfåglar . Inte första gången. Under våren och sommaren lekte de nog tio gånger med fina äggkakor som resultat. De första åtta gångerna blev det dock inget utan efter några dagar var det en luden svampmatta. Trodde tillsist att hanen var steril. Men en vacker sommardag var där en mörk myllrande massa mellan ett par stenar. Gissa om man var glad!!!.
Vid tidpunkten var tyvärr karet fullt av 2 cm stora jaguarciklider (ca 35 st) så det tog inte lång tid innan alla yngel var borta .
Detta upprepades en gång till innan jag hade möjlighet att flytta jaguarerna. Andra gången hann jag dock slanga upp ett trettiotal som jag tog över till ett litet yngelkar (12 liter). Ingen större framgång dock. Efter en dryg vecka, inga som överlevt.
Är det någon som har ett råd att ge. Nu har jag en skifferplatta ( 20*20 cm) med 300-400 ägg i ett 720 liters kar med en salig blandning (malawi, tanganyika, malar m.m). Är det möjligt att flytta helt nya yngel till ett yngelkar (50 liter) och hur får man dom isåfall att klara sig? Hade ju kunnat flytta hela familjen om jag hade haft större kar men allt är upptaget.
Någon idé?Kommentar
-
Kul att du fått lek på Oscar
Svårt att säga, vad menar du med yngel, helt frisimmande?
Är dom det så ska de gå, men så länge dom fortfarande inte kan simma så ska föräldrarna sköta jobbet med att ständigt fläkta friskt vatten över dom och hålla dom på uppsikt
Jag skulle rekomendera att du skaffar en yngelkasse som du kan ha i ditt akvarium.
Då kommer ynglen att leva i samma vatten som dina andra fiskar
Påfågel yngel är relativt känsliga för (dåligt) och det är svårt att få en bra bakteriaflora i ett så litet kar.
Så skaffa en yngelkasse så ska det nog gå vägen skulle jag tro
Lycka till
Mvh Peter
Ursprungligen postat av jmsredgeHej
Hoppas det är ok att hoppa in i tråden med en fråga. Fick precis lek på mina påfåglar . Inte första gången. Under våren och sommaren lekte de nog tio gånger med fina äggkakor som resultat. De första åtta gångerna blev det dock inget utan efter några dagar var det en luden svampmatta. Trodde tillsist att hanen var steril. Men en vacker sommardag var där en mörk myllrande massa mellan ett par stenar. Gissa om man var glad!!!.
Vid tidpunkten var tyvärr karet fullt av 2 cm stora jaguarciklider (ca 35 st) så det tog inte lång tid innan alla yngel var borta .
Detta upprepades en gång till innan jag hade möjlighet att flytta jaguarerna. Andra gången hann jag dock slanga upp ett trettiotal som jag tog över till ett litet yngelkar (12 liter). Ingen större framgång dock. Efter en dryg vecka, inga som överlevt.
Är det någon som har ett råd att ge. Nu har jag en skifferplatta ( 20*20 cm) med 300-400 ägg i ett 720 liters kar med en salig blandning (malawi, tanganyika, malar m.m). Är det möjligt att flytta helt nya yngel till ett yngelkar (50 liter) och hur får man dom isåfall att klara sig? Hade ju kunnat flytta hela familjen om jag hade haft större kar men allt är upptaget.
Någon idé?Kommentar
-
Dom såg troligen något på ytan eller täckglaset som såg gott ut, jag vet själv hur mina två stora gjorde.
Därför kör jag med 4mm täckglas numeraKommentar
-
Hej jmsredge
Trevligt att fler påfågelägare gör sig hörda, tyvärr kan jag inte komma med några yngelvårdsråd då jag ej haft substratruvare någon längre tid.
Hoppas dock att du får behålla nästa kull så pass länge att du kan flytta över dem till ett eget yngelkar.||||Kommentar
-
Ursprungligen postat av RedbullenDom hade fiskar hemma nu, så det blev 3st Röd Tigrerade varav den minsta är 4cm och helt minst i gruppen
2st något större som kommer bli röda på hela sidan
Dom vart lite smått kalla när jag kom hem, fick vänta på bussen extra längre idag i massa minus....men dom piggnar snabbt till
Dom fick ett skrovmål nu också.... Mygglarver, räkor och aqua nature pellets MYCKET uppskattat..
Sen fick jag uppleva något tufft.
Lipplock mellan en oscar och min bolivianska hane med yngel.... det var kul att se helt klart
Mvh Peter
En bild på min största.||||Kommentar
Kommentar