Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Kul att du har valt at prova på Oscars
    Du kan ge dej tusan på att du kommer få många roliga och underhållande timmar framför ditt akvarium
    Jag tycker själv att oscars är de mest underhållande och roliga fiskar, alltid hungriga, nyfikna och faktist rätt smarta

Växter.....hmm jag har iofs aldrig varit med om att någon av mina förra gav sej på växter, men om du nu är rädd för det så är robusta växter bra...anubias någon sorts Cryptocoryne, och kanske lite Vallisneria eller Crinum lök.

Maten är nog de minsta du ska oroa dej för, en oscar äter det den får in i munnen, en simmande soptunna mer eller mindre...
    Räkor, torsk, spätta makaroner allt.... men det är inte fel att ge dom pellets också,. så dom får i sej lite vitaminer och sånt också
    Mina växte mest på räkor, frusna skalade/oskalade räkor, underbart kul att se dom krossa en frusen oskalad räka och sen spotta ut den, in i munnen igen och krossa lite till så skalet trillade bort sen svalde dom, detta hände dock när dom var i 20cm storleken, när dom var så små som dina är nu är så skalade räkor kanon.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor nu, vore kul om du kunde visa oss lite bilder på dina små påffar med
    Jag har själv startat ett kar nu och om 3 veckor flyttar det in 3st röda oscar och 2 st röd tigrerade

Mvh Peter

Ursprungligen postat av malplacerad
    De senaste 2 dagarna har jag gjort om karet, kände att det var dags att byta från malawi (som jag kört i nio månader) till något annat. Så det blev alltså SA.

Idag köpte jag 4 röda påfåglar, de är c:a 5-7cm långa. Fantastiskt kul att se dem simma i grupp medans de undersöker den nya omgivningen, de är som en liten familj, just nu i alla fall

Jag hoppas på att få ut ett lekpar av dessa individer, ska bli spännande att följa deras uppväxt.

En av dem upptäckte snabbt ett malawiyngel som den genast slukade, bara stjärtfenan stack ut och eftersom de andra var intresserade av en smakbit så följde de efter i hopp om lite rester.

De går tillsammans med 3 malar i mitt 350 liters, där får de växa till sig tills jag köper större kar i sommar, inredningen består av blästersand, gråsten och rötter, jag hade bara små rötter hemma, ska jaga en större bit imorgon.

Finns det någon växt som funkar med oscars? tar gärna emot tips eftersom jag är oerhört dålig på växter, ang foder så hade jag tänkt köra med pellets, räkor och kanske något mer, behöver dessa fiskar tillskott av grönfoder? någon kommentar ang detta?
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• malplacerad
      Användare
      • May 2005
      • 877

Tack för svaren Peter, ska kolla upp växterna imorgon samt köpa räkor åt dem.
      Har försökt få bra bilder på dem, men med min kamera går det åt massor av bilder innan man träffar rätt

Med en slr skulle det bli betydligt enklare, nåväl, postar några bilder på dem iaf, den minsta har ganska mycket svart i kroppen annars är de lika i färgerna. En av dem har attackerat en bit av en rot som sticker upp ur vattnet i tron att det är mat, ser helkul ut.

De letar verkligen konstant i alla vattenlager efter något att äta, kul med fiskar som rör sig i hela burken. De är ganska viga också och böjer sig för att komma åt i minsta skrymsle, otroligt intressanta, flickvännen tycker de är riktigt lugna av sig

Ska bli kul att se dina oscars sen.
      Senast redigerad av malplacerad; 14 February 2006, 00:46.
      ||||

Kommentar

• malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

Minstingen.
        ||||

Kommentar

• malplacerad
          Användare
          • May 2005
          • 877

Undrar om de verkligen är den röda varianten, eller är dessa mer orange?
          ||||

Kommentar

• Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

Mycket stiliga små fiskar du köpt...

Skulle tro att det är den röda oscarn du har....den kan vara liet blek i den åldern den är nu, men kommer med tiden att bli rödare, sånt går ju att påskynda med foder som ger mer färg

Jag vil snart ha hem mina små liv så fort som möjligt hehe

Mvh Peter
            Senast redigerad av Redbullen; 14 February 2006, 15:45.

Kommentar

• malplacerad
              Användare
              • May 2005
              • 877

Ja, de är riktigt fina det fanns även 6 små svarta oscars till salu, den varianten med ljusa streck, marmorerad? men jag valde de här fyra, de svarta var mobbade av de jag köpte och gömde sig under en stor växt, de blev väl glada när de röda försvann.

Köpte 2 stora crinumlökar idag, fiskarna var på rötterna direkt när jag skulle plantera dem, jag bara garva åt dem, dock är de ännu så länge "rädda" för mina händer.

Förstår att du väntar otåligt på dina oscars, men 3 veckor går fort
              ||||

Kommentar

• Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

hallo!

malplacerad har du någon bild på hela karet ? börjar bli rätt sugen på att köra oscars i mitt 400L kar ..
                //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• malplacerad
                  Användare
                  • May 2005
                  • 877

Ursprungligen postat av Midas_Tom
                  hallo!

malplacerad har du någon bild på hela karet ? börjar bli rätt sugen på att köra oscars i mitt 400L kar ..
                  Har tagit ett gäng bilder på karet, men det är klurigt att få bra skärpa.
                  Här en utan blixt, ska köpa mer lökar nästa vecka.
                  Om du skaffar påffar vilken färgvariant hade du tänkt dig?
                  ||||

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Okey de blir nog att varva upp 2217 och Fluval 304an då.
                    Tänkte jag skulle slå världsrekord i mest cm per månad på mina så mycket mat blir de nog *Flinar*
                    hehe låter bra...en av mina är mycket kräsen med mat äter bara mygglarver, men oj vad dyrt när dom börjar bli stora kostar ju som en katt att mata haha...

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Ursprungligen postat av Lutt
                      hehe låter bra...en av mina är mycket kräsen med mat äter bara mygglarver, men oj vad dyrt när dom börjar bli stora kostar ju som en katt att mata haha...
                      Dom kan vara kräsna i början, beror lite på vad dom blivit matade med i affären.
                      Vill du få dom att gå över till annan mat så är de bara att svälta dom tills dom äter de du vill att dom ska äta...
                      Byt gärna mycket mat sen...variera så ska du se att dom äter allt

Karet får kanon ut.....dom kommer nog trivas fint där

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

Ursprungligen postat av Midas_Tom
                        hallo!

Du SKA ha oscar du med

Mvh Peter

Kommentar

• malplacerad
                          Användare
                          • May 2005
                          • 877

Uppdaterar med lite info om de senaste dagarna.

Samma kväll som jag köpt fiskarna upptäckte jag att de hade åkt på vad jag tror är vita prick.
                          Små, små vita prickar på kropp och fenor, eftersom jag hade punktol hemma så doserade jag enligt instuktionen, dagen efter hade en större del av angreppen försvunnit och tre av fyra fiskar simmade omkring som vanligt och var väldigt aktiva.

En av dem höll sig fortsatt undan och simmade omkring med fenorna tryckta mot kroppen, ibland låg den stilla svävandes strax ovanför botten, den åt inte heller av maten.

Idag har jag haft i en dosering till, prickarna är nästan helt borta nu, tyvärr så verkar inte den svagaste individen ha hämtat sig nämnvärt, trist att man skulle åka på en sjukdom direkt, hoppas alla repar sig till fullo.
                          ||||

Kommentar

• malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

Idag har jag haft i en tredje omgång punktol och det ser ut som att "vita prick" är borta, samtliga fiskar är aktiva och hungriga, även den som var sliten tidigare.

Var ner till butiken där jag köpt dem och fick med mig ett foder som var till för sjuka/svaga fiskar som behöver återhämta sig, det ska även vara bra för imunförsvaret, behövde inte betala eftersom jag fått med mig sjukdomen via deras akvarium, 4 av 6 små oscars hade dött för dem.

Jag tänker köra några vändor till med punktol för säkerhetens skull, hur går det för er andra?
                            ||||

Kommentar

• Redbullen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 734

Ursprungligen postat av malplacerad
                              Idag har jag haft i en tredje omgång punktol och det ser ut som att "vita prick" är borta, samtliga fiskar är aktiva och hungriga, även den som var sliten tidigare.

Var ner till butiken där jag köpt dem och fick med mig ett foder som var till för sjuka/svaga fiskar som behöver återhämta sig, det ska även vara bra för imunförsvaret, behövde inte betala eftersom jag fått med mig sjukdomen via deras akvarium, 4 av 6 små oscars hade dött för dem.

Jag tänker köra några vändor till med punktol för säkerhetens skull, hur går det för er andra?
                              Tråkigt med sjukan men kul att dom hämtar sej snabbt och har bra aptit efter de
                              Hur de går för mej ?

Jodå karet har varit igång 2 veckor nu och det är väl rätt så "inkört"
                              Växter är beställda så dom borde komma nu i veckan så om två veckor kommer de nog hem en bunta med Oscars...

Mvh Peter

Kommentar

• malplacerad
                                Användare
                                • May 2005
                                • 877

Redbullen, vad har du beställt för växter?

Matade med räkor igår, var ju oerhört populärt, de moffade i sig ordentligt och försökte sno varandras räkor, ibland bråkar de lite med varandra men det är bara lite smånafsande än så länge.

Gillar de här fiskarna skarpt
                                ||||

Kommentar

Arbetssätt...