Påfågelciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Grym fisk Alexander! Den där ska du vara stolt över! Så udda och så vacker! =)

Själv är jag nu utan påfåglar igen, jag fick tag på ett lite större jaguarpar och tvingades flytta de mindre jaggorna till påfågelkaret. Och ni som kommer ihåg att de där påfåglarna gick med jaggorna i 375an tidigare och tokdominerade anar kanske vad som hände. Jepp, påfåglarna hoppade på jaggorna direkt och det slutade med att de fick övernatta i en balja till dagen efter då jag sålde dem. Oväntat. Ännu en gång. Påfåglar med bra självförtroende är tydligen inte att leka med. :/
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Tackar Fredrik. Han är king of the hill just nu !
      Ang. färgen är det en sådan man antingen hatar eller så tycker man den är vacker. Har hört från båda hållen, men själv tycker jag den är bedårande
      Mvh Alex

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Jo jag gillar också den där färgen, jag hade en liten rackare tidigare som jag tyckte var heltuff och de verkar ju inte bli fulare för att de blir större direkt.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Morellen
          Användare
          • December 2003
          • 84

De växer ju så det knakar de där fiskarna! och inte bara på bredden då.. Det var en vacker fisk alexander! Sambon och jag tjafsade en hel del ocm vilka färger vi skulle ha på dem vi köpte, hade väl velat ha mörkare än jag fick tag i men de är tokvackra nu...

Kommentar

• Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

Såja då var man tillbaka i påfågelträsket igen
            Inhandlade ett komplett 540liters igår som ska få bli Påfågeldagis.
            Karet ser ut som f*n med gammla intorkade alger och sånt skräp, så det blir väl några timmar med rakblad och disksvamp

Sen blir de att inhandla några fiskar

Återkommer med bilder under uppstarten

Mvh Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

Hoho har ni dött allihopa eller

Mvh Peter

Kommentar

• Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

nice! ... har du fått tag på några påffar då ? .. jag har iaf inte dött
                //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Redbullen
                  Användare
                  • February 2005
                  • 734

Ursprungligen postat av Midas_Tom
                  nice! ... har du fått tag på några påffar då ? .. jag har iaf inte dött
                  Nope inte riktigt där ännu
                  Karet ska göras i ordning först, mycket kalk och skit på de, massa massa massa sand ska tvättas och sen ska de startas upp så de får iaf gå en månad innan Påffarna kommer hem hit

Funderar bara på om dom kanske vill ha sällskap av någon annan fisk...vet inte om man kanske skulle köpa en 4-5st påffar och se om man lyckas hitta en hona och hane....
                  Kanske blir lite för litet kar med så många påffar och andra fiskar också?

Ikväll ska iallafall karet ställas där de står, fick flytta tjejen 375 igår, dagen innan flyttade jag på 222 och 155litaren....så lite tid ta de hehe....Lite halvjobbigt att tömma dom på vatten och sen asa dom på filt på golvet och lyfta över trösklarna hehe

Mvh Peter

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

okej så du ska äntligen starta upp ett kar med påffar igen gött =)
                    Mina albinos har visat ett intresse för varann...synd bara att det är två honor...hoppas på nån blir intresserad av den tredje påffen i karet som ja tror är en hane fast han är ju bara ca 15-17 cm svårt att se...

Kommentar

• Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

Ursprungligen postat av Lutt
                      okej så du ska äntligen starta upp ett kar med påffar igen gött =)
                      Mina albinos har visat ett intresse för varann...synd bara att det är två honor...hoppas på nån blir intresserad av den tredje påffen i karet som ja tror är en hane fast han är ju bara ca 15-17 cm svårt att se...
                      Ja man är taggad till tusen nu hehe
                      Har kollat lite på albino sorten men jag är helt biten av det röd tigrerade varianten

Så de blir nog ett gäng sånna små fiskar heehe

Nu står karet på plats, står i lod och allting
                      Nu är de bara hmm ca 40-50 liters sand tvättas, kan säga att efter att fyllt upp första spannen så tänkte jag lägga ner direkt, vattnet blev helt svart
                      Men efter 5 minuters spolning och omrörning började jag se gruset i spannen hehe..

Har lite funderingar kring filter sen med... har en fluval 304 och en eheim 2217 som borde räcka?
                      Vad kör ni för filtrering till era påffar?

Mvh Peter

Kommentar

• MickeA
                        Användare
                        • June 2003
                        • 456

Jag har haft mina påffar sen 99 tror jag nu. Jag köpte fyra små 5cm från början som snabbt växte ur det 200-litersakvariet dom gick i.

Två utav dom har tråkigt nog dött. En blev ighälslagen nästan direkt av en pallettciklid vill jag minnas, den andra tror jag föll offer för en blodmaskinfektion jag hade.

Hur som helst så dom två som bev kvar, en hane och en hona lyckligtvis, har förberett för lek ända sedan år 2000 ungefär, men aldrig kommit till skott! jag har haft andra påfåglciklider tillsammans med dem, som kompisar lämnat in hos mig efterssom dom blivit för stora för deras kar, men det har alltid varit originalparet som hängt ihop och putsat stenar, även om bägge två har låtit andra påffar komma med i gänget.

Men jag förstår inte varför dom aldrig leker! Har någon en smart teori så blir jag jätteglad! Det känns liksom som lite prestige att få det där paret att leka någon gång under min (eller deras) livstid! Eller kan dom ha blivit sterila? Fast borde dom inte åtminstone lägga ägg då, även om det inte blir något?

Kommentar

• Lutt
                          Användare
                          • October 2005
                          • 1919

Vad kör ni för filtrering till era påffar?
                          Jag har ett eheim 2252 och fluval 3...funkar kalas bra tycker ja

Kommentar

• Redbullen
                            Användare
                            • February 2005
                            • 734

Ursprungligen postat av Lutt
                            Jag har ett eheim 2252 och fluval 3...funkar kalas bra tycker ja
                            Okey de blir nog att varva upp 2217 och Fluval 304an då.
                            Tänkte jag skulle slå världsrekord i mest cm per månad på mina så mycket mat blir de nog *Flinar*

Iallafall kör en mätning på dom varje månad med fotografering, alltid kul och se hur dom växer och utvecklas

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 734

Så nu är karet igång...
                              Dock liet tomt på sten och rötter, måste ragga upp lite sånna

5 nya invånare och dom är pansarmalar, hehe tänktye dom kunde få simma lite där tills Påffarna kommer

Det kommer bli en 5-6 stycken, lite blandat mellan röd tigrerade och röda oscar

Mvh Peter

Kommentar

• malplacerad
                                Användare
                                • May 2005
                                • 877

Oscars.

De senaste 2 dagarna har jag gjort om karet, kände att det var dags att byta från malawi (som jag kört i nio månader) till något annat. Så det blev alltså SA.

Idag köpte jag 4 röda påfåglar, de är c:a 5-7cm långa. Fantastiskt kul att se dem simma i grupp medans de undersöker den nya omgivningen, de är som en liten familj, just nu i alla fall

Jag hoppas på att få ut ett lekpar av dessa individer, ska bli spännande att följa deras uppväxt.

En av dem upptäckte snabbt ett malawiyngel som den genast slukade, bara stjärtfenan stack ut och eftersom de andra var intresserade av en smakbit så följde de efter i hopp om lite rester.

De går tillsammans med 3 malar i mitt 350 liters, där får de växa till sig tills jag köper större kar i sommar, inredningen består av blästersand, gråsten och rötter, jag hade bara små rötter hemma, ska jaga en större bit imorgon.

Finns det någon växt som funkar med oscars? tar gärna emot tips eftersom jag är oerhört dålig på växter, ang foder så hade jag tänkt köra med pellets, räkor och kanske något mer, behöver dessa fiskar tillskott av grönfoder? någon kommentar ang detta?
                                Senast redigerad av malplacerad; 13 February 2006, 20:08.
                                ||||

Kommentar

Arbetssätt...