If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Redbullen : Usch vad trist att de avled påfåglarna dina. Och jag har ingen aning om vad det kan ha varit. Och jag vet hur det känns, vi hade påfåglar hemma då jag var mindre som efter många år avled efter någon enstaka dag i en balja i väntan på att ett sprucket akvarium skulle lagas. Jobbigt att mista fiskar om det kommer plötsligt då man har haft dem länge.
Kul att du inte tappar intresset för arten i alla fall, det är bara bita ihop och börja om på nytt igen. Kanske har du mer tur med könsfördelningen den här gången, du får se det på det sättet, en ny chans att få fram ett lekpar.
Efter att jag tittade på bilden du länkade till för könsbestämningen så tror jag mina är av samma kön, jag är inte säker men det ser ut som att båda har en lite större bakre öppning än den främre, honor då alltså. Men det är lite svårt att se, båda simmar runt som galna och tror de ska få mat så jag måste nästan fota och undersöka fotot för att vara säker.
Ja det är lite surt att det gick som det gick
Stundvis tyckte man dom var trista och inge kul, men nu i efterhand känner man hur mycket man fäste sej vid dom.
Nu är det iallafall nya tag
Körde igång 375an igår efter en grundlig rengöring, det ska få gå runt en månad innan första oscarn åker i....elelr oscarsen
Såhär blev resultatet iallafall, det kommer att bli mer växter i sen också
Så vad tror ni....tror ni ett gäng små oscars skulle trivas här ett halvår
Nu är det på G med oskars iaf. Fick ju massdöd på diskusarna och tänkte först hiva ut karet och strunta i allt men sedan kom jag på att det är ju en chans att pröva oscars. Kan man start med 4 små till 300 L?
Nu är det på G med oskars iaf. Fick ju massdöd på diskusarna och tänkte först hiva ut karet och strunta i allt men sedan kom jag på att det är ju en chans att pröva oscars. Kan man start med 4 små till 300 L?
Välkommen i gänget....eller ja du blir välkommen och du kommer inte bli besviken på dessa fiskar..
4st i ett 300 liters går väl fint tills dom kommer upp i 15cm klassen, sen är nog ett större kar att föredra...om man nu ska vara petig.
4st som växer upp tillsammans i samma kar är nog inga problem tror jag
Men man vet aldrig....varje fisk är väldigt individuell
räknar med att kanske bara behålla ett par när de blir större... Eller så kanske vi hinner fixa i ordning källaren snart så jag kan dra igång 540 liter igen.... Vi får se. Skall nog åka och kika lite på fisk till helgen...
jag är tokkär, de är vackr aoch roliga fiskar det där... Skall bli spännande att se hur de växer till. Just nu gör de vad de kan för att växa på bredden iaf. De letar verkligen mat överallt...
Tro mej du kommer få mycket roligt att sitta och studera dom små liven.
Mina små jag hade gjorde som dom två stora...dom låg 6st i en klunka och sov tillsammans, kolla efter de en natt
Nu sitter jag i valet och kvalet på om jag ska skaffa nya oscar efter de som hände
Problemet är att flickvännen tog över 375liters över en dag hehe
Har bara 222liters igång nu, kanske går att skaffa hem några och låta dem gå där några månader tills jag inhandlat större kar.
Redbullen: Jo ett tag måste det vara lugnt, mina går i ett 222 liters och jag tycker fortfarande att det funkar rätt bra trots att de nu är runt 20cm. Men jag tror inte de växer lika snabbt, jag hade dem i 375an tidigare och upplevde att de växte snabbare där, över 2cm per månad. Nu då de går i 222an så kanske de växer någon del av en centimeter per månad, ändå får de betydligt mer mat nu eftersom de tar det mesta av fengäddornas mat också.
Men de är fortfarande pigga och glada och det är väl huvudsaken kanske.
En bild på en av fengäddorna för ovanlighetens skull. Polypterus ornatipinnis. Fräck firre om man gillar nåt lite annorlunda.
Köpte i söndags 2 st oscar runt 20 cm. Der verkar trivas, men problemet är att jag inte får dom att äta ordentligt. matar jag med pellets så bara spottar dom ut som, Slänger jag i en räka så är det 50 % chans att den blir uppäten Fiskarna visar ingen symptom på sjukdom.
De går i ett 600 liters akvaium med ett par synspilor på 20 cm.
Hur ska jag göra vill verkligen inte att dessa fiskar ska dö!!
Jag tror inte det är någon fara Strand. Större fiskar brukar vara lite kluriga att få att äta om man inte vet vad de har ätit hos förra ägaren, de vill helst ha samma mat som vanligt. Men vad jag har förståt så är det nästan omöjligt att svälta ihjäl fiskar så länge man slänger i mat som andra fiskar äter, så länge det nu inte är helt felaktig mat man ger dem. Så jag föreslår att du fortsätter mata synspilorna som vanligt, påfåglarna förstår nog snart att det är tänkt att de ska äta samma mat.
Min stora Oscar som jag fick av butiken åt inget i början, verkade inte fatta vad pellets vad för nåt. Men efter någon vecka slukar han dom... det är sant som FI säger, tillslut ramlar polletten ner liksom
Kommentar