foder till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pare
    Användare
    • October 2004
    • 60

    foder till malawi

    har ett gäng med saulosi och edwardi där ingen är specielt intreserad av räk-mix men samtliga verkar älska fryst artemia
    är det ok att mata med det, eller man riskerar deras hälsa om man gör det
    mvh patric
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Dina fiskar lever i naturen på att beta sk aschwuffs, en algmatta som inehåller en del räkdjur. Därför är räkmix det bästa för dom, du har ärtor som liknar alger i näringsinehåll och räkor.

    Att dom föredrar artemia är inte så konstigt, men det är inte bra för dom. Jag gillar mac donalds, inte är det bra för mig för det.

    Fiskar som lever på vegetabilier i naturen har långa tarmar och dom som lever på animaliskt foder har kort tarm. Dina malawisar har föjlaktligen lång tarm. Dom har inga problem med att ta upp näringen ur fodret, men det skadar tarmen på sikt. Det kan ge bukvattensot på sikt.

    Dina fiskar kommer att äta räkmix om du inte låter dom välja själv. Det är du som skall "uppfostra" dina fiskar och inte tvärt om. Låt dom svälta en vecka och mata sen med räkmix, jag lovar att dom äter.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Malawi skulle äta mycket som de inte borde, så det är inget tecken på vad som är bra för dem. Däremot har jag aldrig varit med om en mbuna som inte äter räkmix, verkar mycket underligt.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        citat zaphi :
        citat:Malawi skulle äta mycket som de inte borde, så det är inget tecken på vad som är bra för dem. Däremot har jag aldrig varit med om en mbuna som inte äter räkmix, verkar mycket underligt.
        Ja Mbunas är jämte tetror & barber de roligaste fiskar man kan ha
        när det gäller aptit (mat glada rackare). Men som zaphi nämnt kan
        man lätt övermata dem eller ge dem fel kost(de äter normalt allt)
        Jag har torrfoder som "bas" foder och varvar sedan med annat foder
        (t.ex. räkmix, pellets eller dylgt.)
        Denna kombination verkar att fungera alldeles utmärkt ! Fiskarna växer bra och är i topptrim.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          jag kör pellet för hela slanten - och det funkar ypperligt!
          Enda problemet är att man lätt övergöder firrarna, så med täta mellanrum håller jag upp maten ett par dagar. Dom mår INTE dåligt av detta på något sett, sen tror jag att dom i det fria får "jobba" för maten, medans dom i karet "öppnar munnen", och ner kommer det s.a.s!

          inte lika lätt med att hitta foder naturligt som i akvariet, och feta fiskar suger duktigt!

          Vänligen Deathdealer

          Ps.Jag har gjort så att jag ger dom samma foder som uppfödaren ger fisken dvs när jag sticker och köper fisk från Nol nästa gång, frågar jag vad han gett dom, och kör samma....tror att det funkar bäst!
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...