Hej! Jag har just börjat med ett nytt akvarium, som igentligen var menat för övervintring av mina guldfiskar från trädgårdsdammen. Dessa var dock i så dåligt skick när jag tog upp dem att jag var tvungen att skicka dem till de sälla jaktmarkerna. Efter detta åkte jag runt i Stockholmsområdet och letade nya, utan att lyckas. Hem kom jag i stället med 4st Oscar, 2st Blå ciklid, 4st Röd ciklid samt 10st Kongotetror. Till historien hör att jag ej haft akvarium sedan 10-års ålder. Burken är på 240l med doppvärmare samt ett Fluval 204 filter. Har inrett med 5st Java-ormbunkar samt 3st Röd lobelia, 3st rötter samt pärlsjösten från Bauhaus... Har kört i Aqua + samt Cycle plus hunnit med ett delvattenbyte på 30% i helgen. Dessutom har jag haft vitapricksjukan, vilket jag har medicinerat, (tog bort det aktiva kolet under tiden). Troligtvis har jag gjort alla fel man kan... Efter detta har jag lusläst 4 olika böcker, vilka skiljer sig drastiskt. Hittills har en Oscar samt en Kongociklid gått åt. Bäst har Rödcikliderna klarat sig. Matar med Spirulina samt Ciklid-pellets. Hjälp mig med goa råd. Vill gärna skapa bästa förutsättning för någon typ av ciklid, gärna sydamerikaner typ nyckelhål, blå, kurv samt band vilka jag fattat tycke för. Mvh Amatören