Varför växer dem så sakta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Varför växer dem så sakta?

    Jag har haft Malawi i 10 år och fått ganska mycket yngel men dem växer otroligt långsamt. I Februari fick mina fiskar några kullar av Bright blue, Lombardoi och Mphanga, dem har gått i ett 80-liters (ca 50 st) men är endast 3 cm även att jag matar dem rikligt 1 gång om dagen med räkmix och flingfoder. För att föda upp ett yngel till en vuxen tar sådär 2-3 år. Har ni några tips på snabbare tillväxt?

    Mvh/ Bright Blue
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    #2
    enbart räkmix(flingfoder)en gång per dag duger inte enligt mig att få fart på tillväxt,utan så ofta som möjligt så de blir proppmätta 4-6 gg om dan,varvat räkmix,flingfoder typ tetra min,ej gröna flingor(typ växtfoder),artemia.med detta följer ju en hel del delvatten byten 2-3 gg vecka,samt bra filtersystem.sen är det ju inte alltid möjligt att mata i den takten,så en foder automat hjälper till isåfall.

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

      #3
      Jag har ingen egen erfarenhet av detta men det låter som ett 80 liters akvarie med ca 50 fiskar är alldeles för litet och på så sätt gör att de inte växer särskilt fort.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Det är nog en hel del för mycket fisk där i för att dom ska växa fort. Jag körde 60st i ett 96Liters förra året o lyckades dra dom till ca 5cm på 7månader men när jag hade 20 st i ett 96Liters med samma skötsel så blev dom 8-9cm på samma tid.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Tascha
          Användare
          • October 2002
          • 214

          #5
          Jag tror att du matar och byter vatten för sällan.
          Dom gånger jag tar hand om yngel så matar jag 3-6 gånger om dagen och byter vatten varannan dag. Tycker att dom växer ganska snabbt av detta.
          Sen har du nog en aning för många yngel i ditt kar.
          /Roger

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

            #6
            Ja, då får jag tacka för svaren och gallra ut och ge dem lite mer mat.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #7
              Som expertisen nämnt (Mattias+Deelay+Tascha) har du 1/för trångt =
              tillväxthämmande 2/Som följd av trångboheten,så måste du byta vatten väldigt ofta för att hålla nitratet nere , som i sin tur är
              tillväxthämmande (stör metabolismen) 3/ Jag tror att följden av
              1/ och 2/ gör att 3/ Matning 1 gång per dag inte tycks räcka !
              Visst kan man forcera tillväxten genom att små mata många gånger per
              dag (vilket är det optimala ); men hur många av "oss" har den
              möjligheten? Jag matar själv bara en gång per dag ; men det räcker
              till en mycket tillfredställande tillväxt ! -Fisken-

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Tar ni mamma/pappaledigt då eller? För att få in 4-6 matningar om dan. OBS Skämt alltså ....... undrar dock fortfarande.

                Storleken på karet och mängden fisk är sannolikt en del. Vattenbyten regelbundet är viktigt. Nu saknar jag erferenhet av att odla och borde väl inte tycka egentligen. Men måste man mata så in i håvete ofta och drösa hejdlöst som det många gånger pratas om. Är det för att dom behöver det eller är det ett sätt att driva på. Om det är ett sätt att driva på så förstår jag inte riktigt vitsen. Är det någon som vet på ett ungefär hur snabbt fisk växer till sig i naturen? Hade vart kul att höra.

                Jag har ett gäng på fyra överlevare i mitt malawikar. Dom har enbart fått räkmix (ca4ggr v) och grönfoder i flingform (ca2ggr v) 1 gång om dagen på samma villkor som de vuxna, inklusive återkommande matuppehåll 1-2 ggr/dagar i veckan. De har växt upp till omkring 2,5cm på 4 månader på denna diet.

                Kommentar

                • oxgringo
                  Användare
                  • August 2003
                  • 14

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Smike

                  Tar ni mamma/pappaledigt då eller? För att få in 4-6 matningar om dan. OBS Skämt alltså ....... undrar dock fortfarande.
                  dom kanske använder nån sån här? http://www.pwss.nu/productsByCategor...Foderautomater

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Foderautomat - Javisst fasen, så dum jag är.

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • August 2004
                      • 583

                      #11
                      Jag matar mina Hongiyngle 2ggr om dagen, morgon och kväll. Jag startade med Artemia när de var som minst för att efter ett par veckor gå över till räkmix. Jag har dem för tillfället i ett 30l kar men ska snart flytta över dem till ett större. Jag tycker de växer så det knakar och de har alltid runda, goa magar.
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...