Ofta skrivs det ju här på forumet om hur rakt bänken måste stå, hur tjockt virke som behövs i bänken mm. mm. Jag satt och gluttade lite på blocket och hittade den ena mer fantastiska lösningen än den andra. Den här är nog den mest faschinerande: http://www2.blocket.se/view/3545373....l=0&c=1&city=0Det känns ju som man inte ska oroa sig så mycket om man har en någorlunda bänk.
Spelar det någon roll vad burken står på???
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
mm sett det karet på blocket jag me. skulle aldrig aldrig våga ha det så. undrar hur stabilt det blir. samma sak om påfrestningarna på glaset , det måste slita hårdare att inte ha hela vägen ut vid ändarna.Kommentar
-
Häftigt!
Men jag skulle nog inte heller våga ha ett sådant... Ser ju ut som det ska tippa om man lutar sig mot det på ena sidan.Kommentar
-
Skull inte haf frigoliten på det viset vid en sådan istallation. Skulle snarare haft tunnare mot mitten och kraftigare mot sidorna. Annars ser jag inget större problem annat att jag inte gillar utsendet.juanitoKommentar
-
Man får inte försumma den höga golvbelsatning [kg/kvm] denna konstruktion medför. Tycker att det är en idiotisk och mycket riskfylld akvariebänk. Tror inte omplacering av frigoliten hjälper något nämnvärt.Kommentar
-
Ser stabilt ut tycker jag.
Det är ju en solid skiva under karet som säkert väger mer än 0,5 ton! Hur rubbar man den tror ni?
Frigoliten tycker jag däremot är lite konstig. Varför inte
en "heltäckande" skiva?
@juanito
Varför tunnare mot mitten och krafigare mot sidorna? Det skulle ju innebära att akvariet inte står på något i mitten och det blir risk för att den knäcks?
@Added
Tror faktiskt att belastningen per kvm är mindre på den konstruktionen än för de andra flesta som har aluminiumstativ med 6-8 fötter på knappt 10cm2 vardera!
mvh
/KidKommentar
-
citat:Tror inte omplacering av frigoliten hjälper något nämnvärt.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citater stabilt ut tycker jag.
Det är ju en solid skiva under karet som säkert väger mer än 0,5 ton! Hur rubbar man den tror ni?
Är det ingen som känner en konstruktör som kan räkna lite på akvarier och bänkar? Hur man kan bygga utan att det är några risker. Är visserligen byggnadsingenjör själv men det var länge sedan jag "praktserade" och ännu längre sedan jag räknade hållfasthet i plugget. [xx(]Kommentar
-
citat:Frigoliten tycker jag däremot är lite konstig. Varför inte
en "heltäckande" skiva?
@juanito
Varför tunnare mot mitten och krafigare mot sidorna? Det skulle ju innebära att akvariet inte står på något i mitten och det blir risk för att den knäcks?
2. Samma som ovan, men risken är att skivan böjs och mer mellanrum mellan ribborna gör att de kan pressas ihop bättre och förhindrar att akvariet knäcks.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citatedan känner jag mig lätt obekväm med att okända personer hängs ut i olika forum även om det i just det här fallet inte är riktigt så.
Kommentar
-
Jag menade generellt. Eftersom "uthängning" av blocketanonser har skett och att många (inklussive jag själv) ogillar det rejält så ville jag som mederator påpeka att jag fortfarande inte gillar det men att jag ser den här diskussionen som helt OK. Jag borde ha vänt på meningen + inte haft med ordet "riktigt" dvs. något åt hållet "I det här fallet är det förstås helt OK, men...".Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:@Added
Tror faktiskt att belastningen per kvm är mindre på den konstruktionen än för de andra flesta som har aluminiumstativ med 6-8 fötter på knappt 10cm2 vardera
Kan garantera ett det uppstår onödiga/riskabla spänningar på glaset/(framförallt botten) pga av överhänget.....om nu inte skivan är av sten/granit/marmor lr liknande
Kommentar
-
citater stabilt ut tycker jag.
Det är ju en solid skiva under karet som säkert väger mer än 0,5 ton! Hur rubbar man den tror niKommentar
-
Sitter och leker med en tjock bok och en kaffekopp. Det blir stabilt!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar