Sällskap till "Satanoperca leucosticta"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedghog
    Användare
    • August 2002
    • 12

    Sällskap till "Satanoperca leucosticta"

    Jag undrar vad man kan tänkas ha tillsammans med dessa fiskar? Satanoperca leucosticta. Kom gärna med förslag om några trevliga fina ciklider......

  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Jag har aldrig haft den men de påstås vara väldigt fredliga och absolut inte äta andra fiskar. Det gör att du borde kunna ha tetror med dem. Sedan finns det en del dvärgcrenicichlor, Bujurquina, Laetacara och förstås andra Geophagiiner att välja på. Större och relativt fredliga fiskar som flaggciklid, hantelciklid, Uaru, chokladciklid etc. borde ju också funka. Någon med erfarenhet av firren får rätta mig om jag har fel.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • May 2002
      • 374

      #3
      Har heller aldrig ägt denna fisk men letat efter den. Den sägs gå jättebra med T.ex Biotodoma Cupido men kan få lite trassel med större Geophagusar t.ex Altifrons(fast det går nog det med)
      Carl

      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Oskar S.
        Användare
        • August 2002
        • 15

        #4
        Varför heter den Satanoperca?
        Var det en finne som upptäckte arten/gruppen?
        Låter ju ganska så lustigt.

        /Oskar


        Oskar S.
        Oskar S.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Satonoperca upprättades av Günther 1862 om jag begriper mig på FishBase rätt. Det betyder djävulsabborre och är nog en ordlek med det lokala indiannamnet på fiskarna. Juripari är ett lokalt namn för Satanoperca juripari och betyder vattenjävul. Om likheten med en känd finsk svordom är en tillfällighet vet jag inte.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Guy_P
            Användare
            • April 2002
            • 301

            #6
            Hej
            Bara en liten kommentar. Satan är inte finska utan latin och betyder Djävul, perca betyder aborre. Jag håller med om att namnet är lustigt för om man översätter både det latinska: Satanoperca och det inhemska: jurupari blir det Djävulsaborre djävul.

            Mvh

            Guy

            Guy

            Kommentar

            • hedghog
              Användare
              • August 2002
              • 12

              #7
              Tänkte ha diskusar med dom?? Några kommentarer till det ? Kommer att vara ca 10 diskusar som är en 12cm ungefär. Funkar dessa ihop med djävulsabboren tro?? jurupari kommer det att vara ett gäng på 8-10st som e 5cm stora...

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • May 2002
                • 374

                #8
                Satanoperca bedyder, som redan sagt, jävulens aborre eller nåt.
                När infödingarna fick upp denna och någon hona plödsligt släppt ut massa yngel ur munnen blev dom skrämda ochövertygade att detta var en demon eller liknande, (glöm inte släktingen S.Daemon)Infödingarna har därför aldrig ätit dessa fiskar just p.g.a detta.

                Carl

                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • Gurkan

                  #9
                  Hej...
                  jag har Satanoperca leucosticta i mitt 253 liters med Biotodoma Wavrini...
                  Satanoperca e så fredliga att de inte ens jagar bort Wavrini!

                  // Gurka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...