Här en mindre utmaning från en nybörjare till er som "kan".
Jag och mina elever vill gärna ha synpunkter/råd på de firrar vi tänker stoppa ned i ett skolakvarium. Förutsättningarna är följande: Knappt 700 liter, finkornig sand, massor med stenar och rötter (alltså många gömställen), en del växter.
Vilka ska bort och vilka kan vi komplettera/ersätta de bortplockade fiskarna med?
Tänkta fiskar att välja bland:
Eldbuk
Gulanacara Geayi
Blåciklid
Nicaraguense
Kurvciklid
Flaggciklid
Tuppkamsciklid
Geophagus spec Tapajos
Mikrogeoophagus altispinosa
Tänker eventuellt "häda" och blanda med någon/några fiskar från västafrika. Möjligt eller vansinne(de verkar ju gilla samma typ av vatten)?
Vad sägs om någon av dessa:
Palettciklid
Lejonhvudsciklid
Nanochromis transvestitus
Streatocranus irvinei
Lamrprologus congoensis
Samtliga fiskar finns att köpa här i närheten och ska inhandlas om cirkus tio dagar. Därmed är både elever och jag väldigt nyfikna på dina/era råd och synpunkter.
...och tackar förstås på förhand!
Jag och mina elever vill gärna ha synpunkter/råd på de firrar vi tänker stoppa ned i ett skolakvarium. Förutsättningarna är följande: Knappt 700 liter, finkornig sand, massor med stenar och rötter (alltså många gömställen), en del växter.
Vilka ska bort och vilka kan vi komplettera/ersätta de bortplockade fiskarna med?
Tänkta fiskar att välja bland:
Eldbuk
Gulanacara Geayi
Blåciklid
Nicaraguense
Kurvciklid
Flaggciklid
Tuppkamsciklid
Geophagus spec Tapajos
Mikrogeoophagus altispinosa
Tänker eventuellt "häda" och blanda med någon/några fiskar från västafrika. Möjligt eller vansinne(de verkar ju gilla samma typ av vatten)?
Vad sägs om någon av dessa:
Palettciklid
Lejonhvudsciklid
Nanochromis transvestitus
Streatocranus irvinei
Lamrprologus congoensis
Samtliga fiskar finns att köpa här i närheten och ska inhandlas om cirkus tio dagar. Därmed är både elever och jag väldigt nyfikna på dina/era råd och synpunkter.
...och tackar förstås på förhand!
Kommentar