Sony Cyb.Shot DSC-F717 vs Minolta Dimage A2 ?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TroffeMicke
    Användare
    • February 2004
    • 412

    Sony Cyb.Shot DSC-F717 vs Minolta Dimage A2 ?????

    Hej alla vänner.

    Får en helt ovetande/okunnig i kamerasammanhang ställa en enkel fråga?
    Jag vet att ämnet har stötts och blötts här i forumet förut, men ändå..........

    Jag skall köpa en ny digitalkamera och har blivit erbjuden 3 alternativ.

    Sony Cybershot DSC-F717 ngt.beg.(i nyskick) med väska,extra batteri och ett 128Mb minneskort för 5500:-

    Minolta Dimage Z3 helt ny . 3800:-

    Minolta Dimage A2 helt ny . 6800:-

    Har nu en Canon Ixus V3 ( så ni förstår min fototekniska nivå ) som funkat bra hittills,men jag kan inte med gott resultat fota rörliga objekt.med den.

    Vilken skulle ni rekommendera av dessa ovanstående?
    Passar mina Canon minneskort och batteri till ovanstående kameror?

    Vänligen Micke.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    God kväll Micke!

    Utan att ha stenkoll på sony och minolta A2 skulle jag lätt kunna påstå att Z3 funkar svinbra för fiskfoto.

    Jag har tidigare haft samtliga ixus-modeller och vart missnöjd med alla (nåväl, de funkar som vardagskamera, men inte i akvariesammanhang). Nu har jag Minolta Z1 sedan ca 6 månader och är mycket nöjd med både macro, snabb fokus och pris.

    Om jag byter bort min Z1 blir det mot en Z3 eller en Canon D300. Skillnaden i pengar är stor samt att storleksskillnaden är gigantisk. Z1-3 går med lite meck att stoppa ner i fickan, det gör inte D300.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      kan rekommedera sonyn!
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Vad gör sonyn bättre än de övriga?

        Tony Englund

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #5
          Själv har jag sonyn och vet absolut ingenting om dom andra.

          Sonyn är enligt mig en helt fantastisk kamera som går att använda till det mesta och ger för det mesta grymma resultat.

          Största nackdelen jag kan se med den är just vid akvariefotografering. Den har ju ett laser system som mäter avstånd (när man kör med autofocus) och det systemet kan bli förvirrat av repor i glas/skitit glas + att vissa fiskar inte riktigt gillar att få laser i ögonen =) Manuellt är det lite svårt å köra akvarium (tycker jag) framför allt efter som det är svårt att se exakt hur man ligger till i skärpa etc. på den lilla bildskärmen.

          annars är den snabb och kan (om man är duktig ) fånga snabbt rörande abjekt.

          Har en heldel bilder tagna med den på www.gosatta.org sen under media både akvarie och vanliga bilder. så ska väl som fösvar för akvariebilderna vara att jag hade världens repigste akvarium

          Men i helhet är jag mäkta nöjd med kameran.

          PS.
          nej canons kort och batterierfungerar icke till sony, kameran har speciellt batteri + att den använder sony memory stick
          DS.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tony

            Vad gör sonyn bättre än de övriga?

            Jag får väl hänvisa till min gode vän Aaron Alcantars hemsida där de flesta foton är tagna med just en Sony Cybershot DSC-F717. Han tar otroliga bilder men jag tror också att han lägger ner jättemycket tid på fotograferingen samt att jag vet inte om det är en del photoshop inblandat. Kan bara säga att det är grymma bilder i alla fall. http://www.verse914.com/
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • muppins
              Användare
              • September 2002
              • 96

              #7
              Jag hade en Minolta Dimage Z1 innan och var mycket nöjd med den. Tyvärr tappade jag den i golvet efter ca 2 månader och det skulle kosta lika mycket att laga den som att köpa en ny.
              För några månader sedan köpte jag en ny kamera, en Z3 blev det denna gången.
              Än så länge är jag nöjd även med denna kameran ( bildstabilsatorn är ju underbar! ) men har tyvärr inte tagit så många fiskbilder än.
              Dessa har jag dock tagit med Z3:an; ( lite brusiga och en del skit på rutan...men ändå. )





              Kan bli en del "heta pixlar" vid längre slutartider, syns på bild två tror jag. En del brus har jag också upplevt.
              Den dåliga batteriluckan som finns på föregående modeller har de tyvärr inte gjort något åt på denna kameran heller...litet synd, men man får vara försiktig.
              Annars har jag nog inte så mycket mer att klaga på än så länge.

              De andra kamerorna kan jag tyvärr inte uttala mig om....

              /muppins

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                #8
                Betänk nu att det är rätt stillastående fiskar du har fotat här. Har du några bilder där det är lite fart i ?
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • muppins
                  Användare
                  • September 2002
                  • 96

                  #9
                  citat: Betänk nu att det är rätt stillastående fiskar du har fotat här. Har du några bilder där det är lite fart i ?
                  Jag vet....
                  Har inga fiskar "med fart i" ( är "allergisk" mot malawi och sånt som bara åker runt runt.. )
                  Ville bara visa några exempel ( även om bilderna inte är några mästerverk direkt ).
                  Har som sagt inte använt denna kameran till mycket akvariefotografering överhuvudtaget.
                  /muppins

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Kanske ingen bra reklam (Ikola, C.Moorii och Nugget), men dessa foton är tagna med Z3. Jag har dock mycket att lära när det gäller kamerans inställningar och Photoshops (Album 2.0) funktioner.





                    Ingen superfotograf direkt, men det tar tid att bli bäst...

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      De flesta av mina bilder som ligger i "medlemmarnas bilder" är tagna med Z1. De som är kass är tagna med diverse ixus-modeller.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • TroffeMicke
                        Användare
                        • February 2004
                        • 412

                        #12
                        Jag har av flera fått höra att det är problem med Z3 och inomhusfotografering,kan som sagt inte bekräfta detta själv,men vad dom har sagt och skrivit avskräckte mig från den kameran.
                        Synd, för den ligger ju helt rätt i pris.

                        mvh.Micke
                        Mvh.Micke

                        http://www.troffemicke.com/

                        Kommentar

                        • muppins
                          Användare
                          • September 2002
                          • 96

                          #13
                          citat:Jag har av flera fått höra att det är problem med Z3 och inomhusfotografering
                          Menar du inomhus rent allmänt? ( ej akvarium )
                          I så fall kan jag inte påstå att jag har märkt några problem än så länge.
                          I och för sig är det rätt sällan jag fotograferar inomhus, men de gånger jag gjort det med Z3:an så har allt fungerat som det ska...
                          Har du någon aning om vad dessa problem skulle vara?
                          /muppins

                          Kommentar

                          • doctor
                            Användare
                            • December 2003
                            • 238

                            #14
                            En del av Minoltas modeller ska tydligen lida av problem med fokusering när det är lite halvskumt i omgivningen. Har bara fått det berättat för mig så jag vet inte hur stort problemet är. Nån som vet mer?

                            Kommentar

                            • TroffeMicke
                              Användare
                              • February 2004
                              • 412

                              #15
                              Jag har läst en hel del tester och rapporter nu när jag går i inköpstankar och även pratat med "Bättre vetande" än jag själv.Vilket INTE kan vara så svårt att vara , totalt nollad som jag är i detta ämne.

                              Bla.det här...http://se.pricerunner.com/photograph...217546/reviews.


                              Mvh.Micke

                              http://www.troffemicke.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...