ppi10 för grovt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David H

Ursäkta att jag "lägger mig i" diskussionen om studien gjord på högskolan..

Jag är för närvarande anställd som doktorand på högskolan och i ett helt annat ämne än det som ni berör. Under tiden av den studie som diskuteras här var jag endast student.

Det är en hel del saker som stämmer och det är att studien genomfördes och att Tommy på Guldfisken var involverad. Han inte bara försåg studien med material utan var dessutom beställare av studien. Den var en halvextern studie, där så vitt jag förstått resultaten ägs av Tommy. Eftersom studien inte visade det den var tänkt att göra (om jag förstått rätt) valdes det att lägga den på is.

Så om ni verkligen är intresserade av resultaten bör ni kontakta Tommy på Guldfisken eller Ulf Lidman på Högskolan i Kalmar (som var prefekt när studien gjordes)

Kommentar

• johan eriksson
      Användare
      • May 2004
      • 159

Tackar för svaren om vilka fördelarna med en skummare är. Det jag mer specifikt undrade över är fördelarna med skummare i sötvatten. Man får bort proteiner och därmed mindre nitrat i slutändan men som det verkar så spelar det inte så stor roll i sötvatten om man har lite nitrat. Är det då värt att använda skummare i sötvatten?

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

David H:
        Jag följde ditt råd och kontaktade även Tommy på Guldfisken. Han kommer att återkomma till mig om detta efter att han i sin tur kontaktat "kalmar-labbet"
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1836

Vad bra. Då var det avklarat. Om du får fram något material ur denna halvfärdiga studien så är jag fortfarande interesserad.

MVH
          Magnus

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

tropfrog.
            Du kommer att få veta vad jag får fram. Jag skriver några rader här när jag får ngt "besked".
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

Tropfrog, nä jag ska INTE köra med mycket Nitrat, hade lite brottom där...
              och jag var nog otydlig att vad som gällde saltvatten och sötvatten, tack för klargöringen.

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Jag fick ett mail nu på morgonen från en person på Kalmars Högskola. Det finns en rapport på studien och ska inte denna publiceras eller där uppstår några andra hinder så kommer vi att kunna ta del av den ganska omgående.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

Det ser jag fram emot.
                  Tack!
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

Rapporten på studien skickades till mig i fredags och troligen så lär jag få den i veckan som kommer.
                    Återkommer...
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Ska bli intressant å se vad den säger....

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Jag har nu fått den där rapporten...

Studien gjordes för att undersöka hur/om korall fungerar som substrat för biologisk kväverening.
                        Studien gjordes under 130 dagar där dom använt sig av 30st 192 liters kar. Karen var uppdelade i två sektioner. 92 l fisksektion och 100 liter filtersektion. Filtret bestod i princip av 4st kammare som vattnet passerar för att i slutändan bli tillbakapumpat till fisksektionen igen.

I testen så ingick det filtermatta, som sägs vara av modell ehfifix, i övrigt så är det uteslutande olika kombinationer av korallfilter.
                        (Ehfifix är väl inte heller riktig filtermatta utan snarare filtertrassel, eller?Möjligen kan det också bara vara en felskrivning)

Det jag får fram är att korallfilter kommer snabbare igång jämfört med den sk filtermattan(eller vad det nu är dom har använt) men att dom efter en tid visar samma goda resultat. Ingen Ammonium eller nitrit.

I alla test-grupper så steg Nitrathalterna. (Undantaget är ett testtillfälle då nitrathalen hade minskat i alla grupperna)

Saker som Ph, Alkanitet, syre och konduktivitet testades också och här skiljer sig de olika grupperna en del. Tex så var bufferkapaciteten noll i i karet med filtermatta medans det i korallfiltret hade stigit och hade fortfarande god buffertkapacitet vid testets slut.(inte speciellt förvånande men iaf.)
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Denna slutsats inleddes denna diskussion med

citatet visade sig att det akvariet som filtrerades över nämnd filtermatta och det akvariet som inte hade något filtermaterial alls hade exakt samma vattenvärden!
                          samt
                          citat:Bäst biologiska effekten fick man med ytterfilter (som enligt honom var överlägset alla innerfilter) och då helst fyllt med en kombination av Ehfimech och Ehfisubstrat.
                          Sedan visar det sig att varken filtermatta, Ehfimech, Ehfisubstrat ens ingick i testet.

Och även om man hade gjort det så verkar det rätt osannolikt att man skulle nått ett trovärdigt resultat om man använde en filtersektion som var större än akvariesektionen på så kort tid.

Att buffertkapaciteten var högre i ett kar med "korallfilter" är ganska självklart eftersom korallsten/sand (eller vad det nu var) innehåller rejält med kalk som buffrar, men det har ju inget med detta att göra.

Snacka om ett fullständigt meningslöst test.

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Nej, inte helt meningslöst. Dom fick svar på om korallen med sin komplexa uppbyggnad kunde fungera som "anaerobt" filter.
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

citat:Nej, inte helt meningslöst. Dom fick svar på om korallen med sin komplexa uppbyggnad kunde fungera som "anaerobt" filter.
                              ???????????
                              All inredning som finns i akvariet fungerar väl som ett "anaerobt" filter, eller?
                              Enda slutsatsen man kan dra av denna "vetenskapliga" test är alltså att om man kör ett akvarium med ett filter som har större volym än själva akvariet och detta filter är fyllt med "koraller" så fungerar det som filter.
                              Man blir ju inte direkt stim av beundran om man säger så[] - fast det gav ju i alla fall upphov till en lång tråd och det hade det ju inte gjort om resultatet hade publicerats från början.

Kommentar

• Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

Citat:All inredning som finns i akvariet fungerar väl som ett "anaerobt" filter, eller?slut citat

Som jag fattar det så är det en aerob miljö, alltså syresatt.

För att omvandlingen från nitrat till kvävgas ska kunna ske så krävs det en syrefattig miljö(en anaerob "miljö").
                                Korallen är tydligen uppbyggt med små mikroskopiska håligheter som borde kunna ge dom här förutsättningarna.

Hursomhelst så håller jag med dig. Den här testen ger inte ngn jämförelse hur bra filtermatta är mot ehfisubstrat. Filtermattan verkar istället vara filtertrassel och ehfisubstrat finns överhuvudtaget inte med.
                                Att man med ledning av den här testen kan ge rekommendationer på att filtermatta inte är bra och det är bättre att köra ett ytterfilter med ehfisubstrat verkar mycket märkligt. Om man nu inte har några "kommersiella" intressen vill säga...

(Tropfrog: är du trots det jag skriver ovan intresserad av att själv läsa den här rapporten så "maila" mig)
                                //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...