ppi10 för grovt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

citatet handlar om att få igång en biologisk reningsprocess och inte en mekanisk - inget som helst konstigt i det, t.ex. så funkar ju naturen så.
    Jo visst!,man eftersträvar juh naturen men tyvärr är det omöjligt när det gäller rengöring..

citatärför att saltvattensakvariet innehåller salt - där är skummare optimalt. Skummare fungerar inte i sötvatten därför att det inte innehåller salt.
    Det handlar om två helt skilda saker.
    Det finns sötvattensskummare..

citat:Bara för att en sak är dyrare behöver det faktiskt inte vara bättre. Själv har jag råd att köpa det filtermaterial jag vill men ändå kör jag ofta med filtermattor - inte för att det är billigast utan för att det i regel funkar bäst.
    Nej jag vet därför sa jag "oftast"...

Det var roligt å höra var ni tyckte...

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Kjell du skrev:
      citat:Min erfarenhet av olika filtermaterial handlar inte på något sätt om teori utan nästan enbart på praktisk erfarenhet baserat på flera års tester i hundratals med akvarier.
      Jo det vet jag, teorin stod [u]jag för.(det lät som du missupfattade mig)
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citatet finns sötvattensskummare..
        Jag vet jag har sett dom när dom presenterades med buller och bång för ca. 5 år sen - det blev dock ganska snabbt tyst om dom eftersom de inte funkade.

citat:Jo visst!,man eftersträvar juh naturen men tyvärr är det omöjligt när det gäller rengöring
        Varför det? OK identiska förhållanden blir det ju långt ifrån men det är väl inget fel att försöka komma så nära som möjligt.

Skall väl också sägas att jag definitivt inte är någon motståndare till ytterfilter - tvärtom så är de klart undervärderade.
        Jag har visserligen bara kört ytterfilter i några få akvarier under årens lopp så mina tester här kan inte jämföras med de jag gjort med innerfilter. I mitt 840 liters sydamerikakar så har jag nu kört ett Fluval ytterfilter sedan slutet av 1999 utan rengöring. I det använder jag dels Duplas minibiobollar samt filtermattekuber som filtermaterial.

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

Kjell det du säger är faktiskt inte sant...

Det är t.o.m folk som får saltvattensskummare att funka bra i sötvatten..Ljudnivån på dom vet jag inte men t.ex sander brukar juh göra bra grejer så även deras sötvattensskummare bör juh duga!,..

Naturen och ett akvarium på 200x60x60 tycker iaf jag är svåra att få samma funktioner i...

Kommentar

• Gäst

Att få en apparat att fungera som självändamål är väl ingen konst. Frågan är vilken effekt och funktion den får i symbios med helheten. Det var en stygg formulering. Jag antar att du menar att skummaren fungerar med praktiskt mervärde och nytta. Men jag skulle gärna vilja veta lite mer vad en skummare uträttar och anses vara bra för. Inte för att ifrågasätta, utan av ren nyfikenhet.

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

citat:Att få en apparat att fungera som självändamål är väl ingen konst. Frågan är vilken effekt och funktion den får i symbios med helheten. Det var en stygg formulering. Jag antar att du menar att skummaren fungerar med praktiskt mervärde och nytta. Men jag skulle gärna vilja veta lite mer vad en skummare uträttar och anses vara bra för. Inte för att ifrågasätta, utan av ren nyfikenhet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citat:Kjell det du säger är faktiskt inte sant...
                Jag har i all fall aldrig sett någon skummare som funkar i sötvattensakvarier.
                De s.k. sötvattensskummare som finns på marknaden är väl inte heller ens avsedda för akvarier utan för dammar ( i alla fall de jag sett), men inte heller dessa har på något sätt slagit igenom trots att de funnits på marknaden i åtskilliga år.
                Nu är jag definitivt inte någon teoretiker, men att en skummare inte kan fås att funka i akvarium sägs bero på vattnets salthalt och att det inte går att få bubblor som är fina nog i sötvatten och detta är ju en förutsättning för att få ut "slaggprodukterna".
                Det skall dock sägas att jag aldrig testat skummare i sötvatten så i det ämnet borde jag väl hålla tyst - däremot har jag testat filtermattor och ett antal andra filtermaterial i mycket stor omfattning under många år så där vet jag vad jaf pratar om.

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Smike
                  För att veta att ett filter fungerar måste man göra en del mätningar, att fisken lever är inget tecken på att ett filter fungerar för fisken anpassar sig med tiden till sämre förhållanden så det räcker inte med att titta med ögat o se att filtret "verkar" fungera och genomströmmningen flyter fint, riktigt så enkelt e det nog inte.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Gäst

Jo, det var alltså skummarens effektivitet i sötvatten jag menade och var ute efter, var lite otydlig där. Fick ju ett hum om det i Kjells inlägg.

deelay - har jag påstått nåt annat!? När jag beskrev genomströmningen så handlade det enbart om det visuella skeendet hur jag uppfattade uppsugningsförmågan spritt över volymen, eftersom det uppstod som ett fristående ämne (om du menar kommentaren angående själva upptagningsytan). Självklart är det mer än så när det kommer till reningsfunktionen och biologiska effekter. Och jag mäter vattnet regelbundet.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Smike

deelay - har jag påstått nåt annat!?
                      Hm du skrev att det "verkade" fungera bra, det va det jag tänkte på.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Challe
                        Användare
                        • December 2003
                        • 111

Jag kommer in lite sent i denna diskussion men jag måste bara få delge mina åsikter om filtermatta...

citat: Jag samtalade med en man som tyckte detta filtersystem var MYCKET överskattat. Att det inte är någon möjlighet för nedbrytningsbakterierna att få "fotfäste" i detta grova filtermaterial. Speciellt inte om man använder sig av en kraftig pump.
                        Delvis sant, har man en allt för kraftigt flöde genom mattan så förlorar man en del av den biologiska effekten, detta märks främst av att filtret sätts igen på kort tid (ungefär som i en eheim 2252 eller fluval 4), just att man inte behöver rengöra en blåfiltermattfilter som är rätt konstruerad delbevisar att den biologiska nedbrytningen fungerar.

citat:Han hade varit med och gjort en undersökning med olika filtermaterial. Testet gjordes på en högskola under fyra månader i flera lika stora akvarier (med fisk). Inget vatten bytes utan tillsattes endast då det dunstade. Det visade sig att det akvariet som filtrerades över nämnd filtermatta och det akvariet som inte hade något filtermaterial alls hade exakt samma vattenvärden!
                        Det här är ju helt omöjligt att kommentera, vilka vattenvärden? Det enda man kräver av filtermattan är att den bryter ner ammoniak till nitrit och sedan till nitrat...

citat: Finns grus som bottenmaterial så är det där den nödvändiga bakterieprocessen äger rum och inte i filtermattan. Det är det som räddar situationen.... enligt honom.
                        Det här stämmer i vissa fall! jag har själv varit med om ett fall där ett ytterfilter har havererat men karet har klarat sig pga rejäl cirkulation tillsammans med massor av lavasten i inredningen. Därimot så kan man absolut INTE säga att detta gäller för filtermattfilter, jag själv och andra odlar i kar utan någon som helst inredning, ingen sand, massor av fisk, brutal matning och får ändå ingen nitrit! Jag har testat en hel del olika fitreringmetoder (inklusive ytterfilter) i mina yngelkar, och jag ser enbart fördelar med filtermattkonstruktioner.

citat: Att väldigt många ändå använder detta och får det att fungera beror då på att de tvingas byta mycket vatten eftersom den biologiska reningen inte fungerar optimalt!
                        Visst, jag byter mycket vatten, men det är för att bli av med NITRAT, även om jag tex inte skulle byta vatten (gud förbjude) på en månad i mina yngelkar så skulle jag inte få mätbar halt av nitrit,

[/quote] Bäst biologiska effekten fick man med ytterfilter (som enligt honom var överlägset alla innerfilter) och då helst fyllt med en kombination av Ehfimech och Ehfisubstrat. [/quote]

Fast det bästa filtermaterialet för biologisk rening är nog trots allt Seras siporax, det är Schott som tillverkar den med en patenterad metod, siporax har andra nackdelar, men är överlägsen det mesta av andra fabrikat, jag använder ändå hellre blå filtermatta i nästan allt....

Jag hoppas att jag kan återkomma i ämnet genom en artikel i Ciklidbladet nästa år...

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

citat:Kjell det du säger är faktiskt inte sant...
                          Jag har i all fall aldrig sett någon skummare som funkar i sötvattensakvarier.
                          De s.k. sötvattensskummare som finns på marknaden är väl inte heller ens avsedda för akvarier utan för dammar ( i alla fall de jag sett), men inte heller dessa har på något sätt slagit igenom trots att de funnits på marknaden i åtskilliga år.
                          Nu är jag definitivt inte någon teoretiker, men att en skummare inte kan fås att funka i akvarium sägs bero på vattnets salthalt och att det inte går att få bubblor som är fina nog i sötvatten och detta är ju en förutsättning för att få ut "slaggprodukterna".
                          Det skall dock sägas att jag aldrig testat skummare i sötvatten så i det ämnet borde jag väl hålla tyst - däremot har jag testat filtermattor och ett antal andra filtermaterial i mycket stor omfattning under många år så där vet jag vad jaf pratar om.
                          Sander har utmärkta sötvattensskummare, fungerar perfekt.
                          Även kraftiga venturiskummare fungerar.
                          Själv skiljer jag på biologisk och mekanisk filtrering.
                          Innan den biologiska filtreringen skall all "synlig skit" bort.
                          Förstår inte att alla gillar att pumpa vatten genom smuts[?]

Kommentar

• Gäst

Hm du skrev att det "verkade" fungera bra, det va det jag tänkte på.
                            ---------------------
                            Ok, jag som är lite vårdslös med hur jag uttrycker mig

Cahalle: Kul att höra eftersom jag har Siporax i juwelfiltret. Har nackdelarna något att göra med om porerna blir tilltäppta, eller är det någon annan eventuell nackdel? Bra att veta så jag kan se till att undvika det onda och bevara det goda, man får ju inte bli för godtrogen och säker - även om man gör sitt bästa och tror det är rätt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

citatander har utmärkta sötvattensskummare, fungerar perfekt
                              Har du eller någon annan testat - jag kollade på sanders hemsida och hittade inga skummare för sötvattensakvarier - men jag kan ju ha missat nåt. Jag hittade dock en som de kallar för "freshskimmer" men den verkar ju vara enbart för dammar http://www.aqua-sander.de/produkte/freshskim.html
                              Ni som testat - hur har de löst problemet med bubblornas storlek.

citat:Kul att höra eftersom jag har Siporax i juwelfiltret. Har nackdelarna något att göra med om porerna blir tilltäppta, eller är det någon annan eventuell nackdel?
                              Den erfarenhet (som är begränsad)n jag har av Siporax är också att porerna täpps till.

citatelvis sant, har man en allt för kraftigt flöde genom mattan så förlorar man en del av den biologiska effekten
                              Min erfarenhet av STORA filtermattebitar är att de funkar bättre av starka pumpar, men självklart så stämmer det med de små filterpatronerna som normalt medföljer snabbpatronerna.

Kommentar

• johan eriksson
                                Användare
                                • May 2004
                                • 159

HeNkEdeh: kan det inte vara så att de flesta tycker att de får tillräcklig filtrering med filtermatta och vattenbyten och därför väljer att sätta de tusenlappar som skumare och uvc kostar på annat?

Kan tillägga att jag utan att tveka hade investerat i både skummare och uvc om ekonomin tillåtit det.

Kommentar

Arbetssätt...