ppi10 för grovt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

Jo jag använder det själv också och ska snart bygga ihop ett av modellen pvc-rör och cirkulationspump![:p]

Jag kan försöka vaska fram mer information om detta i veckan. Jag tvivlar dock på att han är "okunnig". Han kunde inte förstå att detta filtersystem blivit så lovordat när det enligt honom inte alls var särskilt effektivt... och undersökningen han var med och gjorde på ett laboratorium på en svensk högskola ger honom också vissa belägg för detta!

Är man talesman på en stor svensk webb-butik borde man inte hitta på saker, tycker inte jag iaf. Så jag tar förgivet att han inte ljuger om undersökningen eller vad han kommit fram till under sitt "akvaristiska liv". Sen så är ju detta endast hans uppfattning utefter hans erfarenheter.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Testet pågick ju också bara under 4 månader vilket är en oerhört kort tid. Ju mer filtermaterial man då använder ju längre tid tar det att skapa en bra biologisk balans - så på denna korta tid så tror jag att resultatet hade t.o.m hade blivit bättre med ett kraftpaket än med en stor bit filtermatta (även om materialet är samma).
      I detta test (om det nu existerar) så handlar det mest om vilket filtermaterial som snabbast kommer igång, INTE vilket filtermaterial som i längden ger den bästa biologiska balansen.

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Kjell:

Men är detta verkligen ngt biologiskt filter att tala om? (Ett innerfilter med powerhead/pvcrör/filtermatta.)

När jag använt detta så tycker jag att det enbart verkar vara närmast insuget som vattnet åker in. Suget blir störst närmast insuget för att vara obefintligt en bit ner. [u]Stämmer min observation så är det ju bara en ytterst liten del av filtermattan som verkligen används. Insuget av vatten sker ju också i rätt hög hastighet, och hur bra är det i sammanhanget.

Jag har en känsla av att man enbart ska se innerfilter som effektiv mekanisk rening och inte mycket annat.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Jag har en god vän som nu kört ett tanganyikakar i ca. ett halvår med ett Eheim kraftpaket utan att överhuvudtaget ens göra rent filtret - så nog är det ett biologiskt filter alltid.
          Själv körde jag ett egentillverkat filter med filtermatta http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1605 i 4 år i ett tättbesatt malawikar utan att göra rent filtret.

Kommentar

• Karon
            Användare
            • April 2002
            • 880

Observera att röret och hålen man borrar i röret inte skall gå ända och inte ända upp.
            Då kommer vattnet att ta den lättaste vägen och i största utsträckning sugas in genom ändarna av filtermattan.

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

kjell:

Verkligheten överträffar teorin, som vanligt.

Mer teorier:
              Samtidigt så bildas det ju nedbrytningsbakterier i stort sätt på alla ytor i akvarier så karet i sig bör ju efter en tid bli ett biologiskt filter. (Jag tänker mig att den mekaniska reningen sker i innerfiltret och den biologiska på ytorna i karet, och att man på så sätt får ett bra fungerande system.)
              Men det borde ju egentligen inte räcka till för ett tättbesatt malawikar som du skriver om i ditt exempel. Så min teori är nog felaktig...
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Gäst

Testperiod på 4 månader bevisar ingenting. Jag är själv inne på min 22.e månad utan att ha rengjort min filtermatta ppi10 och verkar fungera lika bättre. Filter 2 (juwel) som domineras av filtermatta ppi10 också står även det orört och puttrar på fin-fint.

Pumpen som driver min filtermatta verkar då nyttja hela mattbiten. Att det suger mer upptill stämmer kanske inledningsvis men det jämnar ut sig med tiden det tillförs partiklar som bosätter sig. Dessutom uppstår väl annars en ganska önskvärd skiftande genomsrtrömningseffekt längs rört och filterytans längd. Däremot så upplever jag som om det är en ganska jämn fördelning av insugningseffekten.

Jag upplever det som om denna affärsman grabbar efter strån och poäng för att få sälja dyrare lösningar. Att sedan undanhålla dessa obevisade "vetenskapliga" uppgifter som privata kunskaper och komma med argument som att ciklidfolk ändå inte går att ändra på låter minst sagt suspekt och genomskinligt - billigt.

Sedan kan han ju förvisso ändå vara både duktig, trevlig och kunnig akvarist för övrigt. Det är bara argumentationen och presentationen av uppgifterna jag ogillar och emotsätter mig.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

En fråga till alla er som anser att den här "manen" bara har ryckt nått och är helt okunnig..

Tror ni det ultimata är att filtrera skit dag efter dag i en filterbit som går på 100spänn??...

Skulle det inte vara bättre att få ur skiten ur karet?..

Bara undrar själv tar jag inte ställning alls i denna fråga..

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

Tror ni det ultimata är att filtrera skit dag efter dag i en filterbit som går på 100spänn??...
                    Utan att utge mig för att vara någon expert på ämnet så tror jag inte det är priset som avgör hur bra ett filtermedia är utan filteryta i förhållande till volym. Här finns det billiga alternativ som filtermatta och sand eller dyrare alternativ som avancerat konstruerade biobollar.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

Oftast är dyrare grejer bättre..T.ex så kostar sötvattenskummare,uvc,och snabbfilter mer än den blåfiltermattan och då kan man fråga sig varför?..

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Dom kostar mer att tillverka? (och jämföra tex uv-c med hemmagjort filter med filtermatta blir ju lite fel)
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

Ja det är sant,
                          Men ifall en filtermatta för 100spänn skulle vara lika bra som dessa grejer så tror jag att ingen skulle köpa dom dyrare grejerna`?..

Varför använder ingen saltvattensakvarist den blåa matta kan man fråga sig med?..där kallar dom den för "tidsinställdbomb"

Nu orkar jag inte ifrågasätta den blåfiltermattan mer för jag vet hur det brukar låta när man går emot "filtermattsgänget"

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Det gör väl en del. Just som snabbfilter som rengörs ofta.
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mattias Olsson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 328

well.. mannen jag disskuterade via mejl har inte försökt undanhålla nån info. Undersökningen skall inte ha blivit publicerad och finns således bara att tillgå på den högskolan. Jag ska fråga om han kan skicka över den så kan ni ju själva läsa och kritisera.

Det jag inte frågade om var HUR filtermaterialet användes och hur mycket de använde. Som sagt menade han att det som gjorde att dessa ändå användes med bra resultat(?) var att man isf var tvungen att byta mkt vatten. Vad han menade med mycket vet jag inte. Är 40% varje vecka mycket??
                              Jag vet inte, men han menade att detta kunde vara förödande för fiskarnas motståndskraft och slemhud. I den butiken han jobbade fick de bara problem med fisk som utsatts för stora vattenbyten. (sen så är ju olika fiskar olika känsliga)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

citat:Verkligheten överträffar teorin, som vanligt
                                Min erfarenhet av olika filtermaterial handlar inte på något sätt om teori utan nästan enbart på praktisk erfarenhet baserat på flera års tester i hundratals med akvarier.

citat:Tror ni det ultimata är att filtrera skit dag efter dag i en filterbit som går på 100spänn??...
                                Skulle det inte vara bättre att få ur skiten ur karet?..
                                Det handlar om att få igång en biologisk reningsprocess och inte en mekanisk - inget som helst konstigt i det, t.ex. så funkar ju naturen så.

citat:Varför använder ingen saltvattensakvarist den blåa matta kan man fråga sig med?..där kallar dom den för "tidsinställdbomb"
                                Därför att saltvattensakvariet innehåller salt - där är skummare optimalt. Skummare fungerar inte i sötvatten därför att det inte innehåller salt.
                                Det handlar om två helt skilda saker.

citat:Men ifall en filtermatta för 100spänn skulle vara lika bra som dessa grejer så tror jag att ingen skulle köpa dom dyrare grejerna`?..
                                Bara för att en sak är dyrare behöver det faktiskt inte vara bättre. Själv har jag råd att köpa det filtermaterial jag vill men ändå kör jag ofta med filtermattor - inte för att det är billigast utan för att det i regel funkar bäst.

Kommentar

Arbetssätt...