Förbannad firre....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #16
    Så kanske det var iofs =)...Det kanske hade vart lättare att flytta den stora då, nåja det kanske var jag som fatta fel iofs..
    Sorry!,

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

      #17
      Vem har sagt att den var kul??????....skulle väl mer säga spektakulär, farcinerande och intressant

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #18
        citat:Vem har sagt att den var kul??????....skulle väl mer säga spektakulär, farcinerande och intressant
        Som sagt jag fatta fel,
        Jag trodde han höll på med håven för att stressa upp fisken men så var det inte,sånt tycker jag inte är kul...Men han skulle juh ta upp yngel bara vilket inte jag fatta först..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #19
          Det värsta i ciklidväg jag sett var en Fossorochromis rostraus som pga av något genetiskt fel (antar jag i alla fall) blivit gigantisk. Den var ca 60-65 cm lång, ca. 25 cm hög och var uruselt färgad.
          Den var oerhört aggressiv och slaktade en 30 cm påfågelciklid på 30 sekunder om den fick chansen.
          Fisken såg jag för ca. 15-20 år sedan hos Verduijn Cichlids i Holland.

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • February 2004
            • 1082

            #20
            Det kallar jag pet-fish.....

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

              Vad är det för roligt med sånna här filmer??..

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #22
                Hej

                Han ser ju inte lite stressad ut efter ett tag, med snabbare andhämtning. Tycker det är lite taskigt. Jag tror inte att han försökte fånga ynglen, han var ju bara där och vevade med håven framför fisken så att den skulle bita i den, såg det ut som. Och så´na små yngel fångar man väl inte med håv direkt, utan suger upp med en slang. Och akvariet såg ju heller inte direkt överbefolkat ut, så varför skulle han fånga upp dem? För mig såg det ut som om han bara ville reta upp fisken. "All I want is your children" behöver ju inte ha syftat på att han skulle fånga dem.

                Men, men, jag kan ha fel, hehe.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #23
                  Hehe citrinellumciklider är bara för sköna! Samma sak hade väl i och för sig hänt om man hade stoppat ner en håv i närheten av ett sebrapar med yngel, men citrinellummarna blir ju större och det gör det hela lite mer effektfullt. En stor bamsing till ciklid som inte räds varken håv, händer, slamsug eller vad man nu kommer farandes med är alltid imponerande enligt min mening, enda problemet med dem är att det krävs en hel del brottandes då man ska göra nåt i karet
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

                    #24
                    Det är annat mot min lilla fegis det.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • jocker
                      Användare
                      • September 2004
                      • 87

                      #25
                      jo, mitt texas par e rätt elaka dom o, går inte o stoppa ner handen i kart för att plocka upp pumpen, för då biter nån av dom en armen..
                      fiskpinnar smakar skit

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #26
                        Hej alla ni som talar ur baksidan

                        MoJo använder det där lekparet till att producera levandefoder till ett gäng av sina gröna umbee-yngel han håller på att dra upp. gröna umbee's är en raritet och många av oss seriösa SA/CA-ciklidister följer med spänning utvecklingen av dem.

                        Fångandet av yngel är altså i fodersyfte. MoJo ville visa de bekymmer han har med att få upp yngel då denna cit inte gärna vill släppa dem ifrån sig. Troligen är det mycket mer stressande att flytta hanen varje gång han får en kull än att håva upp yngel vilket mest triggar hanens naturliga försvarsbeteende.

                        Det är lite kul att läsa skillnader i kommentarer på svenska och amerikanska forum. på de amerikanska tackas det för filmen, det beröms för kvaliten, det kommenteras possitivt på fiskens utseende.

                        På svenska forum skall hälften bräcka det de sett och den andra hälften skall gnälla.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1082

                          #27
                          Finns det nån bild på den där gröna....[8D]

                          Kommentar

                          • lindan

                            #28
                            pesonligen tycker jag synd om fisken hon vill ju bara ha sina barn i fred jag låter mina ha sina ungar kvar tills dom tröttnar på dom,visst lite svinn blir det men då överlever dom starkaste!låt föreldrarna ha sina barn i fred!

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #29
                              Precis som Daniel sa så används ynglen som mat. Vill man inte dra upp ynglen så vill man inte och det är ju bättre att de kommer till nytta än att de bara dör av svält eller sugs in i nåt filter.
                              Sedan så är det normalt att gallra yngelkullen hos så där stora arter även om man odlar, på så sätt så underlättar man jobbet för föräldrarna och gör så att de man sparar växer snabbare och blir friskare än om man försöker dra upp hela kullen.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Mikael
                                Användare
                                • April 2002
                                • 347

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                                Hej alla ni som talar ur baksidan

                                ...Det är lite kul att läsa skillnader i kommentarer på svenska och amerikanska forum. på de amerikanska tackas det för filmen, det beröms för kvaliten, det kommenteras possitivt på fiskens utseende.

                                På svenska forum skall hälften bräcka det de sett och den andra hälften skall gnälla.
                                Personligen tycker jag det är Daniel som står för fekaliesnacket i denna tråd []

                                Efter en snabb titt på tråden (och de inlägg som postats före Daniels inlägg) ser jag att fyra st har delat med sig av sina egna erfarenheter av ilskna ciklider (bla undertecknad). Jag ser två inlägg som säger att de har efarenhet av betydligt ilsknare ciklider. Ytterligare två har ifrågasatt meningen med filmen som ursprungsinlägget länkar till. Forumet är enligt min uppfattning öppet för alla som vill kommentera eller komplettera trådinnehållet. Visst skulle det bli lite väl tråkigt om det bara förekom tack, beröm och positiva omdömen som det uppenbarligen gör i amerikanska forum

                                Jag har svårt att se hur detta förhåller sig till den verklighet som råder enligt Daniel, dvs att i Sverige där gnäller hälften och resten anlägger ett janteperspektiv.

                                Min erfarenhet av andra nationaliteters sk "särdrag" är att det inte skiljer sig ett enda dugg från de vi svenska har. En egenskap som alla nationaliteter definitivt besitter är den tendens som Daniel ger prov på, nämligen att det alltid finns uttolkare för hur alla svenskar, finnar, japaner, mm, är och hur de beter sig. Där hittar vi de riktiga gnällspikarna enligt min mening, och de finns överallt, även i amerika [:0].

                                Så där ja, nu har jag fått gnälla av mig och kan återgå till arbetet. Jag passar på att tacka Daniel för att han gav mig möjligheten att pysa lite adrenalin

                                Visst är det ett förträffligt forum vi har! Värva en medlem idag!

                                /Mikael Mayer
                                Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                                - Lars Falk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...