Btn-moduler !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Torsten & PsyM; en liten undring!
    Jag har precis beställt ytterligare 4 moduler till mitt nya kar O, H, M och L och meningen är att O samt min tidigare filtermodul ska innehålla cirkulationspumpar typ Aquaclear. Blir lite orolig med det ni skriver om sanden/gruset, MEN så kom jag och tänka på mitt nuvarande kar..

Där sitter insugen från ytterfiltren precis vid botten - och sådan kraft är det inte så att det åker med grus in i filtret - är det för att ni använder extremt finkornigt grus som detta problem kan uppstå?

Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Jag är inte orolig att det ska åka in ngn sand i filtret. Det sitter filtermatta i hålen och det är ändå en bit upp i från botten.
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Ricard
        Användare
        • August 2003
        • 476

citat:Ursprungligen skickat av Torsten

...Jag vet att jag har läst någonstans om hur mycket vatten varje insugningshål/raste i BTN klarar av, men minns inte vart.
        HEJ TORSTEN OCH GÄNGET!

Det minns jag... Talade med Christer (AL) om detta då jag satte upp mitt 720:e (se länk i min signatur). Om man använder "silen" som är c:a 70mm. så tar den 1500l/h.

off-topic: tyvärr så fick jag andra problem. Använde i min H-modul en 1262:a som drar runt 3400l/h - den sög torrt i moduel trots fyra 70mm hål...

Carl, snyggt jobb!

mvh.
        Ricard
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Micke H
          NCS Medlem
          • October 2003
          • 144

Hejsan !
          En liten varning !
          Jag har ett 540 liters akvarium med Rocky 160x60 Back To Nature bakgrund. I bakgrunden har jag 2 stycken 70 mm hål med silar.
          Bakom bakgrunden har jag mitt ytterfilter Eheim Proffesional 2128 samt mitt innerfilter Eheim 2252
          Om man tittar från sidan på akvariet så har jag en nivåskillnad på ca 1-2 cm på vattenytan bakom bakgrunden jämfört med framför.
          Häromdagen så hade ett blad satt sig för det ena intaget i bakgrunden och skillnaden på vattennivån var ca 4 cm vilket gjorde att vattnet höll på att rinna över i framkant. Nu har jag sågat upp en skåra i bakgrunden högst upp som en liten säkerhet och sen så ska jag ta upp ytterliggare hål i bakgrunden.
          Jag hade aldrig ens tänkt tanken av att jag kunde få översvämning i akvariet pga av detta......puuhh
          Hade lite tur den här gången även om det var nära

micke
          540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• salo
            Användare
            • April 2002
            • 314

Om man ska vara lite kritisk så tycker jag nog att tillverkaren gott kunde kosta på sig att skicka med instruktioner med olika installationsalternativ beskrivna, och kanske beskriva hur man ser till att det rinner över vid igensatt filter osv. De skulle gärna bjuda på ett insugsgaller också. När jag köpte min BTN Tanganyika fick jag enbart bakgrunden i en stor kartong.

Missförstå mig rätt, jag är supernöjd med produkten i övrigt och anser den prisvärd, annars hade jag inte köpt den. Men att låta kunderna förlita sig på instruktioner på nätet är väl lite naivt kanske.

Eller är det så att köparna antas vara så pass kunniga att det inte behövs?

540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Halloj !

Nu finns det nya bilder uppe på den här länken. Allt är på plats, ska bara borra 2 hål för vattenintag till.

Mvh
              Carl

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Nu är även Zoonen uppdaterad. Tyck gärna till.
                Carl

Kommentar

• PsyM
                  Användare
                  • March 2004
                  • 460

citat:är det för att ni använder extremt finkornigt grus som detta problem kan uppstå?

Vänligen Deathdealer
                  Jepp, jag använder biltemas blästersand.. väldigt finkorning dvs!
                  har man grövre grus så är det säkert inga problem..
                  Min Zoon
                  Mitt 900 liters

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

Nu är även Zoonen uppdaterad. Tyck gärna till.
                    Tycker det ser jäkligt lovande ut! Jag hade gärna delat av ett rum med en fet balja men där lär det bli pallnit... Jag får nöja mig mig med att få bygga in mitt 720 i väggen i källaren, kommer nog att bli bra det också.

Varför inte fler moduler? *nyfiken*

Kommentar

• spec_mats

hur länge behöver silikonet torka efter man limmat fast den?
                      är dom vattentäta? har hört både och, nån sa att de är täta och måste torka i 2 veckor innan man fyller-annars finns risken att de lossnar med sprucket täckglas som följd-andra säger att dom på sikt tar in vatten genom materialet-inte via limfogen

Kommentar

• frasse74
                        Användare
                        • December 2002
                        • 97

citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

hur länge behöver silikonet torka efter man limmat fast den?
                        är dom vattentäta? har hört både och, nån sa att de är täta och måste torka i 2 veckor innan man fyller-annars finns risken att de lossnar med sprucket täckglas som följd-andra säger att dom på sikt tar in vatten genom materialet-inte via limfogen
                        Ett dygn torktid räckte bra för mig.
                        Det är rekkomenderat att borra några små hål i modulerna så lyftkraften minskas.
                        Har limmat dit en modul på senare tid, på botten av akvariet utan att tömma karet först. Använde Innotec undervattenslim.

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Jag använde mig utav Aqvastabils silicone och det torkade jävligt fort och allt sitter som berget. Man får dock kräma på bra med silicon. Tänkte också göra små hål i modulerna för att få ut lite luft.

Ralph: Anledningen till att jag inte skaffade flera moduler var att de helt enkelt stjäl så mkr plats. Mitt kar är bara 55 cm djupt och där ska gå 3+5 C. Foai "Kabogo" copper. Fiskarna är inte fullvuxna riktigt ännu men om ett år kommer de att behöva all sand och sim yta som finns. Nackdelen med att ha för mkt moduler tillsammans med Foai, Ventralis och Nasuta är att de lätt kan skada deras stora ögon på modulkanterna då de simmar iväg fruktansvärt fort över en stor yta.

Mvh
                          Carl

Kommentar

• Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

Ok, då är jag med. Modulerna är jäkligt vassa faktiskt, det är rätt ofta mina rovisar har nåt eller några fjäll hängandes på trekvart pga att de jagar eller blir jagade runt...

Vad gäller hålen i modulerna så borrade jag 3-4 st 4mm hål i varje. Det räcker gott och väl och syns inte alls.

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Calle: Hade det inte varit bättre utan moduler om det föreligger risk för skada?...eller alternativt att använda Pangeas moduler som verkar vara mer "mjuka" i sin rundning på stenmodulerna.

Kommentar

• Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

Tja ! Det ofta när fiskarna blir skrämda som dessa skador uppstår. Det är därför jag valjer att måla glaset i svart.
                                Carl

Kommentar

Arbetssätt...