stora crenicichla 30+

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

citat:Ursprungligen skickat av VF

Har just nu 5st C johanna på ca 7cm dom är otroligt lungna just nu väntar mest på mat)
    Nu menar jag inte att Stora Crenicichlor är lugna och snälla jag har hört talas om Crenicichlor som varit rena mördar maskiner som dödad allt i akvariet.Det gäller att man får bra harmoni iakvariet som Ola verkar ha.
    coolt! Du är den första jag stött på på ca tre år!Mina var vildfångade ockh 20+ från början,o då simmade dom lugnt ihop till att börja med,sen...all hell broke loose!de har gått i tremeters ,tvåmeters me´d stor volym o många gömslen,men det har för det mesta slutat med att dom fått gått själva i ett 200 liters pga hyperaggro.Nu är två ett minne blott pga dödade,Nu så har jag dom i ett kar med avdelare,ett par,brukar prova en gång i månaden att släppa ihop dom,men slutar alltid med att jag måste återgå till avdelarn.

Kommentar

• VF
      Användare
      • October 2003
      • 99

Hoppas det blir ett harmoniskt par av mina)Jag har 4st xingu I på tillväxt också skulle vara kul om man lyckades hålla johanna och xingu I i samma kar.Tänk ett stort kar med 1par xingu,1par johanna och några Cichla det skulle vara nåt.
      VF// Mats

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • August 2002
        • 330

Skitkul vore det!Men dina johanna på 7cm skulle man ju kunna inbilla sig att dom var odlade ,är dom det?Håller nämligen själv på att försöka mig på att bli en av dom första![],För jag har inte sett på något forum i världen,alt tidning att dom lyckats med det i fångenskap....men vad vet jag??Vart köpte du dina??

Kommentar

• VF
          Användare
          • October 2003
          • 99

Jag köpte mina på akvariehobby i Uppsala.Ytterst tveksamt om dom är odlade skulle tro att dom är VF annars borde man ha hört talas om det.
          Jag tror att akvariehobby tog dom från Simontorp.
          VF// Mats

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

All Xingu 1 lär vara vildfångat. Crenicichlor går ju i stim när de är små. Mina 20 ungfiskar är otroligt balla när de rusar runt i akvariet och alla vänder samtidigt som om deras hjärnor var sammankopplade.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • August 2002
              • 330

Ola:du har ju en stor art för dit räknas väl xingu 1?Och 20 st med!Hur gör du när dom växer till?[:p]

VFer du skillnad på dina johanna ang kön i den stl.?Tar dom pellets? mina gör inte det(en av dom som dog gjorde det).

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citat:Ola:du har ju en stor art för dit räknas väl xingu 1?Och 20 st med!Hur gör du när dom växer till?
                Du missförstod mig. Jag har drygt 20 ungdjur av C. menezesi.

Med kommentaren ang. X1 menade jag.

1. De har endast odlats ett par gånger så de kan knappast finnas överskott av odlade djur.
                2. Yngel går i stim så det är säkert lätt att fånga massor i naturen. Fiskarna som säljs i affären är av en storlek som tydligen fortfarande vaktas i naturen!
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• VF
                  Användare
                  • October 2003
                  • 99

Dom äter inte pellets och man ser ingen skillnad.
                  VF// Mats

Kommentar

• Freddan

Kul med Xingo 1 or. Skaffade själv 5st. Från Akvarie hobby i uppsala jag med. Mina är nog ca:1.5 år gamla, tyvär dog en den hoppade över. Dom som är kvar är just nu mycket snälla mot varandra, men det beror nog på att alla är honor. Enligt min uppfattning går dom ihop med tuffare Ca: typ Festae och Citrunellum. Mina är nog ungefär 25cm just nu.

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Festae är från Sydamerika.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Freddan

Jag vet att Festaen är från syd men det går av bara farten att kalla den för Centralare, eftersom jag alltid haft den med centalare."Sorry".

Kommentar

• Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

Hej!
                          Ar lite osaker pa om beteendet gar ihop inom samma grupp??
                          Jag kan sjalvklart bara uttala mig om dem vi har har i Uruguay...men har sett att en del "sma" ar lika agressiva eller lika "snalla" som nagra av dem stora.
                          T.ex;
                          C.lepidota gar utan problem med lika stora eller till och med mindre Gymnogeophagusar, medan C.scottii kan bara ga med betydligt storre fikar.
                          C.punctata ar inget att rekommendera om man vill ha andra fiskar i samma kar.
                          C.missioneira och C.minuano verkar inte ha nagra storre problem....men for bara 3 veckor sedan lyckades vi (med Sven Kullander) fanga en del C.celidochilus och dessa (trots storleken) blir herrar av sitt akvarie pa nolltid, oavsett storleken pa dem andra som finns dar. (antar att C.celidochilus kommer till slut att hamna i samma grupp som dessa).
                          Maste passa pa att saga (kan vara kul for dem som gillar Crenicichlor); det fanns ingen fakta om hur dessa (celidochilus) beteer sig, kakar, parar sig,etc,etc.....det kanns verkligen spanande att nu kunna studera denna arten i fangeskap...utan tvekan den snyggaste Crenicichlan av dem 10 kanda arter vi har har hemma!

Ha det!
                          Felipe
                          Felipe

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • November 2004
                            • 572

Fick en lite chock nyss,det small till i karet,tog en koll o såg en kämpande ancistrushane på 10cm på väg ner igapet på den största crenicichlan,först så tog han den med huvut först samt klippte av stjärt partiet på malen,,tugga tugga,sen så spottade han ut o vände den ...jaha nu dör han tänkte jag...iomed maleländet kommer fastna i strupen pån...men nu efter ett par timmar så ser buken välfylld ut...blev bestört pga malens kraftiga taggar på huvudet....återstår då att se om han kan skita ut resterna....

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

för den med intresse så ser han bokstavigt ut som han svalt en "tagg buske",bukfyllan verkar ligga för långt fram....ja ja får se hur det går...i omed iaktagelsen så funderade jag lite över att dessa två borde ju stöta på varann i naturen också....Det här med vändningen,rovfisk brukar väl svälja med huvut först,men hade den gjort det här så hade taggarna på huvut tagit emot...instinkt? slump? ja vem vet? bara en observation[]

Kommentar

• Esben
                                Användare
                                • October 2003
                                • 78

Hvad siger i til den her? http://www.cichlids.dk/extern/forum/Crenicichla.jpg

Den gik i et 8000 l. akvarium, og jeg ville da være noget ked af at få fingerne for tæt på den.

mvh
                                Esben
                                www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

Kommentar

Arbetssätt...