Tropheus i mindre grupper?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Tropheus i mindre grupper?

I anslutning till Ciklidstämman i våras kom jag att tala med en kille som odlade Tropheus, han pratade om att man framgångsrikt kunde hålla dessa fiskar i mindre grupper, exempelvis 2+8, eller tom 1+5.
    Jag är riktigt sugen på att hålla Tropheus i mitt Tanganyika-kar. Detta innehåller nu 4 st C. pleurospilus "Kigoma" (ungdjur), 15 st C. leptosoma "Utinta fluo", 2+3 O. ventralis "Tembwe" och 2+2 A. calvus "Kapamba".

Min tanke är att hålla en liten grupp med Troffar, ex. "Ikola", eller liknande. Är detta praktiskt genomförbart?

Att ge ett svar som är "Släng ut alla andra och satsa på enbart Troffar" uppfattar inte jag som seriöst!

Tacksam för svar!
    // Magnus Arvidsson
  • Juanito
    Användare
    • May 2002
    • 180

Mina tropheus morii moliro kommer ursprugligen från en grupp på hela två individer. Personen som lyckades med bedriften fick ioförsig sära på dem ibland. Men gruppen är nu på hela 29 fiskar, och en ny hane från en annan som inte kunde behålla sin ansåg att den var för vild. Så det är möjligt men det är inte lätt. Jag har misslyckats med black pemba på 18 firrar.
    juanito

Kommentar

• peter
      Användare
      • August 2002
      • 161

det kan gå men i de flesta fall går det åt h---te.jag rekomender det inte peter

Kommentar

• Emil Martinsson
        Användare
        • November 2003
        • 167

Jag har 10 troffar, tror det är 3+7. Det har funkar jättebra. Dom går i ett 540 liters kar. De två största hanarna slåss ibland (som de ska göra) men det är aldrig allvarligt. Så visst går det, men självklart är det riskfyllt.
        Emil
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

Jag skulle inte tveka på att försöka med 5-6 stycken i ett stort kar typ 540 eller större och med mycket sten. I ett mindre kar skulle jag nog vilja ha en större grupp och faktiskt färre gömställen.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

Glömde skriva att karet är ett 450 (150x50x60) (60 högt). Detta låter ju riktigt intressant faktiskt. Jag har fått för mig att T. sp "black"-varianterna är lugnare än tex dubbar, men det kanske jag har fått om bakfoten!
            Ett problem som jag redan insett är foderfrågan, jag matar idag med räkmix som innehåller 1/3 fisk, 1/3 räkor och 1/3 ärtor, samt lite musslor, detta delvis pga mitt andra stora kar som innehåller Haplisar, samt att jag föder upp lite yngel, och vill ha lite snabbare tillväxt på dessa. Men det finns ju inget som hindrar att jag byter recept på mixen till en mer klassisk blandning på 2/3 grönsaker, och bara räkor.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha enbart Troffar någon gång, men jag är aldeles för förtjust i de innevånare jag har i karet idag!

Kan det möjligen bli så att Troffarna tar ut sin aggression på andra fiskar i karet, om det finns sådana? Der som någon gång haft calvus vet ju att de är riktigt duktiga på att hantera detta .
            Vi får väl se vad som händer! Jag vill gärna ha fler synpunkter i ärendet!
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Emil Martinsson
              Användare
              • November 2003
              • 167

Jag tror inte troffar avreagerar sig på andra arter. Jag har aldrig sett en troffe vara agressiv mot något annat än troffar. Jag har inte gjort någon stor "studie" och grundar min åsikt på ett fåtal grupper men jag har ändå av någon anledning fått den uppfattningen.
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Jag tror inte att det framgångsrikt går att hålla en grupp på 1+5. Däremot tror jag det går att få dom till att överleva med mycket tur och lite skicklighet. Kanske dom även kommer att leka. (Att framgångsrikt hålla tropheus är för mig att hålla dom så att dom iaf till viss del kan ha sitt naturliga beteende även i akvariet. Och inte ständigt bli trakasserade av den dominante hanen eller för den delen någon dominant hona.)

Tråkighetsfaktorn blir nog också rätt s t o r i en sån grupp. Troligen bli de flesta i gruppen tvingade att stå vid framrutan hela tiden och gud nåde om dom rör sig från sin lilla dm3

Däremot tror jag att man med lite tur framgångsrikt kan hålla ett par tropheus....
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• thomas1wallen
                  Användare
                  • October 2004
                  • 121

Hej!
                  Tycker att du skall våga prova!
                  Själv har jag en grupp på 7 vuxna och c:a12 yngel av vad jag tror ganska säkert är Tropheus sp. black "bemba"("orange-moori") och det funkar utmärkt.
                  Startade med 3 st. och två blev ihjälslagna (men troligen av mina princessan av Zambia, när jag gjorde mig av med dem så funkar det...)däremot överlevde 3 yngel (nu vuxna!!!!) och sedan köpte jag till 3 vuxna till=7 vuxna djur.Under tiden (och därefter) så har jag fått yngel till och från utan några problem.
                  Detta är dessutom i ett aldeles för litet akvarium -endast 144 liter....typ hälften så långt som det borde vara enligt rekommendationerna, men vad gör man när frun säger stopp och tropheusfebern brinner i kroppen...
                  Som kompensation för detta är c:a en tredjedel av volymen ett "stenröse" uppbyggt av kolsten, massor av keramikrör och växter (Annubias och kolplantor/Javaormbunke).
                  I akvariet går dessutom 5 vuxna Julidochromis marlieri + 30-talet yngel av dessa.

Ett tips jag läste någonstans är att mata Tropheusar med förvälld spenat.(färdig fryst i bitar från affär, tex. Findus!!!) När jag gjorde det så fick jag yngel regelbundet, men nu när jag matar med spirulinaspäckade Hikari-kulor så händer det inte mycket. Det blir nog att börja med spenaten igen.....

Som den uppmärksamme läsaren säkert redan sett så har jag på tok för mycket fisk i mitt akvarium, men bara lugn en rensning är på gång!
                  Intresserade kan ju höra av sig...

Kommentar

• Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

citat:Jag är riktigt sugen på att hålla Tropheus i mitt Tanganyika-kar.
                    Jaha Bilbo, då är du snart i troffeträsket då

citatom den uppmärksamme läsaren säkert redan sett så har jag på tok för mycket fisk i mitt akvarium, men bara lugn en rensning är på gång!
                    Varför då, det funkar ju...
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Jonne
                      Användare
                      • April 2003
                      • 120

Jag hade själv 7 st Caramba i ett kar som var 110*45*40=198 liter. Det funkade utmärkt. Då hade jag 4 st hanar & 3 st honor, & dom bara lekte hela tiden. Tyckte nästan lite synd om honorna. En taga så hade jag ca 200 yngel från 1-5 cm av gruppen. Saknar faktiskt den gruppen.
                      www.discusklubben.se

Kommentar

• peter
                        Användare
                        • August 2002
                        • 161

du ser alla har olika svar hur många som fungerar.
                        i vilket fall som helst tycker jag att du skall tänka dig för
                        minst 2 gånger innan du släpper i tropheusar till din tanganyika
                        fiskar som jag tycker är en bra sammansättning.
                        jag tycker inte troffar passar in även fast de kommer från samma sjö
                        de har helt annat betende som inte passar varandra.peter

Kommentar

• Bilbo
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 1159

Det kan ligga något i det du säger Peter!
                          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

Det som peter säger om hurvida de passar in kan jag inte alls förstå. Det är just för att de har så olika beteende som det går bra att blanda Troffar med andra Tanganyikor enligt mig. Det fyller ut karet på ett snyggt och intressant sätt.

Om det är något som är värt att tänka över så är det antalet troffar, inte kombinationen. Men det är förstås en smaksak.

Ventralisen är kanske den mest olämpliga i situationen och calvusen tar ju dina yngel (om du nu vill ha yngel kvar)men annars ser jag inga hinder. Troffarna som tillsätts ska ju helst ha gått ett tag på tyngre mat ifall du inte vill svälta de övriga.

Jag håller för övrigt med om att din nuvarande uppsättning låter riktigt fin och i sig behöver den inget för att kännas komplett.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

Kommentar

• spec_mats

jag har provat att ha tropheus med mbunas-biotopvidrigt!?, det var 20 tropheus "ikola" med melabochromis auratus och pseudotropheus ornatus och det fungerade utmärkt, mbunas dominerade på ett "trevligt" sätt och det var faktiskt bra balans

Kommentar

Arbetssätt...