Vilka växter äter en panaque?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

Vilka växter äter en panaque?

Jag undrar vilka växter jag kan ha med min panague? Hade tänkt mig vindelöv eller likande samt valisineria...kan det fungera?
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1836

citat:vilka växter äter min panaque?
    Med tanke på rubriken skulle jag nog säga att de flesta växter låter din panaque vara ifred. Jag tror inte att det finns några undervattensväxter som är köttätande.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

Plastväxter funkar.

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Min panaque har veterligen aldrig tuggat på en växt!
        Men tuggar bokpinnar, kork å rötter som den värsta flistuggen!
        Anders L

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
          Med tanke på rubriken skulle jag nog säga att de flesta växter låter din panaque vara ifred. Jag tror inte att det finns några undervattensväxter som är köttätande.
          Jodå, det finns köttätande undervattensväxter. De har blåsor som kan fånga in små vatteninsekter. Kommer inte ihåg vad de heter just nu bara...
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Ultricularia var det de hette... jag citerar:

"However, in aquatic species such as Utricularia vulgaris, the bladders are large (up to 10 mm long) and feed on larger prey such as Daphnia and even small fish."

Källa: http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Utricularia
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

U. vulgaris = vattenbläddra. Jag ser den rätt ofta i små vattendrag här i stockholmstrakten. Påminner om hornsärv.
              Släktingar till den finns - för att hålla sig lite till ämnet - bl.a. i Amazonas.

Panaquer är annars trä-ätare. I naturen lever de ofta i/på "timmerbrötar" i strömmande vatten. De vill nog ha mer tuggmotstånd än vad de flesta vattenväxter ger.

Kommentar

• Mård
                Användare
                • February 2004
                • 285

Hehe...inser min miss i ämnes namnet[]. Min panaque bor vid en av rötterna i karet. Ingen jagar bort honom där ifrån. Jag hoppas att ni har rätt i att det ska funka med växter, skall piffa upp malawi karet med lite grönt tänkte jag.
                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

När jag ändå är igång....hur är det med golden nugget, gibbiceps och växter? Jag hoppas att dom också låter dom vara i fred?

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Mård

När jag ändå är igång....hur är det med golden nugget, gibbiceps och växter? Jag hoppas att dom också låter dom vara i fred?
                    Mina rör dom inte i alla fall, åtminstånde inte de robusta växter jag har/haft(valsneria, gallerblad, anubis, crinium, svärdsplanta, hornsärv m.m.)
                    Anders L

Kommentar

Arbetssätt...