ncs hur nordiskt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

ncs hur nordiskt?

Tjena
    Undrar bara hur nordiskt är egentligen ncs? verkat va väldigt svenskt,eller?Är det typ 90% svenskar o resten norrmän danskar finnar,eller hur ligger det till?(nyfiken).
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

givetvis en följd fråga(,finns det finska ,norska,danska,filialer på nätet?Och trycks tidningen på fler språk?.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Jag har inte exakta siffror framför mig men ditt antagande angående fördelningen stämmer ganaka bra. Ciklidbladet trycks bara i en version men det förekommer även artiklar på norska och danska ibland. Dansk Cichlide Sellskab har dessutom Ciklidbladet som medlemstidning.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

För drygt en månad sedan så bodde ca. 89% av medlemmarna i Sverige, ca. 5 % i Danmark (inkl. DCS-medlemmarna), ca. 4% i Norge, ca. 1% i Finland och ca. 1% utanför Norden.

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Slutsatsen av de siffror som kjell räknar upp borde bli att det finns en stor potential för att öka NCS medlemsantal i våra nordiska grannländer.

Naturligtvis kan man inte översätta tidningen till de olika språken men man borde med ganska lite ansträngning kunna få akvarister i de andra nordiska länderna att känna sig mer välkomna i NCS. Även om vi alla kan läsa de olika nordiska språken hjälpligt (finska undantaget, åtminstone för min egen del) så tror jag att akvarister från grannländerna uppfattar NCS som i första hand en svensk förening för svenska akvarister.

Tex: Informationsmaterial om föreningen på de olika språken, åtminstone här på Ciklid.se. Placera danska, norska och finska flaggor på förstasidan och om man klickar på dem kommer denna text upp på respektive språk.

En kontaktperson för varje minoritetsland, helst med en plats i styrelsen. Denna skulle också kunna ha en roll som medredaktör för ciklidbladet med särskilt ansvar för artiklar och annat från detta land. Denna person skulle också kunna ansvara för Kalendern (på ciklid.ses förstasida) för sitt land. Kalendern innehåller idag i princip bara svenska evenemang.

Bara några funderingar...

Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:En kontaktperson för varje minoritetsland, helst med en plats i styrelsen
            Tidigare fanns det kontaktpersoner för de olika länderna, men av olika skäl så fungerade det aldrig.
            Att en norrman, dansk och finne skulle sitta i styrelsen skulle bli vädigt dyrt.
            Ett stort problem är också ekonomin - de medlemmar vi idag har utanför Sverige går idag i stort sett jämnt upp eftersom portot till dessa länder är så oerhört mycket högre. Så NCS ekonomi skulle faktiskt inte heller bli bättre av att vi får fler medlemmar utanför Sverige - detta trots att deras medlemsavgift idag är betydligt högre än svenskarnas.

citat:Kalendern innehåller idag i princip bara svenska evenemang.
            Kalendern innehåller de evenemang som vi får mail om, samt stora evenemang som jag känner till.

Kommentar

Arbetssätt...