Akvarie kontra Försäkringsbolag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

Micke:
    Med drulleförsäkring skulle jag, enligt trygghansa, få ersättning för båda akvarie och fisk, om akvariet skulle läcka. Hoppas att det samma gäller för Folksam.

Lider med dig

www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Mkt tråkigt det som har hänt Micke. Hoppas det går bra med försäkring osv. Lider också med dig.

Mvh
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Hoffa
        Användare
        • November 2002
        • 406

Kan ju berätta att jag hade ett 1125 ink benställning som jag köpt beg,det sprack 2 dagar efter jag fyllt det,kommer ner och några få fiskar ligger och hoppar.Ringer försäkringsbolaget(Trygg-Hansa)och pratar med en kille om mitt problem och han frågar hur och varför det kunde hända och jag sa som det va att jag tror att den alubänken som var avsedd hade gett vika och på så vis har botten knäckt sig.Jag tog en massa bilder på mitt kar med digitalkameran och skicka till han,han sa att det vore bra om jag kunde ta en massa bilder för då slapp dom skicka en kille/tjej för att se samm sak.Så fråga han om jag tänkt köpa ett nytt kar om jag fick ut pengar eller ej,men jag sa att Trygg-Hansa får gärna fixa mig ett nytt kar bara det är ett 1125 nytt eller beg spelar ingen roll sa jag bara det är fint och helt,han sa att han skulle höra med en butik och återkomma,han ringde dagen där på och sa att om jag köper ett nytt kar då ersätter dom mig för vad det kosta alltså 11000 kr enligt butiken + Att jag hade fotat all fisk som dött och fick ersättning för dom med,så det hela med Akvariet,benställning och fisk så fick jag ut ca 16000 kr.
        Jimmy

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Det var bra gjort av Trygg Hansa, Hoffa. Man får ju bara hoppas att TroffeMicke har samma goda service att vänta...

Annars får man nog "se om sitt hus" när det gäller försäkringar.

Kommentar

• Mattias Olsson
            Användare
            • September 2003
            • 328

Får man fråga vad du gav för karet som sprack? Låter som du gick plus rent ekonomiskt?! Fast 1125 liter på golvet är ju inte sådär väldans kul...jag antar att föräkringen stog för vattenskadorna också!?

Kommentar

• mikro
              Användare
              • November 2002
              • 666

Trist att höra om olyckan : (

Jag kan ju bidra med lite försäkringsstatistik. Hade lite otur med akvariet i vardagsrummet. Det tömdes på 300 liter vatten som rann ner på golvet, ner genom parketten och la sig mellan våningarna i huset!

Trygghansa var väldigt trevliga och sa till och med till min bostadsrättsförening att det var deras sak att bekosta avfuktningen av huset. Tydligen så går sånt alltid på husets försäkring. All akvarieutrustning och fiskar klarade sig, men de sa att det inte hade varit några problem att få ut det på försäkringen samt eventuella möbler som blivit fuktskadade.

Så numera vet jag att det löser sig ganska smärtfritt om det läcker, men jag skulle nog inte gärna vara med om det igen : )
              /Mikael

Kommentar

• roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

Jäkligt surt Micke!

Hoppas verkligen du får rätsida på detta genom försäkringsbolaget. Sist jag kollade med Folksam så ersatte de INTE fiskarna bara de skador som läckaget åstadkommit. Kan vara min sunkförsäkring men jag ska dubbelkolla detta.

Utdrag från Folksam:

* läckage från akvarium
                Vi ersätter inte skada på det föremål som läckt eller den vätska som runnit ut.
                Kan nog vridas och vändas till vad som helst.

Trygg Hansas Hem och Villa verkar bättre när det gäller detta.
                De har inte den klausul som Folksam har att de INTE ersätter prylen som läckt.

Säger som Tric, dags att kolla över försäkringarna.
                MVH

/ Richard
                http://www.ornemark.com

Kommentar

• fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

Känns i magen när man läser om vad TroffeMicke och ni andra varit med om. Hoppas det ordnar sig till det allra bästa för dig också, Micke. (Jag känner mig inte som jag ser ut på bilden till vänster, men man kan väl inte välja avatarbild per inlägg så vitt jag vet)

Själv är jag fortfarande lite nervös för att karet plötsligt ska smälla, men det släpper lite efter hand. Nu har jag haft karet vattenfyllt i säkert tio dagar, och inget läckage än(!). Jag har i alla fall TryggHansa med alla superplusdrulleförsäkringar som finns, och det känns ju tryggt att höra att andra har goda erfarenheter av dem i skarpa situationer. Vad de säger är ju värt föga om de inte är samarbetsvilliga när det verkligen händer något.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• TroffeMicke
                    Användare
                    • February 2004
                    • 412

Talade med en jättetrevlig tjej på Folksam sakskadeavdelning i dag.
                    Som tur är har jag en Tilläggsförsäkring (sk. Drulleförsäkring) som täcker in fiskar,karet,växter,pumpar mm.

Tänk på detta gott folk,försäkren eder till tänderna....

En lite gladare Tanganyika innehavare.

Vänligen Micke.
                    Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• zeke66
                      Användare
                      • May 2006
                      • 106

Ursprungligen postat av Tony
                      Jag tog med alla extra-drulle-plus som fanns till vår hemförsäkring hos folksam. Enligt vad de sa då ersätter de även fisk vid ev. läcka vilket borde vara en självklarhet. Ett akvarium kan ju i vissa fall vara billigt jämfört med fisken i akvariet.
                      Stämmer inte var i kontakt med folksam i dag dom täcker bara burken...Konstigt med så många olika bud???
                      450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

Arbetssätt...