Såg två senast i oktober :-)
Fiskarna vi inte får tag på?
Kollaps
X
-
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
För att hålla sig mera till ämnet... Jag har precis fått tag i en av mina drömfiskar. Det är visserligen en art jag haft en gång tidigare, och en art endast en riktigt insnöad fisknörd kan älska, men jag tycker den är så himla cool: Danionella sp. "Green Fluorescent", från Brahmaputra, Assam. Jag är fortfarande helt häpen över att ett sånt djur hittar till sverige över huvud taget, än mer två gånger!
Kanske skall förklara... Danionella sp. "Green Fluorescent" är cirka 15 mm lång, genomskinlig, och mycket smal. Tänk genomskinligt, svårt undernärt, två-veckors guppy-yngel, så är du nära. Jag har sju i ett 30-liters, och akvariet ser helt tomt ut.
Men för mig helt klart en drömfisk.Senast redigerad av Mike_Noren; 18 November 2007, 22:30.Kommentar
-
"Psittacus tinnitus" kan tolkas som "Papegoj-öronsus"... Min röda lori, ett ofattbart vackert och högljutt djur, försökte ge mig det massor av gånger. Vid ett tillfälle, när jag varit dum nog att böja mig fram vid buren, var jag döv på ena örat i 20 minuter. Jag hörde aldrig ens skriket, det blev bara tyst i örat.Kommentar
-
-
Mike, grattis till drömfirrarna!! I size låter det som en art i min smak, har precis fått fatt i P. annulatus som ju inte heller blir särdeles stor (fast de verkar vara dubbelt så stora som Danionellorna...). Letar fortfarande efter Ladigesia - någon som sett den på sistone? Även större lyktögon är av intresse, P. aberrans och liknande.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Danionella är ju med på tio-i-topp listan över världens minsta fiskar.
Eller snarare nio-i-topp, nu när #1, Paedocypris progenetica, blivit utrotad.
Letar fortfarande efter Ladigesia - någon som sett den på sistone? Även större lyktögon är av intresse, P. aberrans och liknande.Kommentar
-
Jag letar efter Geophagus grammapareius och G taeniopareius någon som vet var man kan få fatt på dessa.Mvh/
leif bKommentar
-
MVH
KristoferKommentar
-
Kommentar
-
Hilsen,
-
Mike, grattis till drömfirrarna!! I size låter det som en art i min smak, har precis fått fatt i P. annulatus som ju inte heller blir särdeles stor (fast de verkar vara dubbelt så stora som Danionellorna...). Letar fortfarande efter Ladigesia - någon som sett den på sistone? Även större lyktögon är av intresse, P. aberrans och liknande.
Hilsen,
P
Ladigesia finns hos Rolles Akvariecenter i Luleå. Var in där igår och
Rolle berättade att dessa var en av hans favoriter. Så en liten Norrbottenstur
så fixar du dessaKommentar
-
Hilsen,
Kommentar