Fiskarna vi inte får tag på?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

Såg två senast i oktober :-)
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

Gabbi "Psittacus tinnitus" är ju svår att få tag på!!!

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Ursprungligen postat av Leopoldi
        Gabbi "Psittacus tinnitus" är ju svår att få tag på!!!
        Tvärtom, det är jäkligt enkelt. Svårt att undvika tillochmed.

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Tvärtom, det är jäkligt enkelt. Svårt att undvika tillochmed.
          Beror nog på vilka butiker du jämnför med, de butiker som importerar själv är det nog lättare att få tag på dessa än de som tar in från grossisterna här i Sverige.

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Ursprungligen postat av Lutt
            Beror nog på vilka butiker du jämnför med, de butiker som importerar själv är det nog lättare att få tag på dessa än de som tar in från grossisterna här i Sverige.
            "Psittacus tinnitus" kan tolkas som "Papegoj-öronsus"... Min röda lori, ett ofattbart vackert och högljutt djur, försökte ge mig det massor av gånger. Vid ett tillfälle, när jag varit dum nog att böja mig fram vid buren, var jag döv på ena örat i 20 minuter. Jag hörde aldrig ens skriket, det blev bara tyst i örat.

För att hålla sig mera till ämnet... Jag har precis fått tag i en av mina drömfiskar. Det är visserligen en art jag haft en gång tidigare, och en art endast en riktigt insnöad fisknörd kan älska, men jag tycker den är så himla cool: Danionella sp. "Green Fluorescent", från Brahmaputra, Assam. Jag är fortfarande helt häpen över att ett sånt djur hittar till sverige över huvud taget, än mer två gånger!

Kanske skall förklara... Danionella sp. "Green Fluorescent" är cirka 15 mm lång, genomskinlig, och mycket smal. Tänk genomskinligt, svårt undernärt, två-veckors guppy-yngel, så är du nära. Jag har sju i ett 30-liters, och akvariet ser helt tomt ut.

Men för mig helt klart en drömfisk.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 18 November 2007, 22:30.

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

"Psittacus tinnitus" kan tolkas som "Papegoj-öronsus"... Min röda lori, ett ofattbart vackert och högljutt djur, försökte ge mig det massor av gånger. Vid ett tillfälle, när jag varit dum nog att böja mig fram vid buren, var jag döv på ena örat i 20 minuter. Jag hörde aldrig ens skriket, det blev bara tyst i örat.
              Är jag full eller dum eller båda två, läste lite väl fort för jag trodde ni menade H. psittacus

Kommentar

• Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

Haha.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Mike, grattis till drömfirrarna!! I size låter det som en art i min smak, har precis fått fatt i P. annulatus som ju inte heller blir särdeles stor (fast de verkar vara dubbelt så stora som Danionellorna...). Letar fortfarande efter Ladigesia - någon som sett den på sistone? Även större lyktögon är av intresse, P. aberrans och liknande.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Mike, grattis till drömfirrarna!! I size låter det som en art i min smak, har precis fått fatt i P. annulatus som ju inte heller blir särdeles stor (fast de verkar vara dubbelt så stora som Danionellorna...).
                    Fast det är inget att skämmas för!
                    Danionella är ju med på tio-i-topp listan över världens minsta fiskar.

Eller snarare nio-i-topp, nu när #1, Paedocypris progenetica, blivit utrotad.

Letar fortfarande efter Ladigesia - någon som sett den på sistone? Även större lyktögon är av intresse, P. aberrans och liknande.
                    Har inte sett Ladigesia på ett år eller så. Vansinnigt vacker liten fisk; får du tag på den så se till att fota den, det verkar inte finnas några foton på nätet som gör den rättvisa.

Kommentar

• leifbnilsson
                      Användare
                      • December 2002
                      • 17

Jag letar efter Geophagus grammapareius och G taeniopareius någon som vet var man kan få fatt på dessa.
                      Mvh/
                      leif b

Kommentar

• Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

Ursprungligen postat av leifbnilsson
                        Jag letar efter Geophagus grammapareius och G taeniopareius någon som vet var man kan få fatt på dessa.
                        Grammapareius vet jag inte men Taeniopareius fanns/finns på Zoomässan iaf enligt deras utsago när ja pratade med dem för ngn månad sedan.

MVH

Kristofer
                        MVH

Kristofer

Kommentar

• tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

Ursprungligen postat av leifbnilsson
                          Hört med Lasse på Sanby?

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Har inte sett Ladigesia på ett år eller så. Vansinnigt vacker liten fisk; får du tag på den så se till att fota den, det verkar inte finnas några foton på nätet som gör den rättvisa.
                            Jag har ju haft den innan så jag vet att den är rackarns grann; dessutom i beteende en verklig prydnad för vilket välskött sällskapskar som helst. Trist nog dog alla mina i senaste flytten, de trivs inte med att ändra miljö. Lovar att fota det bästa som går med min kassa kamera om jag får fatt i den. Fast odlingsförsök går före - den är inte längre lätt att få fatt i.

Hilsen,

P

Kommentar

• HåkanM
                              NCS Medlem

• November 2005
                              • 1296

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Mike, grattis till drömfirrarna!! I size låter det som en art i min smak, har precis fått fatt i P. annulatus som ju inte heller blir särdeles stor (fast de verkar vara dubbelt så stora som Danionellorna...). Letar fortfarande efter Ladigesia - någon som sett den på sistone? Även större lyktögon är av intresse, P. aberrans och liknande.

Hilsen,

P
                              Hej Patrik

Ladigesia finns hos Rolles Akvariecenter i Luleå. Var in där igår och
                              Rolle berättade att dessa var en av hans favoriter. Så en liten Norrbottenstur
                              så fixar du dessa

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av HåkanM
                                Hej Patrik

Ladigesia finns hos Rolles Akvariecenter i Luleå. Var in där igår och
                                Rolle berättade att dessa var en av hans favoriter. Så en liten Norrbottenstur
                                så fixar du dessa
                                Man tackar för tipset, men en tur till Norrbotten blir för min del ca 150 mil... ska lägga in en beställning i favvobutiken tror jag, får se om de finns med i listorna framöver.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...