malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Jocker, nu får du väl ge dig iallafall. Du påvisar så mycket fördomar så det är inte sant...[:0]

Hur kan du veta allt detta "trökiga" om Malawi när du aldrig haft någon Malawi? Nej du går nog endast på vad du läst i andra trådar där vissa CA-entusiaster uttryckt sig nedlåtande emot Malawiciklider.

Jag fattar inte heller, om jag ska vara ärlig, varför du startar en tråd med att gå ut negativt mot Malawi som du sedan säger dig kunna skaffa...och sedan inte...mycket snurr va?

Kommentar

• malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

Hej Jocker du måste vara världens bästa akvarist då ingen fisk har dött för dig
      /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

citat:som du tex, värkar inte vara så förtjust i tanganyikor, o andra sidan tycker jag alla malawi älskare e lite knepiga, malawi eller ingen fisk alls?.... kan juh försöka lämmna malawin o testa på tanganiyka nån gång o se hur fiskarna skiljer sig åt...
        Jag har/har haft Tanganyika,malawi,amerikans ciklider och sällskap,
        Och alla var intressant på sitt sätt,jag ogillar inte tanganyika,det är bara det att jag föredrar malawi före dom,

Vadå malawi eller ingen fisk alls?..Menar du att dom som har malawi inte kan ha några andra fiskar?...Isf så har du fattat fel även där..

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Ang. Malawi och tanganyika ,någon nämnde tidigare i tråden att golden skulle vara ganska tråkig men där håller jag inte med.

Jag har 16 stycken golden i ett 375 liter tillsammans med 2 grupper aulonocara. Dessa 16 golden visar upp liknande beteende som en tropheus-grupp, hannen jagar som en tok när det är lek, där vart en hackkyckling innan, hannarna visar upp sig och den store jagar de icke dominanta bakom pumpen ibland. Deras gruppbeteende visas mycket mer ju större grupp man har. Där är en dominant hanne, de mindre hannarna kämpar mot varandra om vem sm skall vara högre upp på rankingen och honorna håller sog passiva tills det är dags för lek.

Jag har även haft några grupper tropheus och enda skillnaden jag varit med om är att Tropheus dödar varandra, golden gör det inte. Sen har tropheus dock en fördel, deras trubbiga nos är helt underbar . Dock har tropheus en nackdel också, alla visar inte upp samma vkackra färg hela tiden, fördel för Golden.

Så säg inte att malawi är ointressant om du inte har haft dem, eller om du möjligtvis haft malawi och tropheus, men inte gett dem lika villkor.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• jocker
            Användare
            • September 2004
            • 87

oka, lite snurrig tråd... men jag tycker fortfarande att malawi är trökigare än tanganyiker..om jag ska odla malawi så e det för dom säljer bättre en tanganyikor.. o i tisdags så var jag tvungen att avliva en firre. *snyft.. zebra cikliderna som jag hade i samma kar lekte rätt tufft...
            fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • August 2002
              • 330

Hupp!

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Stefan: Jag gillar i stort sett alla ciklidarter vart de än må komma ifrån...så för mig behöver du verkligen inte huka dig. (av någon anledning togs Deathdealers inlägg bort? - Stefan??!?!?)
                Jag kan förstå en del av den kritik som riktats emot just Tropheus-gruppen i olika trådar då det ibland kan vara en problematisk art. Arten är dock så intressant för mig att jag valt att prioritera just den...hade jag haft fler akvarium så hade jag säkerligen haft även Malawi. SA och CA ciklider har sin tjusning också och jag har haft SA förr. Däremot så skulle jag personligen inte tillägna ett akvarium åt så få fiskar som det t ex ibland krävs för att CA skall trivas (eller överleva).

Jag ser ingen som helst anledning att klanka ned på CA-ägare pga att jag själv inte skulle hålla ciklider från den delen av världen (mycket pga brist på akvarieyta och kunskap). De som har CA känner säkerligen samma passion för sin hobby som jag gör så det är faktiskt det enda som betyder något. Och vad vore hobbyn om alla hade likadana fiskar i sina akvarium??

Kommentar

• jocker
                  Användare
                  • September 2004
                  • 87

=]
                  fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Tricella; jag tog bort mitt inlägg för jag tyckte att trådens start var så extremt dumt formulerad och att börja tala om vilka fiskar som är bättre eller sämmre än andra....är ett bottennapp utan dess like. Men självklart är man berättigad att skriva vad man tycker!

Jag ser något i all sorts fisk om jag ska vara ärlig, att sedan våra Malawi, Tang- eller sydamerikanska (eller vad det ny kan vara) ÄR aktivare och väldigt påhittiga gör mitt intresse mer intressant!

Nä, att slänga ur sig nåt så dumt är bara fånigt, MEN att fortsätta försvara eländet man skrev, vad det är får man väl avgöra själv, och kommer man inte till en slutsats (som jag, som tog bort mitt inlägg), är det väl mest synd om sig själv!

Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Mcoist
                      Användare
                      • October 2003
                      • 154

Kan säga att mina favoriter är malawi+Frontosor och jag har både malawi och tanganyika ciklider i mina burkar och haft ganska många olika sorters tanganyika också har dessutom haft vanliga sällskapsfiskar i många år så nog är vi inte malawi eller inget alls.

Vill man ha ett vackert kar med mycket rörelse så är malawi bäst.

tanganyika är väll kanske roligare att se om det är fiskars betende man är ute efter.
                      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

• jocker
                        Användare
                        • September 2004
                        • 87

ja, men tråden är intresant i alla fall, jag står för vad jag tycker.. men men, all fisk é väll intresant men vissa är mer intresanta än vissa.. eller det beror juh på vilken sort man e mest intreserad av...
                        fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

jocker; så ska det låte!!! :-)

Vänligen Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• jocker
                            Användare
                            • September 2004
                            • 87

jo, så, kan någon ge några malawi tipps då?...
                            fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

jocker; kika på Pseudotropheus socolofi!
                              Har dom själv, dels är dom grymmt vackra och dom är det bra fart på!
                              Den tredje tuggande honan på 1 månad. Dom kan vara lite tuffa mot sina honor så jag har ett bestånd av 7 firrar för att dom inte ska ta för mycket stryk.

Vänligen Deathdealer

Ps. finns mååånga andra roliga, men denna är MIN rek.!

Kommentar

• jocker
                                Användare
                                • September 2004
                                • 87

jo, ska ta o göra det, kaan man ha tanga med dom??
                                fiskpinnar smakar skit

Kommentar

Arbetssätt...