Hur bygga ljusramp?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

Deathdealer ! En anledning till att man vill bygga själv, är ju att det ger en hel del för självkänslan. (iaf min) Att köpa färdigt eller beställa av en snickare/plåtslagare är inte lika roligt tycker jag...

Hur mycket fick du ge för din måttbeställda ramp förresten ? Har du ngn bild ?

Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

Jag har proffs på armlängs avstånd - bl a en vän som har jobbat med el och maskiner i 20 år, är utbildad sjöingenjör och är behörig att arbeta med el både på fartyg och i industrin.

Sedan är det klart att jag även får en kick av att lyckas genomföra ett byggprojekt. Karet, bänken och bakgrunden är jag ju nu helt oskyldig till, så det vore kul att i alla fall ha byggt rampen själv.

Trots detta är även jag nyfiken på vad du fick ge för rampen...
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Jag tycker Deathdealer borde ha en flashig hemsida me bilder på kar å allt!
        Du verkar ju annars vara värsta marknads/reklam/IT snubben ju!
        Jag e i alla fall nyfiken!

ps jag menar inte din sida med bondagebrudar å sånt
        Anders L

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • July 2004
          • 428

citat:Ursprungligen skickat av anli

ps jag menar inte din sida med bondagebrudar å sånt

Kommentar

• Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

Jag håller med Anli ! Mr.Deefdealer verkar vara en "inovativ/konstruktiv snubbe, även underhållande! Mr. Death ,jag
            har bara varit i Borås en gång. Och då hann jag tyvärr inte strosa runt i staden(Elvsborg-DIF) -
            Men varför inte åka och hälsa på dej ? Jag tycker att det vore jätte kul, Mr. Death har du möjlighet att husera några (akvarist)08-en helg ? Mr. Fisken

Kommentar

• Bjarne Sætrang
              Användare
              • October 2003
              • 167

Fredrik: Kanskje du kan få noen ideer her: http://www.akvarieforum.no/text.cfm?id=1421

Mvh Bjarne
              www.aquadigital.net

Kommentar

• jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

Tack Bjarne ! Mycket bra sida !

Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• oveb
                  Användare
                  • July 2004
                  • 125

Så här tycker jag !

Tokbekvämt att bara skicka ner handen i karet när man behöver.

Jag har hängt dem i en hylla som bultats i väggen mest för att mitt tak suger. Märkte dock senare att det är helt kanon att kunna lägga armaturerna där när man vill ha ÄNNU mer utrymme att röja runt !

Min blog

Kommentar

• Fredrik H.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1884

Får man inte ljuset i önonen när man sitter i en soffa?
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

Kommentar

• fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

Bjarne: Kanonbra sida! Bra bilder, snygg ramp som ändå är lätt att bygga. Jag tror jag kan använda delar av den tekniken. Ska räkna på vad saker kommer väga och så först.

oveb: Föredömligt enkelt! Något av det viktigaste för mig är dock att belysningen inte alls ska blända när man sitter ner. Överkanten på mitt kar är väl ca 170cm över golvet, så armaturer som hänger över, med mekarplats emellan, skulle hamna strax under taket. Det blir väl liksom lyse till hela rummet då?

Han som sålde karet hade haft takhängda armaturer en skaplig bit över karet, och sedan en träpersienn hängandes ner från taket. Lagom nedfälld dolde persiennen hela belysningen samt vattenytan. Fällde man upp persiennen hade man genast full access att meka i karet. Personligen vill jag inte ha någon persienn lika bred som karet och lite till - karet dominerar redan rummet rejält, och lägger man till persiennen också blir det nog för mycket för min smak.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

Har tagit några foton och skrivit några rader om min belysningsramp. Den som är intresserad kan läsa mer här: http://och.nu/hasse/akva600bel.shtml

Jag har tydligen tvärtemot många andra, eftersträvat att få så lite ljusläckage som möjligt från belysningsrampen. Ljuset vill jag ha inuti akvariet. Läs mer på länken ovan. Fråga gärna om något är oklart, här eller via mail.

/Hasse

Kommentar

• Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

citat:Har tagit några foton och skrivit några rader om min belysningsramp.
                          En av dom få hemmabyggen jag sett som inte är stor, ful och klumpig!
                          Snyggt!
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson&#39;

Kommentar

• oveb
                            Användare
                            • July 2004
                            • 125

citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

Får man inte ljuset i önonen när man sitter i en soffa?
                            Visst det får man !! Det här är inget för vardagrum. Rena ljusterapin faktiskt 300Watt / 13000 Kelvin...

De häftiga är att man ser alla vattenrörelser i taket samt i botten på karet.
                            Min blog

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

citat:Jag har tydligen tvärtemot många andra, eftersträvat att få så lite ljusläckage som möjligt från belysningsrampen. Ljuset vill jag ha inuti akvariet.
                              Jag tycker också att ljuset skall gå in i akvariet och inte utanför, men för den delen tycker jag att det kan vara riktigt snyggt som t ex oveb gjort. Personligen så irriterar det mig att jag får en ljusstrimma mellan ljusrampen och akvariekanten som jag har det nu med en vanlig standardramp. Jag skulle också vilja bygga en ljusramp där jag kan ha tre lysrör och ett par spottar, men det får nog vänta en stund. Frugan blir nog snart galen på alla mina DIY-projekt angående min hobby...

Hur som helst så är båda modellerna riktigt snygga och funktionella.

Kommentar

• deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

hej på er ciklidtokar!

Jag jobbar med maknadsföring och sånt strunt jag (resultatet av mitt arbete kommer ni se på nästa års medlemskort som jag sponsrat med)!

Angående ramper, så var det bara det att när jag beställde mitt kar med uddamått, så fixade leverantören fram en specialbyggd, och eftersom priset inte skillde sig så mycket från en standard så slog jag till direkt. Jag har inte exakta uppgifter här på jobbet MEN jag tror att jag pröjsade ca 2.500:- för en 160 x 45!

Självklart är det en "kick" att lösa det själv, men det var bara skalet jag tänkte på, hur man får det snyggt med vinklar osv osv!

har man som fredrik en polare som kan hjälpa en att bocka plåt så har man kommit undan det problemet!

Är det gubbar som kommer ner under en helg, så säg bara till i god tid så kan vi fixa övernattning!, massa bra film osv!

Det kommer en sida som kommer att ligga under domainen www.underwater.se, och om det finns någon som behöver utrymme där, säg till! (förbannat bra namn iallafall! *S*)

Deathdealer
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

Arbetssätt...