Har svårt att välja hur jag ska bygga ljusramp. Den ska vara för ett kar på 250x70x70cm (finns inga bilder av karet på mina sidor än), vilket innebär att man kanske bör fundera över hur man ska kunna lyfta av och på rampen ensam, samt hur man smidigt ska kunna öppna delar av rampen för fiskfångst, matning mm. Jag vill helt säkert ha lysrör i rampen, troligen 4 x 120cm med reflektorer. Troligen vill jag även ha en blå ljusslinga för nattljus samt halogenspots. Jag vill att ljusrampen, eller möjligen en lös ram, ska gå ner på framsidan av karet så mycket att det döljer vattenytan samt stoppar det direkta skenet från lysrören ut i rummet.
Har följande funderingar:
Konstruktionssätt:
Alt 1: Skruva ihop aluminiumplåtar.
Alt 2: Svetsad aluminium.
Alt 3: Träram med tunna plywoodskivor på (ca 4mm).
Om man väljer aluminium: Bör man eloxera aluminiumen, eller är det överflödigt? Det kostar väl en slant, så jag vill veta om det är viktigt.
Vad kan man göra för att göra rampen lyftbar och öppningsbar på ett vettigt sätt? Är det vettigt att dela upp rampen i två sektioner med en losskopplingsbar multifunktionssladd emellan?
Alla tankar om rampbygge, länkar till byggbeskrivningar mm mottages tacksamt.
Har följande funderingar:
Konstruktionssätt:
Alt 1: Skruva ihop aluminiumplåtar.
Alt 2: Svetsad aluminium.
Alt 3: Träram med tunna plywoodskivor på (ca 4mm).
Om man väljer aluminium: Bör man eloxera aluminiumen, eller är det överflödigt? Det kostar väl en slant, så jag vill veta om det är viktigt.
Vad kan man göra för att göra rampen lyftbar och öppningsbar på ett vettigt sätt? Är det vettigt att dela upp rampen i två sektioner med en losskopplingsbar multifunktionssladd emellan?
Alla tankar om rampbygge, länkar till byggbeskrivningar mm mottages tacksamt.
Kommentar