nån som har BBB här/hjälp med frontpage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #16
    Jag förstår inte riktigt frågan...

    1) I Frontpage: se till att du är i "design" mode (välj genom att klicka längst ner till vänster).
    2) Under File menyn, välj "New" och sen "blank page". Du har nu en tom sida framför dig. Skriv in den text du vill ha, välj theme.
    3)Vill du nu lägga in bilden, under "Insert" menyn välj "picture" och sen "from file". Klicka på din bild. Klart.

    Du kan nu välja att lägga till "caption" (bildtext) till bilden etc genom att högerklicka på bilden och välja "picture properties" och "page properties". Justera tills du är nöjd.

    Spara sidan.

    Välj "Publish site" från File menyn, och skriv in de nödvändiga uppgifterna. Frontpage lägger nu upp sidan åt dig.

    Vill du ändra namn på hela sidan, högerklicka var som helst på sidan och gå in under "page properties" - där har du Title-fältet.

    Du kan också ändra titeln i Navigation vyn.

    Du länkar sen till sidan med text & bilder genom att ange t.ex. http://hem.bredband.net/b311402/guldsom.htm (eller vad du nu döper sidan till) dvs URL'en till sidan.

    För att skapa ett photo gallery gör du som steg 1-2, men istället för att under steg 3 lägga in en bild, går du in under "Insert" / "Web component" och väljer "photo gallery". Du väljer sen layout, och lägger in dina bilder. Du kan då också lägga in bildtexter.

    Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med att göra bilden sökbar...

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #17
      om du ser i min signatur så är det mitt bild galleri. det görs i FP, jag har högerklickat på sidan o tagit bildegenskaper o lagt till det bildgalleriet som du ser där. den skapar liksom själv ett galleri där jag inte kommer åt (tror jag/hittar inte iaf) att ändra titlen på den riktiga sidan där det större fotot ligger. det finns liksom inte andra sida för andra sidan är fotot som jag lagt in. det skapas en miniatyr i fotogalleriet per automatik.

      jag vill tex att söker du på en bild sök på google så vill jag att mina guldsöms bilder ska dyka upp.

      hopps jag utrycker mig förståligt.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        1) Namnet på sidan ändrar du i Page properties, som du hittar genom att högerklicka varsomhelst.
        2) Google indexerar inte bilder i gallerier, vet inte varför, men jag är rätt säker på att det är så. Google verkar dessutom indexera bilder endast på bildens namn, inte på bildtext/beskrivning.

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #19
          jag för försöka igen. bildsidan som kommer fram när man klickar i galleriet är inte liskom en htm sida det är en länk till foto, iaf vad jag tror, detta innebär att jag får den www adressen samt då namnet på fotot.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #20
            Ahaaa... Ja, det är så gallerier funkar. När man klickar på thumbnailen får man upp en ny sida med endast fotot i full upplösning - tror inte det går att ändra.

            Kommentar

            Arbetssätt...