nån som har BBB här/hjälp med frontpage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    nån som har BBB här/hjälp med frontpage

    dvs bredbandsbolaget.

    jag är inte haj på hemsidor,
    det står så här

    Du har samma användarnamn och lösenord som för att logga in på portalen eller läsa din webmail. Kom ihåg att döpa din hemsidas start sida till "index.html" med små bokstäver

    hur gör jag enklast för att göra en ¨sådan index sida samt hur får jag upp det så jag bara kan lägga upp bilder. det är det enda som behövs. mycket tacksam för tips o steg för att kunna göra detta. jag har front page i datorn.
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2

    ska du göra som du hade innan behöver du ingen sån sida. annars är det bara att skapa en sida i frontpage.. första siden döper du "index.html".

    gå in på msn!
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Här hittar du bra tips för att komma igång:
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Du öppnar FrontPage och under arkiv klickar du på "Nytt" Där kan du välja "Nytt från mall" vilket är enklast. När du valt en mall så klickar du på mappar i vyfältet. Där finns då redan en sida med namnet index, klicka på den. När du skrivit text och infogat bilder så sparar du och går sedan på "Arkiv" --> "Publicera webbplats". Där för du fylla i den domän BBB angivit samt användarnamn och lösenord. Sen bör det vara klart. Detta förutsätter att BBB accepterar publecering direkt från FrontPage vilket jag inte vet. Annars får du publicera via ett FTP-program. Sådana finns gratis att ladda hem på nätet.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #5
          bbb vill inte ha direkt från från frontpage o det andra sättet vill den inte logga in på via ftp klient.

          robin msn är på

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            BBB har en särskild FTP server, ftp.bredband.net. Det är dit du skickar din sida, inte till hem.bredband.net. För att kunna logga in på ftp.bredband.net behöver du aktivera ett konto, och det gör du genom att tala med kundtjänst.
            Sen är det bara att använda en ftp-klient och kopiera över de sidor du gjort. Eventuellt kanske frontpage kan publicera sidorna där direkt, men det har jag aldrig testat.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              va skumt . jag ändrade profilen här igår samt skrev en svar här men länken .undrar varför inget av de sparades

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8


                va märkligt att bilden som syntes där igår inte syns där nu

                Kommentar

                • Centurion
                  Användare
                  • October 2003
                  • 210

                  #9
                  Johan, du har fel i koden till IMG-länken
                  src="file:///G:/Bilder/kamera/nya/Ny%20mapp/PA040013.JPG"
                  Det du gör nu är att länka till filen lokalt på din dator hemma... du behöver länka till filen på bbb-servern... använd bara filnamnet om index.html ligger i samma katalog som filen.
                  Alltså:
                  src="PA040013.JPG"

                  http://www.adelgren.se/akvarium/

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    okej , som jag skrev så har jag ingen koll på sånt. jag använda frontpage o bara klistrade in bilden. o sen sparade den. trodde det skulle räcka.

                    det du beskriver för mig gör mig inte klokare ska jag även ladda upp bilden eller hur rent praktiskt ska jag göra.. eller vart går jag in o ändrar den koden som du såg. detta är svårare än jag trodde. skulle behöva en enkel brusk
                    tex

                    1 går si
                    2 sen går du så
                    3 efter det tryck dit
                    4 gör dat
                    sen klart.

                    vet någon om det finns sån eller liknande plz let me know. jag hade tänkt avända frontpage till det hela.

                    Kommentar

                    • Centurion
                      Användare
                      • October 2003
                      • 210

                      #11
                      Ja du måste både ladda upp bilder .jpg/gif etc och själva "koden" alltså .html-file/n/rna till bbb.
                      Det ska finnas ett läge i frontpage där man ser koden, annars ska du kunna typ högerklicka på bilden i frontpage och välja egenskaper och där se genväg och namn tror jag.
                      Var åratal sen jag använde frontpage eller liknande Min åsikt är att man lär sig den svåra men rätta vägen ifall man lär sig läsa "koden".
                      http://www.adelgren.se/akvarium/

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #12
                        okej så jag tar ett dokument lägger över bilden i frontpage, sen ska jag skicka upp bilden oxå separat till servern. o den bilden ska heta som det heter tex i frontpage. eller ska jag oxå ändra namnet på bilden i dokumentet. själva länken som du skrev jag skulle ändra. vart hittar man det där src grejen som nämner

                        Kommentar

                        • Centurion
                          Användare
                          • October 2003
                          • 210

                          #13
                          Jag använder inte frontpage så någon annan får hjälpa dig med de specifika frågorna med programmet.
                          "src" är "source" och betyder namnet på bilden och genvägen till den.
                          Du kan alltid öppna din .html-fil i tex notepad(anteckningar) eller wordpad i windows så ser du html-koden...
                          Adda mig på msn eller icq om du vill slippa fråga här annars
                          http://www.adelgren.se/akvarium/

                          Kommentar

                          • doctor
                            Användare
                            • December 2003
                            • 238

                            #14
                            Prova att skapa en ny fil där du lägger in bilden, sen sparar du den filen. Efter det så skriver du nån text på förstasidan och markerar och högerklickar på den. Då bör du få upp en meny där du kan göra det markerade till en hyperlänk och då väljer du bara filen du nyss gjorde. Eller så kör du fotoalbums funktionen rakt av. Det viktiga är att bilderna följer med upp till servern. Har lekt lite i frontpage och du kanske kan få lite tips om du kolla min sida http://home.swipnet.se/mullenu

                            /Niklas

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #15
                              har tittat runt lite nu, o fått lite nya ideer, det är så att på vissa sidor ser jag att visa foton som är upplagda har en "title" hur gör man titles på foton om man änder sig av frontpage o dess inbyggda bild galler, det jag vill uppnå är att bilderna dels blir sökbara samt att sid titlen på sidan inte ska tex Guldsöm inte http://hem.bredband.net/b311402/guldsom1.jpg tex.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...