Lösa bakgrundsmoduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    Lösa bakgrundsmoduler

    Snackade med Deathdealer igår och som vanligt spånar vi fram en himla massa bra idéer. Jag nämnde att min filterkammare börjar bli tråkigt skitig (bra men fult) och att jag måste ställa nån hög sten framför glaset. Då berättade Death om att Tricella hade en bra idé om att flocka en glasskiva (flocka=lim och grus) vilket inte lät helt dumt. Men varför inte ta det steget längre och bygga lösa moduler som man kan stoppa ner i princip var som helst i karet?

    Vi utgår från mitt problem med att dölja en bef. filterkammare. Eftersom jag inte har ett gäng 200l kar som står och väntar på att fungera som flyktingförläggning till mina fiskar så kan jag inte tömma vattnet ur karet med filterkammaren.

    Det här vad jag har tänkt:

    Jag bygger ett L av lagom stora glasskivor. Den långa skivan ska givetvis vara lika hög som karet och lika bred som filterkammaren. Den något mindre glasskivan får måttet från kammaren till fronten. Under tiden som detta härdar och gottar till sig börjar jag karva ut en bakgrundsmodul i frigolit. Modulen ska givetvis vara i samma mått som den stora glasskivan.
    När modulen är redå (målad och lackad) så limmas den på den stora skivan.
    Nu har jag en modul som jag i princip kan placera var som helst i karet. Anledningen till L konstruktionen är för att kunna tynga ner den med en sten eller likn. så den inte flyter upp.

    Detta skulle man kunna göra för moduler i allmänhet. Man skulle då inte bli lika låst med sin inredning.

    Tankar kring detta skulle uppskattas.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    Låter som en toppenidé! Just att modifiera inredningen när akvariet är igång är ju ett härk, och den här typen av lösning kan göra livet enklare.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Robban S
      Användare
      • August 2004
      • 15

      #3
      Låter som en bra idé. Jag har samma problem. Saknar flyktningförläggning. Frågan är bara om det inte flyter ut i överkanten...

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

        #4
        Flyter ut i överkanten?

        Hur menar du då?
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Robban S
          Användare
          • August 2004
          • 15

          #5
          Jag kanske missförstod dig. Jag trodde att L-formen var som en stövel nertryckt i gruset ungefär. Tänkte om den liksom skulle vicka lite i överkanten. Frigolit är ju rätt starkt. Plexi kanske skulle funka också. Kan man ha en större platta i botten och en lättare konstruktion. Berätta hur det har gått för idén låter kanonbra för oss med "enburkade".

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            roccster; grymmt bra idé och Tricella blir säkert glad över att vi ger han kredit för delar av en idé *asg*...han är ju PRYLfixarn No1!
            Jag skulle använda plexi iställer för glas. inte på långa vägar så bräckligt och det spelar ju ingen roll att det blir repigt..eller hur?
            Sen kan man ta det längre än så, tänk på alla som använder sig av kork i karen, det går egentligen att fästa vad som hellst på plexin/glaset!, dessutom är det betydligt lättare att borra i plexi än glas *skrattar*!

            Mycket coool idé Roccster!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • jocker
              Användare
              • September 2004
              • 87

              #7
              allåj, var i huddi i går, han, zoologen hade fått in nya bakgrunds moduler, inte lika frächa som btn, men betydligt billigare.
              fiskpinnar smakar skit

              Kommentar

              • Kid
                Användare
                • March 2004
                • 256

                #8
                Perfekt GRYMT!
                Nog en av de bästa idéerna jag hört!

                Har själv försökt att fixa till "frigolitstenar" som jag gröpt ur och fyllt med sand. Problemet är att jag inte får "stenarna" att sjunka hur mycket jag än gröper ur dem!

                Med din idé kan jag ju t.ex. limma fast stenarna på glasbiten!

                Hur limmar man bäst två glasskivor till ett L? På samma sätt som man limmar akvarier eller behöver man något slags vinkelgrej som stöd?

                mvh
                /Kid

                Kommentar

                • Robban S
                  Användare
                  • August 2004
                  • 15

                  #9
                  Blir plexi för mig. Känns enklare och smidigare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...