If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
tjenis! äger ett par av acei.det är min favorit vackert svart med gul fena. det är ett vf par som har lekt ett antal gånger,ska försöka ta vara på någon kull snart.har inte sett några mer av den arten någon annan stans än där jag köpte dom.det är en fredlig fisk som bara finns till.mvh urban
Ps. sp."acei" förekommer i ett flertal geografiska varianter med stora variationer. Grovt kan man dela upp Ps. sp."acei" i två huvudgrupper, gulfenade och vitfenade. Jag tror att det är gulfenade varianten från Luwala reef som har sålts med handelsnamnet "marie gold" men detta är jag ytterst osäker på. Det bästa är alltid om man kan ta reda vilken geografisk variant det är redan vid köpet. Detta är inte minst viktigt för att undvika korsningar av olika varianter. Det är inte ovanligt att olika geografiska varianter säljs under samma handelsnamn.
Även jag har ett vackert par av acei "marie gold" som jag köpte på Akvarieleasing. Hanen är vackert svart med guld-vita fenor. Honorna är nästan likadana, killen på akvarieleasing hade liiite svårt att se skillnaden på könen när jag köpte dem men jag är helt säger på att jag fick ett par. Jag vet även att dem är ganska tama, dem blir inte så rädda när man kommer nära dem och killen sa att man även kan lära dem att äta från handen. Dem bör vara ganska ovanliga eftersom jag inte har sett den färgvarianten i nån annan fiskaffär.
Har bara en hane och en hona just nu. Ska köpa fler honor senare. Hanen är cirka 11-12cm medan honan är 8-9cm. Jag köpte dem för några dagar sen så jag vet inte sådär jätte mycket om dem än. Jag ser faktiskt ingen skillnad på dem, bara storleken. Mina har inte börjat leka än, men dem beter sig som ett par, alltså simmar tillsammans och så.
är era fiskar fortfarande grå med vitguld fenkant ? dom ska ha färgat blå vid den storleken tycker jag. Mina "tanzania" å "ngara" färgade ut vid ca: 5-6cm storlek. dom säger att ska vara ytterst svårt att se könskillnad utan att jämföra könsöppningen på mindre Acei:r alltså går det ej å kolla på fenorna!
men tycker att det är en väldigt trevlig malawi .. riktigt social kan man säga
jag handmatar mina och dom startar aldrig något bråk. men får vara ifred för dom flesta andra
mina lekte första ggn när dom var ca. 4-4.5 cm nu har dom det lite för stökigt i karet (terroriserande rödzebror) så dom kommer inte riktigt till nu ska byta kar för dom . nu ska dom få gå med delfiner och golden ,så räknar med att dom släpper till senare
Kommentar