Växer dåligt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dorner
    Användare
    • March 2004
    • 32

Växer dåligt

Mina växter växer dåligt vad använder ni för att få dom att växa?
    Dom växte som ogräs när akvariet var nystartat men nu nästa ingenting andå frå dom växtnäring

/Jokaim
  • Botte

Växter behöver inte bara fri näring i vattnet utan också i bottnen, tex lateritgranullat med högt innehåll av järn. Dessutom är det nödvändigt med en koldioxid-anläggning och en hyffsad ljuskälla om växterna ska utvecklas i sin fulla skönhet.

Olika växter tar också upp näringen på olika sätt. En del tar upp den mesta direkt från vattnet medans andra tar upp det mesta genom rötterna från bottnen.

Att tillsätta näring i vattnet kan göra det svårare att kontrollerar algtillväxt, men för det mesta är det en fördel.

Alltså:

1. Skaffa koldioxid!!
    2. Och en bra ljuskälla, helst metalhallogen
    3. Lägg i en näringsrik botten, -köp laterit

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1835

Jag tycker att det låter som om du har makrobrist, dvs brist på främst nitrat och fosfat. Kalium är också ett makroämne men det får du en del via tmg.
      Det finns principiellt två vägar att gå för att lösa makribrist. Det ena är att öka biolasten på karet, det kan du göra med hjälp av mer foder, mer fisk, mindre vattenbyten.
      Det andra inefattar att tillsätta ämnena kemiska vägen, genom k2po4 och kno3.

Efterssom dina växter har växt innan i detta karet så utesluter jag att du behöver ändra på ljus/co2 förhållandet.

Det finns massor av olika sätt att köra växtkar och co2/mh är en av dom. Det finns massor av växter som inte behöver co2 tillsats och det finns en del växter som inte ens tycker om det.

Vad det gäller bottennäring så hjälper det dig bara om du vill ha många cryptocoryne och echinodorus, men även med dessa växter föredrar jag ren botten efterssom det finns en del nackdelar också.

Kör på att öka tillgången på makroämnena så skall du se att det händer grejor. Om man fläskar på med ljus och co2 utan att åtgärda makrobristen så får man kraftiga problem efterssom växternas sug efter dessa ämnena ökar.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• dorner
        Användare
        • March 2004
        • 32

Lite mer info.
        Akvariet är 120l med ca 30st fiskar två stora nycklar och resten främst kardinal tetror. Inte en enda alg istort sett.

Kommentar

• tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1835

Hur ofta byter du vatten?
          MVH
          Magnus

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Jag instämmer med de tidigare råden du fått.

Du skriver att det i akvariet i stort sett inte finns en enda alg. Detta tyder antingen på att växterna trivs så bra att de konkurerar ut algerna i kampen om näringen, eller att det inte finns någon näring alls i akvariet.

Eftersom som det förstnämnda knappast är troligt i det här fallet torde avsaknaden av alger tyda på näringsbrist - och eftersom alger och växter i mycket konkurerar om samma näring är detta inte bra.

(Det kan också beror på att det är för mörkt i akvariet men för att inte få några alger alls måste man ha väldigt, väldigt mörkt i akvariet. Avsaknaden av alger kan förstås också bero på att du har någon fisk som äter upp alla alger men du nämner inte att du har någon sådan.)

Lycka till!
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• dorner
              Användare
              • March 2004
              • 32

Tack för alla svar
              Byter vatten en gång per vecka ca 15-20%