Näringsdiagram...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

Näringsdiagram...

Detta är kanske långsökt. Flera av oss gör ju eget foder. Jag brukar sitta och leka på

De har ett program som kallas för WebRecept. Lätt att hitta om man letar lite på hemsidan. Skriver man in sitt recept på hemma gjord mat så kan man få ut vilka nivåer man har av Protein, Fett, Kolhydrat och Fibrer

Jag har fått lära mig att halten protein skall vara runt 30-40%, fett så lågt som möjligt. kolhydrater 30-40% och fibrer runt 30% vet inte om jag har rätt. Men någon med lite mera kunskaper kan ju tala om mera riktiga värden.

Själv klart måste man utgå ifrån sjö föda och inte animaliskavara som oxhjärta. Men det är ju en annan historia.

Efter att jag gått igenom mina diskus foder har jag själv märkt att jag har tok för mycket protien.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

ja, det var rätt långsökt.
    fish r friend

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag förstår inte varför man kommenterar sådär? Knappast glädjande för andra medlemmar och inte heller vidare konstruktivt. Har man inget mer att komma med så behöver man inte skriva...

Om man tittar på de värden som finns på produkter som säljs i Zoobutikerna så har de ofta dessa värden:

Torrvara:

Protein 30-40%
      Fett 2-4%
      Fiber 3-6%
      Kolhydrat 8-12%

Med räkmix är det svårt att få upp proteinhalten så högt som 40% och det är nog inte att föredra heller. Jag har hamnat nu på en proteinhalt runt 20% på min räkmix.

Programmet som du länkade till fick jag inte att fungera tyvärr, men tanken var god.
      Jag har utarbetat ett eget program på excel som jag använder för att beräkna värden.

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

nä det e mycket du inte verkar förstå
        fish r friend

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Sluta larva dig som en barnunge med komplex Daniel. Det finns ingen anledning till det du hållit på med på sistone. Jag tycker det är jäkligt onödigt.

Jag har aldrig påstått att jag kan allt...men du verkar ju jäkligt duktig på det mesta om du får säga det själv.

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

citat:
            men du verkar ju jäkligt duktig på det mesta
            tack
            fish r friend

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Vassego.

Att jag gjort några "missar" här och där, det bjuder jag verkligen på. Huvudsaken är att det rättas till i slutändan.

Kommentar

Arbetssätt...