Racerfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • November 2024

Racerfisk

Det verkat ju vara någon tävling här om vem som kan visa film på den mest aggresiva cikliden. Eftersom jag själv till största delen.......ännu......mest har menlösa Malawi så har jag inte mycket att komma med i den grenen.

Var dock hemma hos en vän i helgen som har salt och hade filmkameran med mig. Han kunde visa upp en ruskigt eller kanske snarare otäckt snabb fisk som tydligen också kan bli på riktigt dåligt humör. Som kirurg har den sina skalpell vassa taggar att fälla ut nere vid fästet till stjärtfenan och tappar den humöret så kan den på ett litet ögonblick göra fiskstrimlor av resten av innevånarna. Nåja nog om det, i slutet av filmen visar den lite av sin snabbhet. Filmen finns här: http://w1.875.telia.com/~u87528552/A...us%20sohal.mpg Har man inte en snabb uppkoppling spar man med fördel ned den på hårdisken först.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ja, det va en snabb rackare, i klass med månfiskar som är imponerande att skåda då de äter, hela fisken är ju bara en enda fena.

Vad gäller filmer på aggressiva fiskar.. De kommer mest från Orm och Anli och sådanna testosteronstinna pojkmän som tycker sådanna fiskar är manliga. De borde hålla sig till de amerikanska "vem dödar vem"-forumen

Bäst jag skriver att detta var enn skämt..
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Det var "lite" rivstarter där...

Men hua vad snyggt det är med saltvatten! Man blir ju alldeles förtjust...

Zaphi...KUNG!

Kommentar

• Christer T

citat:Men hua vad snyggt det är med saltvatten! Man blir ju alldeles förtjust...
        Tricella, var det inte så du skrev om Tropheus för en tid sedan? Hoppas din fru inte läser forumet.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jo...men det ena behöver ju inte ta ut det andra.

Tropheus är en förtjusande art, medan ett saltvattenakvarium är..."creme de la creme".

Jag har ett stoooooort hjärta, Christer.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Jag vet inte om det är "creme de la creme". Visst är det snyggt, men hur intressant är det? Finns det beteenden på samma sätt? Går det att odla alla arter etc?

Jag har rätt dålig koll, men vad jag förstår är det inte så intressant som det är snyggt.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Med "Creme de la creme" så syftade jag på hur vackert det är...inte direkt några andra kriterier. Det "känns" dock mer avancerat också att hålla på med, men det säger ju inget om hur intressant det är att hålla sådant akvarium.

Kommentar

• Christer T

citat:Jag vet inte om det är "creme de la creme". Visst är det snyggt, men hur intressant är det? Finns det beteenden på samma sätt? Går det att odla alla arter etc?
                Jag är absolut ingen expert och jag håller med dig om att det nog är mer snyggt än intressant. Det finns nog dock visst beteende som kan vara intressant att studera och det finns, tror jag vissa fiskar som går att odla. I mina ögon är det riktigt snyggt och det finns ju mycket mer än fisk att ha i. Vackra koraller, musslor mm. För att inte bara se allt spännade som kommer med "levande stenen". Jag hade nog gärna haft ett litet korallrev om jag haft plats och det inte varit så förbenat dyrt. Jämför man med vad jag själv lagt ner på mina sötvattensburkar (2 st) så är det nog växelpengar i jämförelse vad min gode vän lagt på sitt salt.

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Visst är det snyggt, men hur intressant är det?
                  Mer än sötvatten, skulle jag säga.
                  citat:Finns det beteenden på samma sätt?
                  Ja, plus många som inte finns i sötvatten (t.ex. gobies som jobbar som vakthundar åt grävande räkor)
                  citat:Går det att odla alla arter etc?
                  Nej, de flesta är aldrig odlade i fångenskap, och endast mycket få arter är hyfsat enkla - och med "hyfsat enkla" menas då att de är jämförbara med nån svår ciklid. Det stora problemet är att ynglen är fruktansvärt små, mycket för små för att äta artemia.
                  citat:Jag har rätt dålig koll, men vad jag förstår är det inte så intressant som det är snyggt.
                  Jodå, de flesta har tonvis med beteenden. Det fridsamma kringmyllrandet är en myt.

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

huhu en dampfisk, ge han lite ADHD-medicin så kanske han blir som folk. Kan förstå att malawifolket tycker det där va imponerande, det enda som e mer spattigt än di där färgmatchade foderfiskarna de själva håller.

*åsså skämt*
                    fish r friend

Kommentar

• Christer T

citat:Kan förstå att malawifolket tycker det där va imponerande, det enda som e mer spattigt än di där färgmatchade foderfiskarna de själva håller.
                      .....och att hålla några testostoronstinna ca-hanar. Har man det för att man inte vågar ha en kamphund hemma?

Kommentar

Arbetssätt...